• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Sztuka krytycznego myślenia – kompetencja ambitnego ucznia i pracownika

Katarzyna Płuska

Autor: Katarzyna Płuska

Dodano: 20 grudnia 2023
Sztuka krytycznego myślenia – kompetencja ambitnego ucznia i pracownika

W erze cyfrowej informacje docierają do odbiorców różnymi drogami w szybkim tempie. Nauczyciele stają przed wyzwaniem przygotowania uczniów do odbioru treści nie tylko wartościowych, ale także dezinformujących, nieoczywistych, zawierających celowe niedopowiedzenia i uproszczenia. Jak nauczyć uczniów mądrej krytyki, by nie byli tylko konsumentami informacji? Celem edukacji powinno być rozwijanie tzw. kompetencji 4K. Należą do nich komunikacja, kooperacja, kreatywność i omawiane w niniejszym artykule krytyczne myślenie. W tym kontekście zmienia się rola nauczycieli. Powinni stać się liderami, którzy kształtują zdolność swoich uczniów do analizowania, kwestionowania i wyciągania własnych wniosków. Jak tego dokonać?  

  • Czym jest krytyczne myślenie i dlaczego jest tak ważne w edukacji współczesnych uczniów?
  • Jakie są korzenie koncepcji krytycznego myślenia i w jaki sposób filozofowie starożytności wpłynęli na jego rozwój?
  • W jaki sposób krytyczne myślenie pomaga w analizie własnych postaw i zachowań oraz w zrozumieniu postaw innych osób?
  • Jakie cechy i umiejętności są niezbędne do rozwijania efektywnego i konstruktywnego sposobu myślenia?
  • Jakie bariery mogą utrudniać rozwój myślenia krytycznego, i jak można je przezwyciężyć?
  • Jakie metody i techniki można stosować w nauczaniu, aby stymulować rozwój umiejętności krytycznego myślenia?
  • Jaka jest rola zadawania pytań w procesach poznawczych i w jaki sposób przyczyniają się one do rozwoju myślenia krytycznego?
  • Jakie korzyści przynosi umiejętność myślenia krytycznego dla uczniów i jak wpływa to na ich przyszłość jako obywateli i pracowników?
  • W jaki sposób edukacja skupiona na rozwijaniu krytycznego myślenia jest inwestycją w przyszłość społeczeństwa?

Pozostało jeszcze 79% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
  • atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Katarzyna Płuska

Autor: Katarzyna Płuska

Specjalista ds. komunikacji społecznej (Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Artystyczno-Pedagogiczny), certyfikowany trener umiejętności społecznych (TUS) 1 i 2 stopnia dla dzieci i dorosłych, absolwentka specjalizacji zarządzania zasobami ludzkimi (Politechnika Łódzka), menedżer oświaty, trener soft skills, autorka serwisu „Miękko o kompetencjach” www.katarzynapluska.pl. Twórczyni tematycznych artykułów, e-booków, pomocy dydaktycznych oraz kursów online. Prowadzi szkolenia oraz warsztaty dotyczące obszarów komunikacji interpersonalnej, kompetencji miękkich, zarządzania personelem oraz treningi umiejętności społecznych dla dzieci.

Aktualnie przeglądasz

Styczeń 2024 - Nr 53
Doradztwo zawodowe 53