• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Pożądane cechy lidera przyszłości

    Stawanie się dobrym liderem to podróż polegająca na ciągłym uczeniu się i rozwoju. Lider doskonali swoją rolę dzięki podejmowaniu wyzwań, szukaniu informacji zwrotnych, wspieraniu kontaktów i kultywowaniu zrozumienia. Nowy model przywództwa jest konsekwencją wielopłaszczyznowych zmian, których doświadczamy jako społeczeństwo w wymiarze globalnym. Z nich wynikają także nowe wyzwania oraz oczekiwania cech lidera przyszłości. Niniejszy artykuł jest próbą odpowiedzi na pytania dotyczące nowego modelu zarządzania oraz kompetencji, które powinny wyróżniać lidera XXI wieku. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest hierarchia i jak można zdefiniować to pojęcie? Jakie znaczenie ma hierarchia zawodowa w życiu zawodowym jednostki? Jakie są przykłady zawodów i ich hierarchia w różnych branżach? Jakie są metody pracy wykorzystywane podczas zajęć o hierarchii zawodowej? Jakie sytuacje dydaktyczne przewidziano w ramach lekcji o hierarchii zawodowej? Jak uczniowie mogą zaplanować swoją karierę zawodową z uwzględnieniem hierarchii stanowisk?

Artykuły

  • Co zamiast miejsca w hierarchii? O możliwych pozycjach pracownika

    Kiedyś sukces zawodowy częściej utożsamiano z awansami i pięciem się po szczeblach hierarchii organizacyjnej w firmie. Z takim wartościowaniem wciąż można się jeszcze spotkać. Obecnie jednak pracownicy nie skupiają się w takim stopniu na pionowych awansach w strukturach, a i same struktury organizacyjne nie są już tylko hierarchiczne. Sukces organizacji w dużej mierze zależy od rozwoju zatrudnionych w niej osób, ich aspiracji i ambicji. Dążenie do pełnego wykorzystania potencjału pracowników wymaga niejednokrotnie sporej elastyczności w strukturze organizacyjnej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czy awans w hierarchii to jedyna droga do sukcesu zawodowego? Dlaczego tradycyjne hierarchie organizacyjne mogą ograniczać elastyczność i innowacyjność? Czy struktury płaskie oferują większą autonomię i swobodę decyzyjną pracownikom? Jak działają zespoły projektowe w organizacjach i dlaczego mogą być bardziej dynamiczne? Jak różne pokolenia pracowników postrzegają hierarchię w miejscu pracy? Dlaczego turkusowe organizacje stawiają na samorealizację i zrównoważony rozwój? Jakie zmiany w strukturach organizacyjnych wymusiła globalizacja i szybki rozwój technologiczny?
  • 1. Kim jest lider? O cechach dobrego przywódcy. Scenariusz zajęć Klasy VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cele główne: rozwinięcie umiejętności identyfikowania, analizowania i refleksji nad cechami i zachowaniem liderów, uświadomienie sobie własnego potencjału przywódczego. Cele szczegółowe: rozpoznanie różnych przykładów liderów, zrozumienie różnicy między liderem a przywódcą, analiza cech dobrego przywódcy, samopoznanie i refleksja nad własnym potencjałem przywódczym, rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej i komunikacji. Metody pracy: praca indywidualna, selekcja wiedzy na podstawie treści wideo, pogadanka, dyskusja, praca grupowa. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania, komputer z dostępem do Internetu i rzutnik, kartka i długopis – dla każdego ucznia, pół paczki makaronu spaghetti, metrowy sznurek, szeroka taśma klejąca, nożyczki oraz papierowa kulka (średnica około 4 cm) – dla każdej grupy, Czy jestem liderem. Test (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, film pt. Jak być liderem i przywódcą? – Wielka Piątka – John Strelecky [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 2. Moje miejsce w zespole. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom, że każdy ma unikalne miejsce i rolę w zespole, która przyczynia się do sukcesu wspólnego projektu. Cele szczegółowe: Uczeń: rozwija umiejętności pracy zespołowej oraz kompetencje komunikacyjne, zastanawia się nad własnymi predyspozycjami i preferencjami dotyczącymi różnych ról w zespole, kształtuje umiejętności adaptacji i elastyczności w zmiennych warunkach pracy zespołowej, doświadcza różnych ról w grupie. Metody pracy: praca indywidualna, metoda słowna, miniwykład, dyskusja, praca grupowa. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania, kartka i długopis – dla każdego ucznia, Tajemnica zapomnianej latarni (załącznik nr 1), Opisy ról zespołowych dla uczniów (załącznik nr 2), około 30 drewnianych patyczków do lodów, taśma klejąca, nożyczki – dla każdej grupy, około 15 drewnianych klocków (lub klocków Lego), talia kart – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Czym jest hierarchia? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa znaczenie hierarchii w pracy zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi zdefiniować pojęcie hierarchii, rozumie znaczenie hierarchii zawodowej w życiu zawodowym jednostki, podaje przykłady zawodów i ich hierarchię w danej branży, potrafi określić hierarchię w różnych branżach zawodowych jako element planowania kariery zawodowej. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, burza mózgów, praca w grupach, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Schemat hierarchii stanowisk (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, Przykładowe zawody (załącznik nr 2), kartki A4 – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. Jaka jest moja rola zespołowa? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: synteza przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie, szczególnie w kontekście pracy zespołowej. Cele szczegółowe: Uczeń: kształtuje proaktywną postawę wobec własnego rozwoju edukacyjno-zawodowego, potrafi wykorzystać wiedzę o własnym typie osobowości w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, rozwija umiejętność oceny własnych cech osobistych, potrafi określić zasady efektywnej pracy zespołowej, rozumie wartość pracy zespołowej w realizacji wspólnych celów. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca indywidulana. Środki dydaktyczne: Cechy charakterystyczne dla mojej roli zespołowej (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, kartka A4 lub A3 – dla każdej grupy.
  • 5. Nie! – o asertywności. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

  • 6. Czy jestem charyzmatyczny? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zwiększenie świadomości uczniów na temat cech charyzmatycznych i ich roli w budowaniu pozytywnych relacji interpersonalnych oraz wpływania na otoczenie. Cele szczegółowe: Uczeń: uświadamia sobie, jakie cechy składają się na charyzmę i jak mogą być one postrzegane przez innych, rozwija zdolność słuchania i empatii – kluczowych dla charyzmy, dokonuje samooceny i samorefleksji nad własnymi umiejętnościami społecznymi, rozwija kreatywność oraz umiejętność pracy zespołowej i komunikacji. Metody pracy: praca indywidualna, miniwykład z dyskusją, studium przypadków, metoda plakatowa, praca grupowa. Środki dydaktyczne: kartka i długopis – dla każdego ucznia, Znajdź charyzmę. Opis zachowań (załącznik nr 1), plakaty dydaktyczne (opcjonalnie) [1], Naucz mnie charyzmy (załącznik nr 2) – dla każdej grupy, mazaki i kartka A4 z bloku technicznego – dla każdego ucznia, Czy jestem charyzmatyczny? Test (złącznik nr 3) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. Jak komunikuje dobry lider? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową lidera zespołu. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi określić zasób pozytywnych i negatywnych cech lidera zespołu, potrafi określić zasób wymagań środowiskowych względem funkcji przywódcy lub lidera, potrafi ocenić własne zasoby w ramach pracy zespołowej, rozwija kompetencje związane z pracą zespołową. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach, prezentacja, gra dydaktyczna. Środki dydaktyczne: kartka A3 lub większa – dla każdej grupy, piłeczka do gry w tenisa lub piłka palantowa, stoper. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. Kto pracuje na statku? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie uczniów z zawodem marynarza oraz pokrewnymi, w których pracuje się na morzu. Cel szczegółowy: Uczeń: wyjaśnia znaczenie pracy wybranych przedstawicieli zawodów, w których pracuje się na wodzie, rozwija umiejętność kreatywnego myślenia, współpracuje w grupie. Metody pracy: dyskusja, miniwykład, praca grupowa, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: karteczki samoprzylepne, Wykreślanka (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, Czy każdy może zostać marynarzem? (załącznik nr 2) – dla każdej pary, Wybrane zawody związane z pracą na wodzie – rozsypanka (załącznik nr 3) – dla każdej grupy, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Plakat: Zostań dobrym liderem! Plakat

    Plakat skierowany do uczniów szkoły podstawowej zawiera piętnaście kluczowych cech, które powinien posiadać dobry lider zespołu. Stanowi podpowiedź, które umiejętności należy rozwijać, by skutecznie zarządzać grupą ludzi.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż krzyżówkę. Wpisz słowa w odpowiednie miejsca. Z liter zapisanych w ponumerowanych polach powstanie hasło. Wyślij je e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.

Aktualnie przeglądasz

Czerwiec 2024 - Nr 58
ADQ 58