Działania z zakresu doradztwa zawodowego a wspieranie rozwoju zainteresowań uczniów

Marta Koch-Kozioł

Autor: Marta Koch-Kozioł

Dodano: 9 grudnia 2022
Działania z zakresu doradztwa zawodowego a wspieranie rozwoju zainteresowań uczniów

Do kluczowych zadań doradcy zawodowego zalicza się wspieranie w rozpoznawaniu własnych zasobów, diagnozowanie potencjału efektywnego uczenia się czy określenie preferowanych metod zapamiętywania. Równie ważne jest jednak pobudzanie i inspirowanie do podejmowania nowych wyzwań, również w obszarze zainteresowań.

Trzy sposoby postrzegania zainteresowań – ujęcie psychologiczne

Każdy uczeń posiada pewien określony potencjał rozwojowy, w którym możemy wyróżnić zdolności, preferencje i zainteresowania. Zainteresowania w ujęciu psychologicznym są ujmowane na trzy sposoby [1]:

  • Pierwsze podejście analizuje zainteresowania z perspektywy badań różnic kulturowych jako tymczasowy stan emocjonalny.
  • Kolejne podejście z perspektywy psychologii edukacji utożsamiało zainteresowania z typem motywacji wewnętrznej.
  • Po trzecie, zainteresowania ujmowano z perspektywy psychologii osobowości, gdzie analizowane zjawisko pojmowane jest jako niepowtarzalna właściwość danej jednostki.

Jak wskazują badania empiryczne, między innymi analizy Donalda Supera z 1972 roku, istnieje dodatni związek między zainteresowaniem zawodowym a satysfakcją z zawodu i zajmowanym stanowiskiem. Dostrzegł on również związek zainteresowań z powodzeniem w wytrwaniu na studiach i w zawodzie, zdobyciem wykształcenia i stabilizacją zawodową (ibidem). Super, tworząc teorię kariery zawodowej, podkreślił, że znaczącymi czynnikami w wyborze drogi zawodowej są właśnie zainteresowania, wartości i poziom zaangażowania. Według Antoniny Guryckiej zainteresowanie to: „właściwość psychiczna, która przybiera postać ukierunkowanej aktywności poznawczej o określonym nasileniu i przejawia się w wybiórczym stosunku do otaczających nas zjawisk” [2].

Frank Parsons uznawany jest za twórcę współcześnie rozumianego doradztwa zawodowego. Według niego adekwatny wybór zawodu powinien być oparty o trzy czynniki, dość szeroko rozumiane:

  1. dokładne poznanie siebie (własnych zdolności i umiejętności, zainteresowań, ograniczeń),
  2. wiedza na temat zalet i wad, wynagrodzenia, możliwości związanych z wykonywaniem określonego rodzaju pracy,
  3. logiczne rozważenie (true reasoning) zależności pomiędzy dwoma pozostałymi czynnikami.

Czynniki warunkujące rozwój zainteresowań

Czynniki mające wpływ na rozwój zainteresowań podzielić możemy na dwie zasadnicze grupy (wg A. Guryckiej):

  1. czynniki biogenetyczne,
  2. czynniki społeczno-kulturowe.

Czynniki biogenetyczne to wiek, płeć, zdolności. Do grupy czynników drugiego rodzaju zaliczamy środowisko społeczne, ze szczególnym uwzględnieniem roli rodziny, szkoły i grupy rówieśniczej. Proces rozwijania zainteresowań zależy od wielu czynników, osobowości, zdolności, temperamentu, ciekawości i uzdolnień. Obiekty wzbudzające zainteresowanie zmieniają się wraz z rozwojem dziecka.

Skuteczne wsparcie doradcze zależy od doradztwa zawodowego i od diagnoz psychologicznych, które kładą nacisk na różnice indywidualne. A w tym obszarze kluczowa jest aktualna wiedza o psychologicznych teoriach umysłu i osobowości. Nauczyciele i osoby prowadzące doradztwo zawodowe powinny być wyposażone w wiedzę z tego zakresu.

Zainteresowania a wybór szkoły i zawodu

Strukturę preferencji zawodowych większości ludzi można podzielić na takie grupy, jak: preferencje realistyczne, badawcze, artystyczne, społeczne, przedsiębiorcze i konwencjonalne [3]. O karierze zawodowej decyduje wiele czynników związanych z cechami osobowości i warunkami socjalizacji. J. L. Holland do sześciu typów preferencji zawodowych przyporządkował sześć rodzajów środowisk zawodowych, w obrębie których dominują określone osobowości, style zachowania i strategie rozwiązywania problemów. Wyróżnił: typ realistyczny, badawczy, artystyczny, społeczny, przedsiębiorczy, konwencjonalny [4].

W zależności od struktury zainteresowań możemy mówić o zainteresowaniach [5]:

  1. jednokierunkowych – ograniczonych do jednej dziedziny,
  2. dwuogniskowych – odnoszą się do dwóch niepowiązanych ze sobą dziedzin,
  3. wielostronnych – obejmujących wiele dziedzin, ale możliwe jest wskazanie jednej, głównej,
  4. amorficznych – rozproszonych, niedookreślonych.

J. Woroniecka wyróżniła także grupy zainteresowań, które odpowiadają nauczanym przedmiotom w szkole [6].:

  1. humanistyczne,
  2. matematyczno-fizyczne,
  3. biologiczno-chemiczne,
  4. techniczne,
  5. artystyczne,
  6. sportowe.

Jak widać typologii, klasyfikacji zainteresowań jest wiele. W literaturze przedmiotu zarysowuje się jednak widoczna teza – zainteresowania stanowią jeden z kluczowych czynników warunkujących wybór ścieżki edukacyjno-zawodowej.

Działania z zakresu doradztwa zawodowego a wspieranie rozwoju zainteresowań uczniów ­– podstawowe pytania od doradcy zawodowego

Podczas rozmowy doradczej, zanim doradca zawodowy sięgnie po narzędzia, kwestionariusze, warto, aby zadał uczniowi kilka podstawowych pytań, które mogą być pomocne w ocenie własnych zainteresowań:

  1. W jaki sposób spędzasz wolny czas? 
  2. Jaki rodzaj książek lub czasopism najchętniej czytasz? 
  3. Jakie filmy/programy telewizyjne oglądasz? 
  4. Czy uczęszczasz na dodatkowe zajęcia? Jeśli tak, to jakie to zajęcia i dlaczego?
  5. Co Cię pasjonuje?
  6. Czy znasz zawód, w którym mógłbyś realizować swoją pasję, zainteresowania?

Podsumowując, warto zastanowić się nad rolą szkoły w kształtowaniu zainteresowań ucznia. Kompetentny nauczyciel powinien stanowić wzorzec osobowy, dostarczać w sposób przystępny i zrozumiały informacji na temat osiągnięć naukowych współczesnego świata, w sposób efektywny rozwijać umiejętność uczenia się, wspomagać młodego człowieka w odkrywaniu zasobów, realizacji zadań rozwojowych oraz kształtować poczucie odpowiedzialności za własny rozwój, oparty na społecznie akceptowanym i pożądanym systemie wartości [7].

[1] Hauziński A., Mapy poznawcze zainteresowań, „Czasopismo Psychologiczne”, 22, 2/2016, s. 23–251).

[2] (Gurycka, A., Rozwój i kształtowanie zainteresowań, Warszawa 1989, s. 33).

[3] Hauziński A., Mapy poznawcze zainteresowań, „Czasopismo Psychologiczne”, 22, 2/2016, s. 240.

[4] Więcej: Trzeciak W., Planuję swoją przyszłość zawodową, [w:] Moja przyszłość zawodowa, ZDZ, Warszawa 2000.

[5] Mądrzycki T., Osobowość jako system tworzący i realizujący plany, Gdańsk, 1996, s. 92–93.

[6] Woroniecka, J., Zajęcia aktywizujące uczniów do samodzielnego wyboru zawodu. Warszawa, 1989, s. 39.

[7] Gaś Z., Doskonalący się nauczyciel: psychologiczne aspekty rozwoju profesjonalnego nauczycieli, Lublin 2001, s. 11–12.

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 63

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 63
Dostępny w wersji elektronicznej