Radzenie sobie z kryzysami i sytuacjami trudnymi w pracy z uczniem w spektrum autyzmu

Uczniowie w spektrum autyzmu mogą doświadczać sytuacji, które dla nauczycieli i specjalistów stanowią poważne wyzwanie – od nagłych wybuchów emocjonalnych, przez wycofanie, po zachowania zagrażające bezpieczeństwu [1]. Wzrost liczby takich uczniów w szkołach ogólnodostępnych pociąga za sobą rosnące wymagania wobec nauczycieli, którzy oprócz realizacji podstawy programowej muszą zapewniać wsparcie adekwatne do potrzeb neuroatypowych uczniów [2]. Dlatego niezbędne staje się wyposażenie kadry pedagogicznej nie tylko w wiedzę o spektrum autyzmu, ale również w praktyczne narzędzia do działania w sytuacjach kryzysowych – zarówno indywidualnie, jak i zespołowo. Artykuł porządkuje najważniejsze informacje oraz prezentuje sprawdzone sposoby interwencji i profilaktyki w pracy z uczniem z ASD.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak rozpoznać, że u ucznia doszło do kryzysu emocjonalnego, sensorycznego lub poznawczego?
- Jakie są najczęstsze przyczyny trudnych zachowań u uczniów z ASD i jak skutecznie je diagnozować?
- Co robić „tu i teraz”, gdy dochodzi do sytuacji kryzysowej – jakie techniki interwencji naprawdę działają?
- W jaki sposób można zapobiegać wybuchom emocji i trudnym reakcjom poprzez działania wyprzedzające i strukturyzujące dzień?
- Jak zespół nauczycieli i specjalistów może efektywnie współpracować z rodziną dziecka, by wspólnie wspierać ucznia?
- Dlaczego warto dokumentować sytuacje kryzysowe i jak wykorzystać te dane do dalszego wsparcia?
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
- atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Podobne artykuły
Zobacz również
Aktualny numer Pokaż listę wydań »
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 72
