- WSZYSTKIE
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Znaczenie wysoko rozwiniętej inteligencji emocjonalnej w karierze edukacyjno-zawodowej
Współczesna edukacja staje wobec wyzwań związanych z dynamicznie zmieniającym się rynkiem pracy i rosnącą niepewnością społeczną. Rynek pracy XXI wieku wymaga od ludzi nie tylko wysokich kompetencji poznawczych i zawodowych, ale również zdolności społecznych i emocjonalnych.
Artykuły
Storytelling w edukacji i doradztwie zawodowym – jak wykorzystywać historie do kształtowania przyszłości uczniów
Storytelling to sztuka tworzenia narracji i opowiadania historii w taki sposób, by przekazywać ważne treści, angażować odbiorców i budzić w nich emocje. Brzmi prosto, ale działa głęboko. Choć storytelling kojarzy się głównie z literaturą, filmem czy marketingiem, coraz częściej bywa świadomie wykorzystywana w szkole. Świetnie sprawdza się w doradztwie zawodowym, szczególnie w klasach VII–VIII, gdy uczniowie zaczynają nazywać swoje talenty, wartości i marzenia oraz kształtują się ich przekonania na temat preferowanego kształtu własnej ścieżki kariery. Nauczyciel, który sięga po opowieści, zyskuje narzędzie do przekazywania ważnych informacji, wyjaśniania złożoności wyborów i – co najważniejsze – do budowania relacji z uczniami.Drogi kariery – mity, fakty i nasze wybory. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów szkół podstawowych: planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uświadomienie uczniom, że przebieg kariery zależy od wielu czynników, a nasze przekonania mogą zarówno wspierać, jak i blokować podejmowanie decyzji zawodowych. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi zaprojektować przykładową ścieżkę kariery, korzystając z dostępnych informacji, wskazuje różne czynniki wpływające na przebieg kariery zawodowej, rozpoznaje i nazywa blokujące przekonania dotyczące kariery, potrafi przeformułować przekonania ograniczające na wspierające. Metody pracy: praca w grupach i parach, analiza przypadku, dyskusja moderowana, indywidualna refleksja. Środki dydaktyczne: brystole i pisaki – dla każdej grupy, Karta osoby (załącznik nr 1) – fragment dla każdej grupy, Lista elementów historii (załącznik nr 2) – dla każdej grupy, Historia osoby [1] (załącznik nr 3) – dla nauczyciela. Przewidywany czas realizacji: 90 min [2].Co myślą o mnie inni? I czy to ważne? Scenariusz zajęć dla uczniów klasy VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).Cel główny: uświadomienie uczniom, jak opinie innych wpływają na ich samoocenę i wybory. Cele szczegółowe:Uczeń: potrafi wskazać swoje mocne strony widziane oczami innych, rozróżnia informacje wspierające od zniechęcających, zastanawia się, czy opinie innych są dla niego pomocne w wyborze ścieżki edukacyjno-zawodowej, wyciąga wnioski na temat znaczenia własnej samooceny w podejmowaniu decyzji. Metody pracy: burza mózgów, praca w parach, minidyskusja, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, karteczki samoprzylepne, Moje mocne strony (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, Opinia wspierająca, neutralna czy blokująca? (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Emocje na egzaminie ósmoklasisty – jak się przygotować do ich przeżycia? Scenariusz zajęć dla uczniów klasy VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych oraz określa własną hierarchię wartości i potrzeb; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: poznanie sposobów radzenia sobie z emocjami w sytuacji egzaminacyjnej, aby świadomie przygotować się do egzaminu ósmoklasisty. Cele szczegółowe:Uczeń: potrafi rozpoznać emocje towarzyszące stresującym sytuacjom na przykładzie egzaminu, uświadamia sobie, że emocje mogą wspierać lub utrudniać działanie, poznaje techniki radzenia sobie z napięciem emocjonalnym, kształtuje umiejętności autorefleksji, samooceny i planowania działań. Metody pracy: burza mózgów, praca zespołowa, praca w parach, miniwykład z elementami dyskusji, praca indywidualna – ćwiczenia relaksacyjne. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, karteczki samoprzylepne, pudełko lub koszyk, Emocje na egzaminie ósmoklasisty – co mogę zrobić? (załącznik nr 1) – dla każdej pary. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Ekstrawertyk, introwertyk, ambiwertyk – style funkcjonowania a wybór szkoły i zawodu. Scenariusz zajęć z rodzicami uczniów klas VII–VIII
Cel główny: zwiększenie świadomości rodziców na temat wpływu stylu funkcjonowania (ekstrawertyzm, introwertyzm, ambiwertyzm) na wybory edukacyjne i zawodowe. Cele szczegółowe: poznanie i zrozumienie kluczowych pojęć: ekstrawertyzm, introwertyzm i ambiwertyzm, zdolność do identyfikacji dominującego stylu funkcjonowania u własnego dziecka, wiązanie stylu funkcjonowania z predyspozycjami do konkretnych wyborów edukacyjnych i zawodowych. Metody pracy: praca indywidualna, miniwykład, praca w grupach, case study w małych grupach. Środki dydaktyczne: Który styl działania jest najbliższy mojemu dziecku? (załącznik nr 1) – dla każdego rodzica, kartka i długopis – dla każdego rodzica, Case study do pracy w grupach (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 60 min.Aktywne słuchanie – wsparcie dziecka w emocjach związanych z egzaminem ósmoklasisty. Scenariusz zajęć z rodzicami uczniów szkół podstawowych
Cel główny: zwiększenie świadomości rodziców na temat roli aktywnego słuchania w budowaniu wsparcia emocjonalnego dziecka w okresie egzaminów. Cele szczegółowe: poznanie i zrozumienie technik aktywnego słuchania, rozpoznanie własnych postaw w komunikacji z dzieckiem, praktyczne zastosowanie umiejętności aktywnego słuchania w rozmowach z dzieckiem na temat emocji związanych z egzaminem. Metody pracy: miniwykład, praca w małych grupach, analiza przypadku (case study). Środki dydaktyczne: Case study do pracy w grupach (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 60 min.Inteligencja emocjonalna – plakat
Infografika promuje wiedzę na temat inteligencji emocjonalnej. Przedstawia składowe IE. Wyjaśnia, w jaki sposób wysoko rozwinięta inteligencja emocjonalna pozytywnie wpływa na naukę, karierę i życie osobiste.Konkurs dla doradców zawodowych
Rozwiąż krzyżówkę. Wpisz słowa w odpowiednie wersy. Wyślij hasło e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
Aktualnie przeglądasz
Listopad 2025 - Nr 75

/WiedzaiPraktyka
/wip