Określenie „rodzina patologiczna” wydaje się skrajnie pejoratywne. Wyrażenie „patologia” nabrało w naszym społeczeństwie ogromnie negatywnego wydźwięku. „Patologii” nikt nie chce, wszyscy się jej boją, unikają, drwią z niej. W jaki sposób myśleć o skrajnie dysfunkcyjnych rodzinach, by w ogóle umieć je wspierać w rozwoju? Jak pomagać uczniom, którzy wychowują się w społecznościach marginalizowanych lub zagrożonych marginalizacją?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym charakteryzują się rodziny patologiczne i jak wpływają na uczniów?
- Jakie są konsekwencje etykietowania uczniów pochodzących z rodzin patologicznych?
- Jak definiuje się patologię w kontekście rodzinnym?
- Jakie niepisane zasady rządzą rodzinami destrukcyjnymi? Jakie skutki mają sztywne i niejasne granice rodzinne?
- Dlaczego trudno jest określić konkretne źródło problemów w rodzinie patologicznej?
- Jak zbudować relację z uczniem zagrożonym marginalizacją?
- Jakie zachowania ucznia mogą wskazywać na problemy rodzinne oraz dysfunkcyjność?
- Jakie powinny być pierwsze kroki w pracy z rodzinami patologicznymi?
- Jaka jest rola wsparcia środowiskowego i opieki po ujawnieniu przemocy w rodzinie?