Organizacja przerw międzylekcyjnych w szkole – aspekty prawne i praktyczne

Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Dodano: 11 grudnia 2025
Organizacja przerw międzylekcyjnych w szkole – aspekty prawne i praktyczne

Przerwy międzylekcyjne odgrywają istotną rolę w organizacji pracy szkoły. Mimo ich znaczenia, przepisy prawa oświatowego nie precyzują szczegółowo zasad ich organizacji, pozostawiając to w gestii dyrektorów szkół oraz zapisów w statutach placówek. Jak zatem skutecznie zaplanować harmonogram przerw, uwzględniając przepisy dotyczące nadzoru nad uczniami oraz kwestie zdrowotne? W artykule omówione zostały kluczowe aspekty prawne i praktyczne organizacji przerw międzylekcyjnych. Sprawdź, jak powinna wyglądać organizacja przerw międzylekcyjnych w szkołach. 

Z artykułu dowiesz się m.in.: 

  • Które przepisy prawa regulują organizację przerw międzylekcyjnych w szkołach?
  • Kto decyduje o długości przerw?
  • Ile powinna trwać przerwa międzylekcyjna, aby zapewnić uczniom odpowiednie warunki do odpoczynku?
  • Czy nauczyciel może przedłużyć lekcję kosztem przerwy ucznia?
  • Czy pełnoletni uczniowie mają prawo opuszczać teren placówki podczas przerw?
  • Jakie są zasady pełnienia dyżurów przez nauczycieli w czasie przerw?
  • Czy nauczyciele wspomagający muszą opiekować się uczniami z niepełnosprawnościami podczas przerw?
  • Na czym polega aktywny nadzór nauczycieli nad uczniami w czasie przerwy?
  • Czy w szkole można zaplanować tzw. dyżury uczniowskie?
  • Jak stworzyć harmonogram dyżurów nauczycieli, aby zapewnić bezpieczeństwo uczniom?

Pozostało jeszcze 91% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
  • atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Marta Wysocka

Autor: Marta Wysocka

Specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 76

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 76
Dostępny w wersji elektronicznej