• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Pobudzanie przedsiębiorczości u uczniów w ramach doradztwa zawodowego

    Jak naprawdę wygląd nauka przedsiębiorczości wśród uczniów? Jakie sytuacje stwarzają szkoła, nauczyciele i rodzice, aby młodzi ludzi mogli rozwijać przedsiębiorczość i stawać się przedsiębiorczymi w szkole i poza szkołą? Co zrobić, aby uczniowie odważnie i z poczuciem pewności wkraczali w dorosłość? W artykule przedstawione zostały wybrane pomysły i formy aktywności, które można włączyć w doradztwo zawodowe w celu wzmacniania przedsiębiorczości młodzieży. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest przedsiębiorczość? Co zrobić w szkole, aby rozwijać przedsiębiorczość uczniowską? Jak aktywność w samorządzie uczniowskim wpływa na rozwój przedsiębiorczości? Jak aktywność w spółdzielni uczniowskiej wpływa na rozwój przedsiębiorczości?

Artykuły

  • Umiejętność efektywnego negocjowania – jak ją kształtować u uczniów?

    Negocjacje to proces, w którym strony wchodzą w interakcje, aby osiągnąć kompromis. Ważne jest, aby znać kluczowe elementy dobrego procesu negocjacyjnego i wykorzystywać je w praktyce. Negocjacje to także proces wzajemnego wyrażania punktów widzenia, w którym uczestnicy starają się osiągnąć porozumienie. Kluczowe zdają się być umiejętności komunikacyjne, w tym aktywnego słuchania. Z artykułu dowiesz się m.in.: Na czym polegają negocjacje biznesowe? Z jakich etapów składają się negocjacje? W jaki sposób doradca zawodowy może kształtować u uczniów umiejętności negocjacyjne? Dlaczego warto rozwijać umiejętności negocjacyjne wśród uczniów?
  • 1. Gorący zawód, Karta pracy dla uczniów klas I–III

    Karta pracy przeznaczona jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Karta pracy Klasy I–IIICel główny: poznanie zawodu strażaka.Cele szczegółowe:Uczeń: omawia czynności zawodowe strażaka, wymienia predyspozycje, które powinien posiadać strażak, zna narzędzia, którymi posługuje się strażak. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, praca indywidualna, ekspresja plastyczna. Środki dydaktyczne: kredki, flamastry, przybory plastyczne – na przykład cekiny, tasiemki, brokat, klej, arkusze flipchart, Gorący zawód (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), guma mocująca. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 2. Karty Ciekawych Zainteresowań. Scenariusz zajęć dla uczniów klas–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w małych grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje przykłady różnorodnych zainteresowań ludzi, opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: podawanie przykładów zainteresowań i sposobów ich rozwijania.Cele szczegółowe:Uczeń: podaje przykłady zainteresowań człowieka, wymienia swoje zainteresowania, określa, jak i gdzie może je rozwijać, wymienia korzyści z rozwijania zainteresowań. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, gra edukacyjna. Środki dydaktyczne: Karty Ciekawych Zainteresowań (załącznik nr 1 – po jednym zestawie dla każdej czteroosobowej grupy, do pocięcia), białe kartki wielkości Kart Ciekawych Zainteresowań, kredki, flamastry. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Waży, mierzy, by lek zrobić, jak należy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: poznanie zawodu farmaceuty.Cele szczegółowe:Uczeń: wie, kim jest farmaceuta, podaje miejsca, w których może pracować farmaceuta, wymienia obowiązki zawodowe farmaceuty. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach, miniwykład. Środki dydaktyczne: Rebus (załącznik nr 1 – jeden na parę), Zadania farmaceuty (załącznik nr 2 – jeden na parę), przybory do pisania, kłębek wełny, piłeczka, rzutnik, komputer. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. O hutniku słów kilka – zawód z wysoką temperaturą. Scenariusz zajęć dla uczniów klas V–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia grupy zawodów i podaje przykłady zawodów  charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki kształcenia ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: przygotowanie uczniów do posługiwania się informacjami o zawodach związanych z hutnictwem.Cele szczegółowe:Uczeń: analizuje informacje o zawodach związanych z hutnictwem, wypowiada się na temat pracy w hucie, współpracuje w grupie. Metody pracy: praca w grupach, praca indywidualna, plakat, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, smartfony, Huta – definicje (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla nauczyciela), Kto pracuje w hucie? (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla nauczyciela), arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, masa mocująca, pisaki/kredki – jeden zestaw dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 5. Pielęgniarka, położna – to zawody czy misja? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: poznawanie specyfiki zawodów pielęgniarki i położnej.Cele szczegółowe:Uczeń: charakteryzuje zawody pielęgniarki i położnej, porządkuje zadania i czynności zawodowe, określa przykładowe ścieżki uzyskiwania zawodów pielęgniarki i położnej. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, puzzle, uzupełnianka, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Czym zajmuje się pielęgniarka? (załącznik nr 1 – po jednym dla dwóch grup), Co robi położna? (załącznik nr 2 – po jednym dla dwóch grup), Puzzle – zadania pielęgniarki i położnej (załącznik nr 3 – po jednym dla każdej grupy), Przykładowa ścieżka do zawodu (załącznik nr 4 – po jednym dla każdej pary), przybory do pisania, nożyczki, klej. Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min.
  • 6. NieWŁAŚCIWE wybory zawodu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów., załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: dokonanie analizy czynników, którymi powinno się kierować, wybierając zawód.Cele szczegółowe:Uczeń: wymienia czynniki, którymi powinien się kierować, wybierając zawód, charakteryzuje czynniki, na które może nie mieć wpływu, a które mogą utrudniać mu wykonywanie pracy w wyuczonym zawodzie, podaje, czym on sam będzie się głównie kierował, wybierając dla siebie zawód. Metody pracy: rozmowa kierowana, metoda odwróconego celu, praca w grupach, autorefleksja. Środki dydaktyczne: (NIE)skuteczne wybory (załącznik nr 1 – jeden na grupę), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. Przedsiębiorczość w cenie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: analizowanie swoich możliwości w zakresie rozwijania przedsiębiorczości.Cele szczegółowe:Uczeń: opisuje, czym zajmuje się przedsiębiorca, identyfikuje cechy i kompetencje charakterystyczne dla osoby przedsiębiorczej, dokonuje analizy cech i kompetencji, jak również zastanawia się nad obszarami, które może jeszcze doskonalić. Metody pracy: praca indywidualna, rozmowa kierowana, pytania pogłębiające, autoanaliza cech i kompetencji. Środki dydaktyczne: tablica, marker, karteczki samoprzylepne, długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. Lepiej się skup. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Scenariusz zajęć Klasy VII–VIIICel główny: rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi.Cele szczegółowe:Uczeń: wie, czym jest koncentracja uwagi, rozumie, jaką rolę odgrywa uważność podczas nauki, rozwija umiejętność współpracy w grupie. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach. Środki dydaktyczne: Wycisz się (załącznik nr 1 – dla każdej pary, do pocięcia), arkusz flipchart (dla każdej pary), mazaki, pinezki/guma mocująca. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. Nasza firma. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

     Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów., załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: rozwijanie umiejętności projektowania własnej firmy.Cele szczegółowe:Uczeń: identyfikuje mocne strony firm, organizacji i instytucji, z których oferty/usług korzysta, projektuje wspólnie z grupą koncepcję firmy oraz charakteryzuje jej kluczowe obszary działalności (finansowej i pozafinansowej), doskonali swoje kompetencje w zakresie przedsiębiorczości. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca indywidualna praca w grupach. Środki dydaktyczne: tablica, marker, kartki, długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 10. Zainteresuj się. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń; rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.Cel główny: umiejętność określania swoich zainteresowań.Cele szczegółowe:Uczeń: podaje przykłady swoich zainteresowań, podaje sytuacje, w których można wykorzystać zainteresowania, wykonuje pracę plastyczną przedstawiającą wykorzystanie swoich zainteresowań w pracy. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, praca plastyczna, praca indywidualna, miniwykład, dyskusja. Środki dydaktyczne: Kategorie zainteresowań (załącznik nr 1 – do wyświetlenia i do pocięcia), rzutnik, kredki, flamastry, Moje zainteresowania (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • 11. Jak zarządza czasem moje dziecko? Scenariusz zajęć z rodzicami klas VIII

    Cel główny: przygotowanie rodziców do udzielania dzieciom wsparcia w zarządzaniu czasem.Cele szczegółowe:Rodzic: analizuje typowy dzień z życia swojego dziecka pod względem organizacji/planowania różnych aktywności, wymienia tzw. pożeracze czasu. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica, 1 arkusz papieru flipchart, Dzień mojego dziecka (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego rodzica), karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego rodzica, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 12. Jak rozwijać kompetencje kluczowe u uczniów? Scenariusz spotkania rady pedagogicznej

    Cel główny: przygotowanie nauczycieli do rozwijania u uczniów kompetencji kluczowych.Cele szczegółowe:Uczestnik: omawia kompetencje kluczowe, przygotowuje ofertę działań mających na celu rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, rzutnik, komputer, dostęp do Internetu, Fragmenty (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla prowadzącego), Jak je rozwijać? (załącznik nr 2 – do wyświetlenia), arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 90 min.

Aktualnie przeglądasz

Maj 2023 - Nr 45
45