- WSZYSTKIE
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Kwalifikacje w zawodzie – przegląd testów i narzędzi on-line
Kwalifikacje w zawodzie to zestaw efekt ó w uczenia si ę w zakresie wiedzy, umiej ę tno ś ci oraz kompetencji spo ł ecznych. Znajomo ść narz ę dzi on-line pomaga w tworzeniu wyczerpuj ą cego profilu osobowo ś ci i potrzeb ucznia. S ł u ż y do identyfikowania cech i umiej ę tno ś ci, kt ó re mog ą by ć wa ż ne w wyborze zawodu. Narz ę dzia te pomagaj ą w okre ś leniu, jakie zawody i zadania s ą odpowiednie dla ucznia, a tak ż e pog łę biaj ą wiedz ę z zakresu kwalifikacji. Mog ą tak ż e s ł u ż y ć identyfikacji czynnik ó w, kt ó re przeszkadzaj ą w osi ą gni ę ciu sukcesu w wybranej ś cie ż ce zawodowej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Które narzędzia on-line powinny zainteresować doradcę zawodowego? Z jakiej propozycji testu on-line warto skorzystać w doradztwie zawodowym? Dlaczego doradca zawodowy powinien sięgać po narzędzia interaktywne?
Artykuły
Potwierdzanie kompetencji twardych w szkole ponadpodstawowej – co uczeń powinien wiedzieć?
Pod poj ę ciem kompetencji twardych rozumiemy zakres wiedzy oraz zdolno ś ci, kt ó re mog ą przyda ć si ę nam w pracy na danym stanowisku. Mo ż na je zmierzy ć i ł atwo, obiektywnie oceni ć . Zawiera si ę tu zar ó wno wiedza merytoryczna, jak i praktyczne umiej ę tno ś ci, najcz ęś ciej zwi ą zane z danym wykszta ł ceniem i zawodem. Kompetencje zdobywamy ucz ą c si ę w szkole, studiuj ą c oraz uczestnicz ą c w kursach i szkoleniach. Dowiedz si ę , co ucze ń powinien wiedzie ć na temat potwierdzania kompetencji twardych? Z artykułu dowiesz się m.in.: Co to są kwalifikacje zawodowe? Czym jest opis kwalifikacji zawodowych, w tym twardych? Jak przebiega potwierdzanie kwalifikacji twardych w szkole ponadpodstawowej?1. Pracując w kwiaciarni. Karta pracy dla uczniów klas I-III
Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej i w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń: podaje nazwy zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu oraz opisuje podstawową specyfikę pracy w wybranych zawodach. Cele szczegółowe:Uczeń: podaje, czym zajmuje się florysta, wymienia główne zadania zawodowe florysty, potrafi określić miejsca pracy florysty, określa, jakie predyspozycje powinna posiadać osoba w tym zawodzie. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, miniwykład, ekspresja plastyczna, dyskusja. Środki dydaktyczne: Bukiet możliwości (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej pary), kredki, kolorowy papier, nożyczki, klej, słomka (dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.:2. Mam to dla Ciebie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń: podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach, podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wynika dla niego i dla innych. Cel główny: podawanie przykładów swoich mocnych stron w różnych obszarach życia.Cele szczegółowe:Uczeń: podaje przykłady mocnych stron człowieka, wymienia mocne strony koleżanki lub kolegi, wymienia swoje mocne strony, podaje sytuacje, w których wykorzystuje swoje mocne strony. Metody pracy: rozmowa kierowana, zabawa ruchowa, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: piłka, Mam to dla Ciebie! (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia), kredki, przybory do pisania Przewidywany czas realizacji: 45 min.3. Tańczyć każdy może. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach. Cel główny: poznanie zawodu tancerza.Cele szczegółowe:Uczeń: podaje miejsca, w których może pracować tancerz, określa predyspozycje, które powinien posiadać tancerz, rozwija umiejętność współpracy, doskonali umiejętność uzasadniania swojego zdania. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach, praca w grupach, niedokończone zdanie. Środki dydaktyczne: Rebusomania (załącznik nr 1 – jeden na parę), Czy każdy może tańczyć zawodowo? (załącznik nr 2 – jeden na grupę), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min.4. Drogowiec. Karta pracy dla uczniów klas IV–VI
Karta pracy przeznaczona jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki kształcenia ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach. Cel główny: zapoznanie z zawodem drogowca.Cele szczegółowe:Uczeń: analizuje informacje o zawodzie drogowca, współpracuje w grupie. Metody pracy: praca w grupach, praca plastyczna, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, komputer z dostępem do Internetu (dla każdej grupy), Informator o zawodach szkolnictwa branżowego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/informator-o-zawodach-szkolnictwa-branzowego.pdf [dostęp:04.02.2023], arkusz flipchart – jeden dla każdej grupy, gazety – dla każdej z grup, nożyczki – jeden komplet dla każdej grupy, klej – jeden dla każdej grupy, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.: * Drogowiec, https://wsjp.pl/haslo/podglad/56406/drogowiec/5159072/specjalista, wielki słownik języka polskiego[dostęp: 28.01.2023].5. Pieniądz był od zawsze. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą. Cel główny: przygotowanie uczniów do wyjaśniania roli pieniądza we współczesnym świecie.Cele szczegółowe:Uczeń: omawia proces ewolucji pieniądza, wyjaśnia rolę pieniądza, dostrzega związek pieniądza z pracą. Metody pracy: bank pomysłów, plakat moderacyjny, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: 3 arkusze papieru flipchart – dla prowadzącego, Ewolucja pieniądza (załącznik nr 1 – jeden dla każdej grupy), karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego ucznia, koperty – tyle ile grup, masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.6. Konie – moja pasja. Karta pracy dla uczniów klas VII–VIII
Karta pracy przeznaczona jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania. Cel główny: analizowanie informacji o zawodzie technika hodowcy koni.Cele szczegółowe:Uczeń: charakteryzuje zawód technika hodowcy koni, wymienia ścieżki kształcenia, wie, w jakich warunkach pracuje technik hodowcy koni, rozwija umiejętność współpracy. Metody pracy: rozmowa kierowana, miniwykład, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do Internetu (dla każdej pary), Informator o zawodach szkolnictwa branżowego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/informator-o-zawodach-szkolnictwa-branzowego.pdf [dostęp: 05.02.2023] przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min.7. Dla tych, którzy kochają las. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania. Cel główny: analizowanie informacji na temat pracy związanej z leśnictwem.Cele szczegółowe:Uczeń: wymienia i charakteryzuje zawody branży leśnej, wymienia kwalifikacje w tych zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, wskazuje źródła wiedzy o tych zawodach. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, quiz, praca w parach, dyskusja. Środki dydaktyczne: komputer z dostępem do Internetu (dla każdej trzy- i czteroosobowej grupy), Dla tych, którzy kochają las (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej grupy), Mini QUIZ (załącznik nr 2 – po jednym dla każdej pary), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min.8. Pracować w reklamie. Karta pracy dla uczniów klas VII–VIII
Karta pracy przeznaczona jest do pracy w parach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania.Cel główny: analizowanie informacji na temat zawodu technika reklamy.Cele szczegółowe:Uczeń: charakteryzuje zawód technika reklamy, wymienia kwalifikacje w tym zawodzie, wskazuje miejsca pracy technika reklamy. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca indywidualna, praca w parach, miniwykład, dyskusja. Środki dydaktyczne: smartfon, tablet (dla każdej pary), Kim jest technik reklamy? (załącznik nr 1 – dla każdej pary), Zareklamuj się (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.9. Odlotowa lekcja. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania. Cel główny: analizowanie informacji dotyczących lotnictwa i kosmonautyki.Cele szczegółowe:Uczeń: wie, dlaczego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Lotnictwa i Kosmonautyki, wymienia predyspozycje, które powinny mieć osoby obsługujące pojazdy związane z lotnictwem i kosmonautyką, porównuje swoje predyspozycje z tymi, które są potrzebne do wykonywania zawodu pilota lub osoby obsługującej inne pojazdy. Metody pracy: praca indywidualna, autorefleksja, bank pomysłów. Środki dydaktyczne: Kosmiczne zagadki (załącznik nr 1 – jeden na osobę), przybory do kolorowania, tablica. Przewidywany czas realizacji: 45 min.10. Moje i nasze zainteresowania. Karta pracy dla uczniów klas VII–VIII
Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej i w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe). Cel główny: wskazanie zależności między zainteresowaniami a wyborem zawoduCele szczegółowe:Uczeń: określa swoje zainteresowania, wie, jak je rozwijać, doskonali umiejętność współpracy. Metody pracy: rozmowa kierowana, miniwykład, praca w grupach praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: Moje zainteresowanie (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Nasze zainteresowania (załącznik nr 2 – jedna sztuka na grupę), film Zainteresowania – inspiracja do działania i sposób na relaks, https://www.youtube.com/watch?v=tRwvykWkp74&list=PLHLGEQSnnAF6N_N65rwVselu8E1zeuFLx&index=6 [dostęp: 28.02.2023], rzutnik, dostęp do Internetu, smartfony. Przewidywany czas realizacji: 45 min.11. Zrobimy plan. Scenariusz spotkania rady pedagogicznej
Cel główny: przygotowanie nauczycieli do planowania działań dla klas VIII szkoły podstawowej.Cele szczegółowe:Uczestnik: posiada orientację w potrzebach edukacyjno-zawodowych uczniów klas VIII, przygotowuje ofertę działań dla uczniów zgodnie z ich potrzebami. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Co można zaproponować? (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla prowadzącego, do wyświetlenia), Czego potrzebuje klasa VIII? (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdej grupy), arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego uczestnika, masa mocująca, pisaki, rzutnik. Przewidywany czas realizacji: 60 min.12. Czego jeszcze potrzebuje moje dziecko. Scenariusz spotkania z rodzicami
Cel główny: przygotowanie rodziców do udzielania dzieciom wsparcia w planowaniu działań związanych z rekrutacją do szkół ponadpodstawowych.Cele szczegółowe:Rodzic: omawia działania możliwe do podjęcia w II okresie klasy VIII, planuje działania przygotowujące dziecko do postępowania rekrutacyjnego w wybranej szkole ponadpodstawowej. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: arkusz papieru flipchart, Zadania – załącznik nr 1 (jeden egzemplarz dla każdego rodzica), karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego rodzica, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Aktualnie przeglądasz
Kwiecień 2023 - Nr 44