• WSZYSTKIE
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji w doradztwie zawodowym – przykłady zastosowania AI

    Rozwój sztucznej inteligencji to kolejny krok w ewolucji narzędzi stosowanych w doradztwie zawodowym [1]. Nowoczesne aplikacje zapewniają użytkownikom szerokie wsparcie w tworzeniu profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, analizowaniu ogłoszeń o pracę czy dobieraniu możliwych do zrealizowania ścieżek kariery na podstawie analizy umiejętności i zainteresowań. W szkole AI może okazać się niezwykle pomocna, zarówno dla doradców, którzy zyskują narzędzie do szybszego przygotowania materiałów edukacyjnych, jak i dla uczniów, którym ułatwia proces dokonania wyborów [2]. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jak sztuczna inteligencja wspiera uczniów w analizie predyspozycji i planowaniu ścieżki kariery? W jaki sposób AI pomaga tworzyć CV, symulować rozmowy kwalifikacyjne i porównywać zawody? Jakie nowoczesne narzędzia AI warto wykorzystać na lekcjach doradztwa zawodowego? Dlaczego sztuczna inteligencja nie zastąpi doradcy zawodowego i jak uczyć krytycznego podejścia do jej wyników?

Artykuły

  • Model czworga uszu – wsparcie kompetencji komunikacyjnej

    Jakość komunikacji interpersonalnej jest fundamentem pracy nauczyciela i doradcy. Decyduje o poziomie współpracy, budowania zaufania. Wpływa na skuteczność nauczania i tworzenia bezpiecznej atmosfery w klasie oraz relacji z uczniami, rodzicami i współpracownikami. Ta różnorodność odbiorców i sytuacji rodzi wiele wyzwań, na przykład jak być dobrze zrozumianym, jak unikać nieporozumień i jak świadomie dobierać komunikaty, by przekaz był zgodny z intencjami. W zrozumieniu dynamiki interakcji pomocny jest model czworga uszu Friedemanna Schulza von Thuna. Z artykułu dowiesz się m.in.: Na czym polega model czworga uszu Friedemanna Schulza von Thuna i dlaczego ułatwia zrozumienie komunikacji? Jakie cztery poziomy komunikatu mogą wpływać na odbiór wypowiedzi w szkole i w relacjach z rodzicami? Czym jest „ucho dominujące” i w jaki sposób prowadzi do nieporozumień w rozmowie? Jak nauczyciel może wykorzystać model czworga uszu w pracy z uczniami, aby rozwijać ich kompetencje komunikacyjne?
  • Kompetencja wyróżniająca – czy ją posiadam? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: identyfikacja kompetencji wyróżniających oraz wskazanie ich znaczenia w planowaniu przyszłości edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: rozpoznaje i nazywa swoje kompetencje, zdolności i predyspozycje zawodowe, wybiera i uzasadnia jedną kompetencję wyróżniającą, która może stanowić jego atut na rynku pracy, łączy wybraną kompetencję z przykładowymi zawodami i potrafi wskazać jej znaczenie w planowaniu przyszłości. Metody pracy: pogadanka, praca indywidualna, praca w parach. Środki dydaktyczne: dostęp do urządzeń z internetem lub stanowisko z rzutnikiem (tryb demonstracyjny), Moja kompetencja wyróżniająca (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, arkusze A4, długopisy, karteczki samoprzylepne, tablica, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) w kreowaniu ścieżki kariery. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).Cel główny: uczeń uświadamia sobie możliwości zastosowania sztucznej inteligencji (AI) w planowaniu kariery zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje różne narzędzia AI wspierające planowanie kariery, rozwija umiejętność krytycznego myślenia i refleksji w ocenie wyników i rad udzielanych przez AI na temat jego predyspozycji i planów zawodowych. Metody pracy: burza mózgów, minidyskusja, praca grupowa, symulacja rozmowy kwalifikacyjnej z chatem AI, miniwykład, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: rzutnik i komputer z dostępem do interentu, komputery/tablety dla uczniów dostępem do interentu, flipchart i pisaki, kartki samoprzylepne, Ścieżka kariery z pomocą AI (ChatGPT) – karta pracy grupowej (załącznik nr 1) – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Atrybuty pracownika – skojarzenia. Gra dydaktyczna

    Celem gry jest promowanie wiedzy na temat zawodów. Zadaniem graczy jest nazywanie profesji, z którymi kojarzy się przedmiot pokazany na obrazku. Skojarzenia mogą być różne (np. paczka – listonosz, kurier, sprzedawca w sklepie wysyłkowym), ale muszą być logicznie uzasadnione.
  • Sukces – magiczna mikstura z wielu składników. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach. Cele szczegółowe, uczeń: rozwija świadomość własnych talentów i mocnych stron, uczy się dostrzegać różnorodność talentów w środowisku, w którym funkcjonuje, dowiaduje się, jakie działania ułatwiają odniesienie sukcesu, rozwija zdolność pracy zespołowej i logicznego myślenia. Metody pracy: miniwykład, burza mózgów, praca zespołowa, praca indywidualna, gra dydaktyczna, ekspresja plastyczna. Środki dydaktyczne: Składniki mikstury sukcesu (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, arkusz typu flipchart, klej w sztyfcie – dla każdej grupy, kolorowe kredki i flamastry. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Sztuczna inteligencja w pracy. O zawodach wykorzystujących AI. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń podaje przykłady zawodów wykorzystujących AI. Cele szczegółowe:Uczeń: opisuje podstawowy proces zdobywania kwalifikacji zawodowych w zawodach wykorzystujących AI, potrafi rozpoznać przyczyny i skutki wykorzystania sztucznej inteligencji w pracy zawodowej, potrafi wymienić przykładowe umiejętności przydatne do rozwoju w świecie AI, rozwija kompetencje związane z pracą zespołową i doskonali swoje zdolności interpersonalne, rozwija kreatywność oraz śmiałość w wystąpieniach publicznych. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, drama. Środki dydaktyczne: Zawody z przyszłości (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Wiesz, że nie wiesz? To pierwszy krok do sukcesu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325) Cel główny: uświadomienie istoty obszaru własnej niekompetencji i zaplanowanie pierwszego kroku w jej rozwijaniu. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje i rozumie model czterech poziomów kompetencji, uczy się identyfikować przynajmniej jeden swój obszar, którego jeszcze nie umie, ale chce się nauczyć, formułuje prosty plan działania z wykorzystaniem AI lub innych dostępnych źródeł. Metody pracy: pogadanka/storytelling, praca indywidualna, burza mózgów. Środki dydaktyczne: dostęp do urządzeń z internetem lub stanowisko z rzutnikiem (tryb demonstracyjny), karteczki, tablica, flipchart, 4 poziomy kompetencji – schemat (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Lubię, umiem, chcę… Moje IKIGAI. Jak wykorzystać wiedzę o sobie do planowania przyszłości zawodowej? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: odkrycie indywidualnego potencjału uczniów na podstawie koncepcji IKIGAI i wykorzystanie sztucznej inteligencji do zaplanowania własnej ścieżki zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: rozpoznaje swoje zainteresowania, umiejętności i możliwości zawodowe, analizuje koncepcję IKIGAI jako narzędzie wspierające w planowaniu przyszłości, tworzy swój profil zawodowy przy wsparciu AI, rozwija refleksję nad możliwymi ścieżkami kariery zawodowej. Metody pracy: burza mózgów, dyskusja kierowana, praca indywidualna i w parach, autorefleksja, praca z AI. Środki dydaktyczne: Moje IKIGAI (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, tablica multimedialna, narzędzie AI (np. ChatGPT), smartfony lub komputery, arkusze A4. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • AI – w jaki sposób sztuczna inteligencja może pomóc w rozwoju edukacyjno-zawodowym?

    Nowoczesne aplikacje potrafią tworzyć profesjonalne dokumenty aplikacyjne, analizować ogłoszenia o pracę czy proponować na podstawie analizy podanych umiejętności i zainteresowań ścieżki kariery. Plakat zawiera informacje o tym, w jaki sposób można wykorzystać AI w swoim rozwoju edukacyjno-zawodowym.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Rozwiąż krzyżówkę. Wpisz słowa w odpowiednie kolumny. Wyślij hasło e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody

Aktualnie przeglądasz

Wrzesień 2025 - Nr 73
DQ73