• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Jak wybrać liceum ogólnokształcące? Aspekty formalne 

    Wybór odpowiedniego liceum ogólnokształcącego jest ważnym momentem w życiu młodego człowieka.  Może determinować losy edukacyjne i zawodowe. Czym się kierować, wybierając szkołę średnią? W jakim liceum kontynuować naukę po szkole podstawowej? Na co zwrócić uwagę przy jego wyborze? Warto rozważyć i przeanalizować różne aspekty formalne, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze liceum ogólnokształcącego. W tym artykule omówimy kilka z nich. Warto je poruszyć w pracy z uczniami, aby pomóc im w dokonaniu właściwego wyboru liceum ogólnokształcącego.  Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym się kierować przy wyborze profilu klasy w liceum?  Jak analizować rankingi szkół, wyniki matur i EWD?  Jak wygląda rekrutacja do liceum? Jak oceny i wyniki z egzaminu ósmoklasisty są przeliczane na punkty w rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej? Czym są progi punktowe? Jakie są etapy rekrutacji?

Artykuły

  • Czym się kierować przy wyborze profilu klasy w liceum?

    Profil klasy w liceum to określone połączenie przedmiotów oferowanych w danym oddziale realizowanych w trybie rozszerzonym. W zależności od profilu klasy uczniowie mogą wybrać określone przedmioty, które mogą być przydatne na danym kierunku studiów lub przy planowaniu kariery. Przykładowo uczniowie mają wybór spośród takich profili, jak humanistyczny, społeczny, ekonomiczny, techniczny – w zależności od oferty szkoły. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są najpopularniejsze profile w liceum ogólnokształcącym?  Co uczeń powinien brać pod uwagę przy wyborze profilu klasy w liceum ogólnokształcącym?  Z kim uczeń może porozmawiać o decyzji dotyczącej profilu?
  • 1. Wodny świat. Karta pracy dla uczniów klas I-III

    Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej i w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zdobycie wiedzy na temat zawodu ratownika wodnego.Cele szczegółowe, uczeń: rozwija umiejętności związane ze współpracą w parze, wymienia atrybuty, którymi w swojej pracy posługuje się ratownik, wymienia miejsca pracy ratownika wodnego. Metody pracy: praca w parach, praca indywidualna, miniwykład. Środki dydaktyczne: Wodny świat (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: 2 Szkolenia, WOPR, https://wopr.waw.pl/szkolenia-stacjonarne [dostęp: 04.04.2023].
  • 2. Pytanie czy wyzwanie? Scenariusz zajęć dla uczniów klas III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach, podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach, opowiada, kim chciałby zostać i co chciałby robić, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: rozwijanie umiejętności poznawania siebie i świata zawodów.Cele szczegółowe:Uczeń: wymienia swoje mocne strony i zainteresowania, opowiada o swoim sukcesie, podaje przykłady zawodów ze swojego otoczenia, wymienia zawód, który najbardziej mu się podoba. Metody pracy: praca w grupach, gra dydaktyczna, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: Plansza do gry Pytanie czy wyzwanie? (załącznik nr 1 – do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl) po jednym dla każdej czteroosobowej grupy), Pytania i wyzwania do gry Pytanie czy wyzwanie? (załącznik nr 2 po jednym dla każdej czteroosobowej grupy), pionki (po jednym dla każdego gracza), kostka do gry (po jednej dla każdej grupy), woreczek z monetami. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. O żandarmerii wojskowej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki kształcenia ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego . Cel główny: przygotowanie uczniów do posługiwania się informacjami na temat Żandarmerii Wojskowej.Cele szczegółowe:Uczeń: analizuje informacje o działaniach żandarma wojskowego, wypowiada się na temat znaczenia działań podejmowanych przez Żandarmerię Wojskową, współpracuje w grupie. Metody pracy: praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, smartfony, Zadania żandarma wojskowego (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla nauczyciela, do wyświetlenia), kartki kolorowego papieru, klej, masa mocująca, tablica korkowa, pinezki, pisaki/kredki – jeden zestaw dla każdej grupy, rzutnik. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. Na straży państwa. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: poznanie specyfiki pracy Służby Ochrony Państwa (SOP).Cele szczegółowe:Uczeń: potrafi rozwinąć skrót SOP, wie, jak wygląda odznaka organizacyjna SOP, podaje, na czym polega praca funkcjonariuszy Służby Ochrony Państwa, wymienia rodzaje korpusów oraz stopnie funkcjonariuszy. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, miniwykład, układanka/rozsypanka. Środki dydaktyczne: Służba Ochrony Państwa (załącznik nr 1 – jeden na grupę), Korpusy i stopnie funkcjonariuszy SOP (załącznik nr 2 – jeden dla ucznia), komputer/smartfon/tablet – dostęp dla każdego ucznia, kredki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.:  
  • 5. Odkrywamy zawody branży rybackiej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII: uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: analizowanie informacji na temat zawodów związanych z branżą rybacką.Cele szczegółowe:Uczeń: wymienia zawody branży rybackiej, wskazuje źródła wiedzy o tych zawodach, charakteryzuje zawody branży rybackiej, w tym kwalifikacje oraz możliwości ich uzyskiwania, wymienia korzyści i wady wynikające z pracy w zawodach tej branży. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do Internetu (dla każdej grupy), Zawód złapany w sieć (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej grupy), Ryba czy ości? (załącznik nr 2 – po jednym dla każdej grupy), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. Zawód pod lupą. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: dokonanie analizy czynników, którymi powinno się kierować wybierając zawód.Cele szczegółowe:Uczeń: wymienia istotne elementy składające się na charakterystykę zawodu, analizuje informacje dotyczące zawodu technika eksploatacji portów i terminali. Metody pracy: bank pomysłów, rozmowa kierowana, praca w grupach, autorefleksja. Środki dydaktyczne: film o zawodzie technika eksploatacji portów i terminali, Zintegrowana Platforma Edukacyjna, https://zpe.gov.pl/a/technik-eksploatacji-portow-i-terminali-4-8-film/D174QEEBf [dostęp: 03.04.2023] karta pracy Składowe opisu zawodu (załącznik nr 1 – do pocięcia), przybory do pisania, komputer, rzutnik, tablica, markery, magnesy lub masa mocująca. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. Zadecyduj dobrze. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: nabywanie umiejętności podejmowania trafnych decyzji edukacyjno-zawodowych. Cele szczeg ół owe: Ucze ń : rozwija umiejętność pracy w grupie, dokonuje refleksji na temat wyborów edukacyjno-zawodowych, pogłębia wiedzę na temat etapów podejmowania decyzji. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, praca indywidualna, praca na metaforach, dyskusja. Ś rodki dydaktyczne: Film: Decyzje – szanse czy ograniczenia, https://www.youtube.com/watch?v=62fFT6NvdKQ [dostęp:04.04.2023], przybory do pisania, Zadecyduj dobrze (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Decyzyjne metafory (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), rzutnik, komputer, Internet. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. Co zrobimy? Scenariusz spotkania rady pedagogicznej

    Cel główny: przygotowanie nauczycieli do organizowania działań z zakresu doradztwa zawodowego.Cele szczegółowe, uczestnik: gromadzi informacje na temat oferty z zakresu doradztwa zawodowego, porównuje oferty wspierające uczniów w dokonywaniu wyborów edukacyjno-zawodowych. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Trzy działania (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla prowadzącego), arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, paski papieru (5 × 20 cm) – 10 sztuk dla każdej grupy11, klej – jeden dla każdej grupy, masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 60 min.
  • 9. Zespołowo na wesoło. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: rozwijanie umiejętności współpracy w grupie.Cele szczegółowe:Uczeń: wie, dlaczego ważna jest umiejętność pracy w grupie, potrafi dokonać podziału zadań, rozwija umiejętności komunikacyjne. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: plastikowe kubeczki – jeden dla każdego ucznia, Zadanie (załącznik nr 1 – do pocięcia), Zespołowo na wesoło (załącznik nr 2 – dla każdej grupy), pisaki, film HIT – Europe – The Final Countdown – Polska Orkiestra Muzyki Filmowej, https://www.youtube.com/watch?v=x5rYxIK6LfQ [dostęp: 06.04.2023], rzutnik, komputer, Internet. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 10. Czy warto mieć plan B? Scenariusz zajęć z rodzicami uczniów klas VIII

    Cel główny: przygotowanie rodziców do rozmowy z dzieckiem na temat tworzenia planu alternatywnego.Cele szczegółowe:Rodzic: określa korzyści z przygotowywania planów alternatywnych związanych z wyborem szkoły ponadpodstawowej/ zawodu, podaje przykłady działań dotyczących realizacji planu alternatywnego w kwestii postępowania rekrutacyjnego do szkoły ponadpodstawowej. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica, 3 arkusze papieru flipchart, karteczki post-it, kolorowe kartki A5 – jedna dla każdego uczestnika, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 11. Jak mogę zadbać o swój dobrostan psychiczny? Scenariusz rady pedagogicznej

    Cel główny: rozwijanie umiejętności dbania o swój dobrostan psychiczny.Cele szczegółowe:Uczestnik: poznaje technikę uziemienia, dokonuje autorefleksji, określa działania, które może podjąć, aby zadbać o swój dobrostan psychiczny. Metody pracy: technika uziemienia, dyskusja. Środki dydaktyczne: Jak mogę zadbać o swój dobrostan psychiczny? (załącznik nr 1 – dla każdego nauczyciela, do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl), karteczki post-it, flipchart, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Aktualnie przeglądasz

Czerwiec 2023 - Nr 46
DQ46