Współczesne szkolne doradztwo zawodowe musi odpowiadać na dynamicznie zmieniający się świat pracy i coraz wcześniejsze pytania uczniów o przyszłość. Prezentacja zawodów w sali lekcyjnej w niewielkim stopniu uwzględnia potrzebę budowania doświadczenia – fundament skutecznego uczenia się opartego na przeżyciu, działaniu i refleksji. W tym kontekście zasadne staje się pytanie: czy przestrzeń edukacyjna ograniczona do klasy szkolnej sprzyja rzeczywistemu rozwijaniu orientacji zawodowej? Wyjście do lokalnych środowisk pracy, w przestrzeń publiczną, do miejsc aktywności zawodowej i społecznej jest dla uczniów przeżyciem silniej oddziałującym i kształtującym niż tradycyjna lekcja.
Z artykułu dowiesz się:
- Jaką formę mogą mieć zajęcia z doradztwa zawodowego w terenie?
- Jakie wartości niesie ze sobą lekcja terenowa?
- czym należy pamiętać, organizując wyjście z uczniami w ramach lekcji terenowej?
- W jaki sposób przygotować się w sali lekcyjnej do wyjścia z uczniami, by było ono owocne?
- Gdzie warto udać się z uczniami na zajęcia w ramach doradztwa zawodowego?