Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół ponadpodstawowych, uczeń: analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 4, 5 i 6 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Scenariusz zajęć dla uczniów szkół ponadpodstawowych.
Cel główny:
- zrozumienie różnic między introwertykami a ekstrawertykami oraz nauka dostosowania pracy do potrzeb i cech osobowości.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- identyfikuje własne cechy osobowościowe,
- potrafi określić cechy introwertyka, ekstrawertyka i ambiwertyka,
- rozumie zależności pomiędzy cechami osobowości a predyspozycjami do poszczególnych zawodów,
- rozwija poczucie szacunku i akceptacji dla różnic w cechach osobowościowych.
Metody pracy:
- dyskusja moderowana,
- test osobowości,
- praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
- flipchart lub tablica,
- markery lub pisaki,
- „Test osobowości” (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
- 3 kartki A4,
- „Analiza zawodów” (załącznik nr 2).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.