Czytelnia Doradcy Zawodowego, to miejsce, w którym znajdziesz artykuły, scenariusze i karty pracy przydatne w planowaniu i realizacji doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. Proponowane materiały odpowiadają na aktualne potrzeby doradców – zamieszczamy tu wskazówki prawne i dydaktyczne, a także informujemy o najważniejszych wydarzeniach ze świata doradztwa zawodowego.
Artykuły i porady
Doradztwo zawodowe dla uczniów z niepełnosprawnością
Fundamentalnym celem doradztwa zawodowego w szkole jest wsparcie uczniów w świadomym i trafnym wyborze przyszłości edukacyjnej i zawodowej. To trudne zadanie, a jest ono jeszcze większym wyzwaniem, gdy wsparciem doradczym otacza się osobę z dysfunkcjami. Doradztwo zawodowe dla uczniów z niepełnosprawnością w sposób szczególny powinno opierać się na otwartości, zaufaniu i poufności oraz zapewniać uczniowi poczucie bezpieczeństwa. Z artykułu dowiesz się: Jaką rolę odgrywa doradca zawodowy w budowaniu proaktywnej postawy uczniów względem rynku pracy? Jakie zadania stoją przed doradcą zawodowym w związku z pracą z uczniem z niepełnosprawnością? Jak dysfunkcje zdrowotne uczniów mogą ograniczać ich wybory zawodowe? Jak pracować z uczniem z niepełnosprawnością w zakresie szkolnego doradztwa zawodowego? Z jakiej literatury warto skorzystać, by poszerzyć swoją wiedzę o wsparciu uczniów z niepełnosprawnością w procesie doradczym? »
Ścieżka kariery zawodowej. Czym jest i w jaki sposób pomóc uczniowi ją zaplanować?
Zmienność i nieprzewidywalność rynku pracy nie pozwala na sztywne dopasowywanie predyspozycji i zdolności człowieka do wybranego zawodu. Doradca zawodowy powinien wspomóc ucznia w planowaniu indywidualnego procesu rozwoju kariery, a w edukacji położyć nacisk na doskonalenie tych umiejętności, które pozwolą na podejmowanie samodzielnych i świadomych decyzji. Jednym z pierwszych kroków do osiągnięcia sukcesu zawodowego jest dobre zaplanowanie ścieżki kariery zawodowej. »
Scenariusze zajęć i ćwiczenia
Moje i twoje zainteresowania. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I – III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I – III: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: uczeń opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie i wyjaśnia, czym są zainteresowania, potrafi wskazać różne rodzaje zainteresowań, potrafi zaprezentować własne zainteresowania, wskazuje możliwości wykorzystania swoich zainteresowań do nauki w szkole, rozwija nawyk wykorzystania zainteresowań do organizacji formy spędzania czasu wolnego. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, burza mózgów, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: karteczki samoprzylepne, pisaki, Odwrócona krzyżówka (załącznik nr 1 – jeden dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Kim jest motorniczy? Karta pracy dla uczniów klas I–III
Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej i pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zapoznanie z zawodem motorniczego. Cele szczegółowe: Uczeń: charakteryzuje zawód motorniczego, wymienia cechy, które powinien mieć motorniczy, potrafi wymienić wyzwania i trudności w zawodzie motorniczego. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, wycinanka, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: Kim jest motorniczy? (załącznik nr 1 – po jednym dla pary, do pocięcia), Być jak motorniczy (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), koperty (jedna na parę), kredki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »
Bohaterowie seniorów. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV-VI. Uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: przygotowanie uczniów do posługiwania się informacjami o pracy pracownika opieki nad osobami starszymi. Cele szczegółowe, uczeń: wyjaśnia znaczenie pracy pracownika opieki nad osobami starszymi, podaje przykłady miejsc pracy pracownika opieki nad osobami starszymi, rozwija umiejętność pracy w grupie. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja, praca grupowa. Środki dydaktyczne: Pracownik Opieki nad Osobami Starszymi (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), arkusze papieru flipchart, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. »