• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Czym są growth mindset i fixed mindset? Świat dwóch perspektyw

    Rozwój osobisty, zarówno na poziomie edukacyjnym, zawodowym, jak i osobistym, jest fundamentalnym elementem osiągania sukcesu i spełnienia. Amerykańska psycholożka C. Dweck wprowadziła koncepcje growth mindset i fixed mindset, które definiują kluczową różnicę w przekonaniach i podejściu do rozwoju osobistego [1]. Podstawą rozważań było pytanie: dlaczego niektórzy ludzie w obliczu wyzwań poddają się i rezygnują, a inni do skutku szukają rozwiązań? Dweck zaczęła badać to zjawisko wśród dzieci w wieku szkolnym w latach 80. XX wieku i w efekcie wieloletnich eksperymentów odkryła, że różnica leży w nastawieniu, a nie we wrodzonych zdolnościach [2]. Artykuł ma na celu wyjaśnienie, w jaki sposób przekonania wpływają na naszą motywację, podejście do wyzwań i zdolność do adaptacji w zmieniającym się otoczeniu. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym są growth mindset i fixed mindset? Jakie są główne różnice w podejściu osób z mentalnością rozwojową i stałą? W jaki sposób nasze przekonania wpływają na naszą motywację i zdolność adaptacji? Jakie korzyści przynosi posiadanie growth mindset w edukacji i życiu zawodowym? Jakie są skutki posiadania fixed mindset dla uczniów i pracowników? W jaki sposób nauczyciele i menedżerowie mogą inspirować innych do przyjęcia growth mindset? Jakie role odgrywają przekonania w kształtowaniu celów, motywacji i decyzji? Jak growth mindset wpływa na relacje, odporność i zdolność rozwiązywania problemów?

Artykuły

  • Jak motywować do samorozwoju? – growth mindset u dzieci i młodzieży

    Wysoka motywacja jest podstawowym czynnikiem wpływającym na rozwój osobisty i osiąganie sukcesów. Jest też kluczową cechą osób, które są growth mindset , czyli nastawione na rozwój. Nauczyciel może motywować do samorozwoju w ramach zajęć z doradztwa zawodowego. Ten artykuł ma na celu przedstawienie pomysłów na promocję idei growth mindset wśród uczniów.   Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest growth mindset i dlaczego jest tak ważny dla rozwoju dzieci i młodzieży? Jakie korzyści przynosi rozwijanie nastawienia na rozwój w edukacji? Jakie są główne różnice między growth mindset a fixed mindset? Dlaczego wysiłek jest kluczowym elementem w procesie nauki i rozwoju? Jakie techniki można stosować, aby pomóc uczniom w wyznaczaniu i osiąganiu ambitnych celów rozwojowych? Jak skutecznie przekazywać uczniom wartościową informację zwrotną? W jaki sposób projekty i zadania mogą wspierać rozwijanie growth mindset wśród uczniów? Jakie są długoterminowe korzyści z wprowadzenia koncepcji growth mindset do edukacji?
  • 1. Nastawienie ma znaczenie. Scenariusz zajęć dla uczniów VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.  Cel główny: zapoznanie uczniów z koncepcją nastawienia na rozwój. Cele szczegółowe, uczeń: rozróżnia style myślenia osób nastawionych na rozwój i nastawionych na stałość, dostrzega różnice pomiędzy przekonaniami osób nastawionych na rozwój a nastawionych na stałość, zwiększa poczucie wpływu na swój rozwój i osiągnięcie sukcesu. Metody pracy: miniwykład, storytelling, dyskusja moderowana, praca indywidualna, praca grupowa, autodiagnoza. Środki dydaktyczne: Moje nastawienie (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), przyrządy do pisania, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 2. Dlaczego rodzice też się uczą? Poznajemy sens i korzyści płynące z samorozwoju. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I-III

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności; załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: uczeń uzasadnia potrzebę uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. Cele szczegółowe, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, wymienia i rozumie znaczenie korzyści płynących z nastawienia na rozwój, próbuje samodzielnie podejmować decyzje w sprawach związanych bezpośrednio z jego osobą, opowiada, kim chciałaby zostać i czym chciałby się zajmować zawodowo w przyszłości. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, burza mózgów, miniwykład, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki, przybory do rysowania, Zestaw emotikonów (załącznik nr 1 – jeden dla pary), Korzyści płynące z samorozwoju – wykreślanka (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Podróż do źródeł motywacji. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: motywowanie do samorozwoju. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie, czym jest motywacja do samorozwoju, zna czynniki wpływające na własną motywację do nauki i rozwoju, wypracowuje pozytywne nawyki pozwalające zwiększyć motywację. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, projekcja filmu, praca grupowa. Środki dydaktyczne: Licznik motywacji (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), komplet kolorowych kredek – dla każdej grupy, dostęp do Internetu, rzutnik/ekran, film pt. Cristiano Ronaldo – Poświęcenie – film motywacyjny [1], karteczki samoprzylepne, flipchart. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. Czym jest i dlaczego warto pielęgnować growth mindset? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cele główne: zapoznanie uczniów z ideą growth mindset – nastawienie na rozwój, zachęcenie uczniów do wykorzystywania koncepcji growth mindset w życiu codziennym i nauce. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie różnicę pomiędzy growth mindset (nastawieniem na rozwój) a fixed mindset (nastawieniem na stałość), rozmyśla nad dotychczasowym podejściem do nauki, wyzwań, porażek i sukcesów, kształtuje umiejętność traktowania błędów i porażek w myśl koncepcji growth mindset, zyskuje większą motywację i pewność siebie. Metody pracy: miniwykład, pytania otwarte, dyskusja moderowana, praca grupowa. Środki dydaktyczne: tablica, pisaki, projektor wraz z laptopem z dostępem do tematycznych materiałów wideo, film pt. Nastawienie na wzrastanie – Growth Mindset7 autorstwa Przeciętnego Człowieka, flamastry, nożyczki, taśma klejąca oraz sztywne kartki A3 (np. z bloku technicznego) – dla każdej grupy, Growth mindset czy fixed mindset? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 5. Jak pokazać siebie? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: nauczenie uczniów, jak prezentować swoje zainteresowania i uzdolnienia w sposób interesujący i przyciągający uwagę innych. Cele szczegółowe, uczeń: zauważa różnorodność zainteresowań, postaw i umiejętności ludzi, rozwija umiejętności miękkie, tj. komunikację niewerbalną, aktywne słuchanie i twórcze wyrażanie siebie (kreatywność), podejmuje refleksję nad dotychczasowymi umiejętnościami, postawami i pasjami, prezentuje się przed innymi, buduje pewność siebie i doskonali umiejętności występowania publicznie, poznaje różnorodne zainteresowania i umiejętności swoich kolegów, co może sprzyjać budowaniu więzi i wzajemnego szacunku, rozwija refleksję nad swoimi zainteresowaniami, cechami i marzeniami, co może pomóc w lepszym zrozumieniu siebie i wpłynąć na rozwój osobisty. Metody pracy: praca w grupie, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: piłka (najlepiej miękka), kartka A4 lub A3 (w zależności od przewidywanego czasu wykonania zadania) – dla każdego ucznia, materiały do tworzenia plakatów: kolorowe kredki, mazaki, nożyczki, klej, blok papierów kolorowych – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. Dla pieniędzy czy dla siebie? O wartości edukacji i pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI , uczeń: wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą oraz opisuje, czym jest praca i jakie ma znaczenie w życiu człowieka, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zrozumienie różnicy między pracą dla pieniędzy a pracą dla osobistej satysfakcji. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie różnicę między pracą dla pieniędzy a pracą dla osobistej satysfakcji, jest świadomy znaczenia edukacji w osiąganiu długoterminowych celów, jest zmotywowany do refleksji na temat własnych ambicji i pasji, a także rozumie, jak wpływają one na wybór ścieżki zawodowej. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, odgrywanie ról, burza mózgów. Środki dydaktyczne: strój i rekwizyty (lub widoczne napisy przedstawiające dany zawód, przyczepiane np. do bluzki): lekarza, policjanta, muzyka i malarza, nauczyciela, strażaka, pilota, kucharza, weterynarza, sportowca [1], Mój zawód w przyszłości (załącznik nr 1). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. Praca w towarzystwie zwierząt (4 października – Światowy Dzień Zwierząt). Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach; opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cele główne: zwiększenie świadomości uczniów na temat różnych zawodów związanych z pracą w towarzystwie zwierząt, rozwijanie empatii i szacunku dla zwierząt w związku z obchodzonym Światowym Dniem Zwierząt. Cele szczegółowe, uczeń: rozpoznaje różne zawody związane z pracą w towarzystwie zwierząt, odkrywa własne zainteresowania, buduje świadomość kariery i celów zawodowych. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, praca indywidualna, burza mózgów. Środki dydaktyczne: Praca ze zwierzakiem – kto i gdzie? (załącznik nr 1 – jeden dla pary), gra interaktywna pt. Kto pracuje z tym zwierzakiem? z portalu Wordwall [1], tablica multimedialna lub dostęp do laptopów/smartfonów z dostępem do Internetu dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. W czym pomoże prawnik? 25 października – Europejski Dzień Prawnika. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: analizuje informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach ich uzyskiwania w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cele główne: wprowadzenie w tematykę prawniczą, prezentacja zawodu prawnika, zwiększenie świadomości na temat roli prawa w społeczeństwie. Cele szczegółowe, uczeń: poznaje zadania prawnika, poznaje różne ścieżki kariery dla prawników, zna miejsca pracy, w których prawnicy mogą wykonywać swój zawód. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, burza mózgów. Środki dydaktyczne: Czyje to zadania? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), film pt. Nieodpłatna pomoc prawna i poradnictwo obywatelskie w zasięgu ręki! [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. Motywowanie do nauki i samorozwoju. Scenariusz zajęć z rodzicami

    Cel główny: zapoznanie ze strategiami motywacyjnymi, które rodzice mogą zastosować w celu wspierania nauki i samorozwoju swojego dziecka. Cele szczegółowe: przedstawienie zasad i warunków sprzyjających motywacji ucznia i pozytywnemu myśleniu, wzmocnienie współpracy i zaangażowania rodziców w edukację uczniów. Metody pracy: miniwykład, dyskusja moderowana, praca w grupie. Środki dydaktyczne: kartki – dla każdej grupy, długopisy lub pisaki – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 60 min.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy! Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż rebus znajdujący się w załączniku. Do wygrania:                         – bon do sklepu Empik o wartości 50 zł             – „Kalendarz Oświatowy 2023/2024”             – torba płócienna na ramię Wygraj atrakcyjne nagrody  Autorzy trzech poprawnych, najszybciej wysłanych odpowiedzi otrzymają nagrody rzeczowe!
  • Samorozwój – 6 ważnych kroków na początku drogi do samorozwoju. Plakat

    Plakat pt. „Samorozwój” zawiera wyjaśnienie zamieszczonego w tytule pojęcia oraz ciekawe porady, pomocne w dążeniu do rozwoju osobistego. Ten atrakcyjny wizualnie materiał treść może zostać wykorzystany np. jako infografika do gazetki szkolnej. Pobierz i wydrukuj plakat dla uczniów szkół podstawowych.

Aktualnie przeglądasz

Październik 2023 - Nr 50
50