- Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
- Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
- Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
- Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
- Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
- Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2024/2025 wyznaczone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej
Dn. 13.06.2024 r. Minister Edukacji Barbara Nowacka ogłosiła podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025. Na liście znalazły się m.in. zalecenia wspierania rozwoju umiejętności zawodowych. Kontrola zgodności z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego to natomiast jedno z zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów na nadchodzący rok szkolny.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025 wytyczyło Ministerstwo Edukacji Narodowej?
- Czy na liście MEN pojawiły się zapisy dotyczące doradztwa zawodowego?
- Czy dyrektorzy i nauczyciele mogą spodziewać się kontroli zgodności z prawem oświatowym organizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej?
7 kierunków realizacji polityki oświatowej 2024/2025
Zadania w ramach nadzoru pedagogicznego – doradztwo zawodowe w szkołach podstawowych pod lupą
W ramach zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli dla poszczególnych typów placówek wymieniono:
a) w ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych:
Zgodność z przepisami prawa oświatowego realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;
b) w przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych oraz szkołach ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych:
Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych;
c) w szkołach podstawowych:
Zgodność z przepisami prawa oświatowego organizacji doradztwa zawodowego;
d) w branżowych centrach umiejętności:
Zgodność z przepisami prawa oświatowego funkcjonowania branżowych centrów umiejętności;
e) w publicznych szkołach podstawowych ogólnodostępnych:
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora oraz realizacja zadań w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025, https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20242025