Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
Cele główne:
- rozwinięcie umiejętności identyfikowania, analizowania i refleksji nad cechami i zachowaniem liderów,
- uświadomienie sobie własnego potencjału przywódczego.
Cele szczegółowe:
- rozpoznanie różnych przykładów liderów, zrozumienie różnicy między liderem a przywódcą,
- analiza cech dobrego przywódcy, samopoznanie i refleksja nad własnym potencjałem przywódczym,
- rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej i komunikacji.
Metody pracy:
- praca indywidualna,
- selekcja wiedzy na podstawie treści wideo,
- pogadanka,
- dyskusja,
- praca grupowa.
Środki dydaktyczne:
- tablica lub flipchart, narzędzie do zapisywania,
- komputer z dostępem do Internetu i rzutnik,
- kartka i długopis – dla każdego ucznia,
- pół paczki makaronu spaghetti, metrowy sznurek, szeroka taśma klejąca, nożyczki oraz papierowa kulka (średnica około 4 cm) – dla każdej grupy,
- Czy jestem liderem. Test (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia,
- film pt. Jak być liderem i przywódcą? – Wielka Piątka – John Strelecky [1].
Przewidywany czas realizacji: 45 min.