- WSZYSTKIE
- 2025
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Zatrudnialność – czy tego można uczyć w szkole?
Zatrudnialność to zdolności jednostki do zdobycia, utrzymania i rozwoju w miejscu pracy. Umiejętne zarządzanie własną karierą oraz stały rozwój oczekiwanych na rynku pracy cech wydają się koniecznością w procesie poszukiwania zatrudnienia. Elastyczność oraz dopasowanie się do priorytetów firmy wpływają na adaptacyjność potencjalnych pracowników. Czy możliwe jest nauczanie zatrudnialności w szkole – instytucji kształtującej przyszłych pracowników? Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest zatrudnialność i dlaczego staje się kluczowa na współczesnym rynku pracy? Jak szkoła może rozwijać kompetencje zwiększające zatrudnialność uczniów? Jakie działania i narzędzia edukacyjne realnie wspierają uczniów w budowaniu zdolności do zdobycia pracy? Jakie cechy pracownika decydują o wysokiej, a jakie o niskiej zatrudnialności?
Artykuły
Jak wykorzystać metodę SCAMPER w doradztwie zawodowym?
Jak wspierać młodego człowieka w budowaniu przyszłości, której kształt nieustannie się zmienia? Edukacja wymaga elastycznych narzędzi wspierających rozwój myślenia twórczego i samodzielności. Kreatywność oraz umiejętność analizowania to dziś fundamenty przyszłej kariery. Czy więc rozmowy o zawodach i przyszłości mogą być dla dzieci i młodzieży czymś więcej niż kolejnym szkolnym obowiązkiem? Metoda SCAMPER może pomóc uczniom nauczyć się dostrzegać więcej możliwości. Z artykułu dowiesz się m.in.: Na czym polega metoda SCAMPER i jakie pytania pomagają rozwijać kreatywne myślenie uczniów? Jak wykorzystać SCAMPER w doradztwie zawodowym, aby wspierać młodzież w planowaniu przyszłości? W jaki sposób nauczyciel może prowadzić zajęcia z użyciem SCAMPER, by pobudzać samodzielność i twórczość uczniów? Jakie przykładowe ćwiczenia z wykorzystaniem metody SCAMPER można przeprowadzić na lekcji?Praca dla podróżnika. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie wiedzy uczniów na temat wybranych zawodów związanych z podróżowaniem oraz kształtowanie umiejętności krytycznego myślenia w obszarze planowania kariery. Cele szczegółowe, uczeń: zna przykłady zawodów, w których elementem pracy jest podróżowanie, rozumie, na czym polega specyfika tych zawodów, potrafi wskazać zalety i trudności związane z wybranymi profesjami. Metody pracy: burza mózgów zespołów, miniwykład z rozmową kierowaną, praca w grupach, analiza sytuacji, praca w parach, metoda plakatowa. Środki dydaktyczne: kartka A5 i długopis – dla każdej grupy, Analiza sytuacji (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, kartka A4 oraz mazaki – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Dlaczego ludzie nie mogą znaleźć pracy lub ją tracą? Zatrudnialność. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł oraz wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na współczesnym rynku pracy, z uwzględnieniem regionalnego i lokalnego rynku pracy; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).Cel główny: uczeń poznaje znaczenie pojęcia „zatrudnialność”. Cele szczegółowe, uczeń: zna i rozumie czynniki wpływające na możliwość znalezienia i utrzymania pracy, potrafi zdefiniować zjawisko bezrobocia i wskazać jego przyczyny oraz skutki, potrafi rozpoznać własne mocne strony w kontekście przyszłego zatrudnienia, rozwija takie kompetencje, jak: analiza informacji, logiczne myślenie, praca zespołowa, wystąpienia publiczne. Metody pracy: miniwykład, burza mózgów, praca zespołowa, praca indywidualna, case study, prezentacja. Środki dydaktyczne: Kandydaci do pracy (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, arkusze A4 lub A3 – dla każdego ucznia i dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Specjaliści od zdrowia psychicznego. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: poznanie zawodów związanych ze zdrowiem psychicznym oraz rozwijanie postawy otwartości i gotowości do szukania pomocy w trudnych sytuacjach emocjonalnych. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie, czym jest zdrowie psychiczne i dlaczego jest ważne, zna podstawowe zawody związane z ochroną zdrowia psychicznego, potrafi wskazać osoby, do których może się zwrócić w trudnej sytuacji emocjonalnej, rozpoznaje sytuacje, w których warto poprosić o pomoc, potrafi współpracować w grupie. Metody pracy: miniwykład z rozmową kierowaną, analiza sytuacji, praca w parach, quiz, praca w grupach, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Analiza sytuacji (załącznik nr 1), Opisy zawodów (załącznik nr 2), kartka A5 i długopis – dla każdej grupy, kartka A3 i pisaki – dla każdej grupy, pudełko, Pudełko wsparcia (załącznik nr 3). Przewidywany czas realizacji: 45 min.Edukacja ponadpodstawowa – jaka szkoła do mnie pasuje? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń określa swoje oczekiwania wobec edukacji ponadpodstawowej. Cele szczegółowe:Uczeń: zna różne typy szkół ponadpodstawowych i potrafi je porównać, potrafi wskazać, jakie formy nauki mogą pomóc mu w realizacji planowanego kierunku rozwoju, dokonuje wstępnej autoanalizy (m.in. preferencji, kompetencji) w celu wyboru formy dalszej edukacji, rozróżnia edukację formalną, pozaformalną i nieformalną. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, praca indywidualna, zagadka edukacyjna. Środki dydaktyczne: Planowanie ścieżki kariery (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, Uproszczony system edukacji w Polsce [1] – dla każdej grupy, kilka arkuszy A4. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Chcę być kreatywny! Jak to zrobić? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie u uczniów świadomości znaczenia kreatywności w życiu codziennym i w przyszłej pracy zawodowej oraz kształtowanie umiejętności twórczego myślenia i działania. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie, czym jest kreatywność i jakie ma znaczenie w życiu, potrafi wymienić sposoby rozwijania swojej kreatywności, potrafi współpracować w grupie, dzieląc się pomysłami. Metody pracy: burza mózgów, praca grupowa, dyskusja kierowana, praca indywidualna, metoda śnieżnej kuli. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, arkusze/kartki papieru, Moja kreatywność – karta refleksji (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Czym są mediacje i kiedy warto z nich skorzystać? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zrozumienie podstawowych zasad i znaczenia mediacji jako sposobu rozwiązywania konfliktów. Cele szczegółowe, uczeń: wie, czym są mediacje, i zna podstawowe zasady ich prowadzenia, rozumie rolę mediatora w rozwiązywaniu konfliktów, potrafi wskazać sytuacje, w których warto skorzystać z mediacji, rozwija umiejętność rozwiązywania konfliktów poprzez dialog. Metody pracy: burza mózgów, praca grupowa, role-play, miniwykład, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, Karta pracy – pytania podsumowujące (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.Nowe pomysły – poszukiwania metodą SCAMPER. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe); załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie kreatywności poprzez zastosowanie metody SCAMPER do tworzenia nowych rozwiązań oraz modyfikacji znanych przedmiotów. Cele szczegółowe, uczeń: zna i rozumie podstawowe założenia metody SCAMPER, potrafi zastosować siedem kroków metody do analizy wybranego przedmiotu, rozwija umiejętność twórczego myślenia i generowania nowych pomysłów w pracy samodzielnej i grupowej. Metody pracy: dyskusja moderowana z miniwykładem, doświadczenie, praca indywidualna, praca w grupach. Środki dydaktyczne: rekwizyt – plecak szkolny, Metoda SCAMPER (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, kartka A5 i długopis – dla każdego ucznia i dla każdej grupy, przykładowe rekwizyty przygotowane dla zespołów: zegar ścienny, kapcie, parasol, ramka na zdjęcie, latarka, okulary przeciwsłoneczne, kalkulator, wieszak na ubrania, etui na telefon – po jednym wybranym rekwizycie dla jednej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!
Rozwiąż krzyżówkę. Wpisz w odpowiednie linijki słowa podane w ramce. Ułóż hasło z liter ponumerowanych od 1 do 14 i wyślij je e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.Czy jesteś zatrudnialny?
Zatrudnialność to posiadanie zdolności do zdobycia i utrzymania miejsca pracy. Na plakacie przedstawiono cechy osobowe, które sprawiają, że pracownik jest zatrudnialny. Celem przekazanych na plakacie treści jest motywowanie uczniów do samorozwoju w celu zapewnienia sobie w przyszłości możliwości zdobycia i utrzymania satysfakcjonującej pracy.
Aktualnie przeglądasz
Październik 2025 - Nr 74
