Szkolne wsparcie dla ucznia z rodziny, w której rozwija się proces patologiczny

Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Dodano: 14 sierpnia 2025
Szkolne wsparcie dla ucznia z rodziny, w której rozwija się proces patologiczny

Określenie „rodzina patologiczna” wydaje się skrajnie pejoratywne. Wyrażenie „patologia” nabrało w naszym społeczeństwie ogromnie negatywnego wydźwięku. „Patologii” nikt nie chce, wszyscy się jej boją, unikają, drwią z niej. W jaki sposób myśleć o skrajnie dysfunkcyjnych rodzinach, by w ogóle umieć je wspierać w rozwoju? Jak pomagać uczniom, którzy wychowują się w społecznościach marginalizowanych lub zagrożonych marginalizacją?

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym charakteryzują się rodziny patologiczne i jak wpływają na uczniów?
  • Jakie są konsekwencje etykietowania uczniów pochodzących z rodzin patologicznych?
  • Jak definiuje się patologię w kontekście rodzinnym?
  • Jakie niepisane zasady rządzą rodzinami destrukcyjnymi? Jakie skutki mają sztywne i niejasne granice rodzinne?
  • Dlaczego trudno jest określić konkretne źródło problemów w rodzinie patologicznej?
  • Jak zbudować relację z uczniem zagrożonym marginalizacją?
  • Jakie zachowania ucznia mogą wskazywać na problemy rodzinne oraz dysfunkcyjność?
  • Jakie powinny być pierwsze kroki w pracy z rodzinami patologicznymi?
  • Jaka jest rola wsparcia środowiskowego i opieki po ujawnieniu przemocy w rodzinie?

Pozostało jeszcze 91% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
  • atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Natalia Perek

Autor: Natalia Perek

Psycholog, absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi. Wielbicielka włóczęgi po lasach i polach.

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72
Dostępny w wersji elektronicznej