Czym jest i na czym polega nawyk? Każdy nawyk był kiedyś jedynie reakcją na daną sytuację. Jeśli jednak sposób reagowania wielokrotnie się powtarza i w ten sposób utrwala, staje się wyuczonym przyzwyczajeniem, a więc nawykiem. To zatem stały i często nieuświadamiany sobie sposób reagowania. Wyraża charakter człowieka i czyni jego działanie skutecznym lub nieskutecznym [1]. „Jesteśmy tym, co w swoim życiu powtarzamy. Doskonałość nie jest jednorazowym aktem, lecz nawykiem” – Arystoteles.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Co oznacza termin „nawyki" i jak są one tworzone w mózgu?
- Jakie rodzaje nawyków można wyróżnić i jakie skutki one przynoszą?
- Jakie dobre nawyki warto wprowadzić w procesie edukacji i dlaczego są one ważne?
- Jakie metody i techniki można zastosować, aby zidentyfikować i ocenić własne nawyki?
- Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie zmienić niepożądane nawyki lub wypracować nowe?
- Czym jest „pętla nawyku” według Ch. Duhigga i jak można ją wykorzystać do kształtowania nawyków?
- Jakie są trudności i wyzwania w procesie kształtowania nawyków oraz jak je przezwyciężyć?
- W jaki sposób metafory mogą pomóc w pracy nad nawykami?
- Jak rozpoznać moment, gdy nawyk przeradza się w nałóg lub uzależnienie, i co z tym zrobić?