Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Cel główny:
- rozwijanie umiejętności w zakresie mediacji i rozwiązywania konfliktów.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zrozumie rolę mediacji i negocjacji w procesie rozwiązywania konfliktów,
- rozwija umiejętność aktywnego słuchania i parafrazowania,
- identyfikuje punkty sporne i interesy stron,
- rozwija umiejętność pracy zespołowej.
Metody pracy:
- miniwykład z dyskusją,
- praca indywidualna,
- studium przypadków,
- role-play.
Środki dydaktyczne:
- „Mapa konfliktu” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
- „Droga przez konflikt – studium przypadków” (załącznik nr 2 – dla każdej grupy),
- „Gorące krzesła – role-play” (załącznik nr 3 – dla każdej grupy),
- kartki i długopisy.
Przewidywany czas realizacji: 45 min.