Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów na temat ich preferencji dotyczących metod i form zajęć doradztwa zawodowego pozwala na dostosowanie zajęć do potrzeb uczniów. Ankieta pozwala na zebranie bezpośrednich opinii uczniów, co umożliwia lepsze dopasowanie metod i form pracy do ich oczekiwań i zainteresowań. To z kolei zwiększa zaangażowanie i motywację do uczestnictwa w zajęciach. Dzięki zrozumieniu, które metody są najbardziej efektywne z punktu widzenia uczniów, doradcy zawodowi mogą skupić się na tych formach pracy, które przynoszą najlepsze rezultaty. Efektywność zajęć jest kluczowa dla ich skuteczności w planowaniu kariery uczniów. Ankieta może ujawnić nowe, nietypowe pomysły i metody pracy, które uczniowie chcieliby wypróbować. To otwiera drzwi do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań i podejść w doradztwie zawodowym. Nie bez znaczenia jest to, że pytanie uczniów o zdanie pokazuje, że ich opinia jest ważna i brana pod uwagę. To buduje zaufanie i pozytywną relację między doradcą a uczniami.
W magazynie „Doradztwo zawodowe w szkołach podstawowych" można znaleźć różne scenariusze zajęć opracowane zgodnie z wymaganiami treści programowych dla szkół podstawowych. Te scenariusze mogą stanowić cenne źródło inspiracji dla doradców zawodowych, którzy chcą wprowadzać nowe, atrakcyjne formy pracy z uczniami. Przeprowadzając ankietę, można także dowiedzieć się, które z nich będą najbardziej interesujące dla uczniów.