zmiana stanowiska pracy

Zmiana jako naturalny proces – emocje i współczesny kontekst krętej ścieżki kariery

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego oraz analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół podstawowych  

Cel główny:

  • uczeń planuje ścieżkę kariery, uwzględniając w swoich planach konieczność stawiania czoła zmianom.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozumie, że zmiana edukacyjna lub zawodowa jest naturalną częścią życia,
  • zna etapy przechodzenia przez zmianę (krzywa zmiany Fischera),
  • rozumie, jak współczesny świat (VUCA/BANI) wpływa na kształtowanie się ścieżek kariery,
  • potrafi analizować własne doświadczenie zmiany i nazwać emocje,
  • widzi, że istnieją realne, dostępne możliwości przebranżowienia i dokształcania.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • praca indywidualna,
  • praca w parach,
  • analiza przypadku (case study).

Środki dydaktyczne:

  • tablica/flipchart,
  • markery,
  • kartki A4, długopisy.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.