uzależnienie od telefonu

Nie daj się scrollowaniu! Świadome i bezpieczne zachowania w sieci w praktyce

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych oraz określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego: uczeń określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Cel główny:

  • rozwijanie świadomości uczniów na temat higieny cyfrowej i wpływu korzystania z technologii na ich codzienne funkcjonowanie.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • rozpoznaje własne nawyki cyfrowe i ich konsekwencje,
  • ocenia swój styl korzystania z urządzeń elektronicznych,
  • rozwija umiejętność autorefleksji i formułowania wniosków,
  • wskazuje konkretne działania wspierające równowagę online-offline,
  • potrafi współpracować w grupie i argumentować swoje stanowisko.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • miniwykład,
  • praca w grupach,
  • rozmowa kierowana w grupach, 
  • metoda projektowa (krótkoterminowa).

Środki dydaktyczne:

  • „Samoocena: Ja i internet” (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
  • „Pytania do pracy w grupach” (załącznik nr 2) – dla każdej grupy,
  • kartki A3, kolorowe mazaki – dla każdej grupy.

Przewidywany czas realizacji: 45 min.