pracowanie nad pewnością siebie

Pewność siebie – kompetencja, którą warto nabyć

Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych: uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Scenariusz dla uczniów szkół ponadpodstawowych.

Cele główne:

  • uczeń sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy,
  • uczeń określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego.

Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • zwraca uwagę na elementy komunikacji werbalnej i niewerbalnej podczas krótkiego przywitania oraz wpływu pewności siebie na pierwsze wrażenie,
  • wyjaśnia pojęcie „pewność siebie”,
  • identyfikuje czynniki wpływające na pewność siebie, zarówno pozytywne, jak i negatywne,
  • generuje pomysły, w jaki sposób budować/wzmacniać pewność siebie,
  • analizuje swoją pewność siebie w różnych sytuacjach i identyfikuje obszary wymagające wzmocnienia,
  • formułuje konkretne działania i plan działania w celu budowania pewności siebie w wybranych obszarach życia.

Metody pracy:

  • praca indywidualna,
  • praca w grupach,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • kartki A4,
  • długopisy,
  • „Koło Pewności Siebie” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.