komunikacja

Dziecko w świecie emotikonów – o zmianach w komunikacji młodego pokolenia

Archiwalny Dziecko w świecie emotikonów – o zmianach w komunikacji młodego pokolenia

Czasy, w których zeszyty się pożyczało i przepisywało, a informacji potrzebnych do zadań domowych szukało w encyklopedii dawno już minęły. Przeziębiony uczeń jeszcze spod kołdry może wysłać prośbę o zdjęcia notatek z lekcji na klasowym czacie. Odpowiedź na trudne pytanie z chemii na pewno znajdzie się w Internecie, a do zrobienia konstrukcji z zapałek na technikę na pewno przyda się tutorial. „Kiedyś to były inne czasy”, „dzieci nie umieją rozmawiać, tylko wysyłają sobie emotikony”, „zamiast podwórka są gry na serwerach” – podobne komunikaty słyszy się często w dyskusjach dorosłych. Często oceniamy kompetencje komunikacyjne młodych ludzi gorzej niż własne, nie zastanawiając się nad tym, na czym polega różnica i czy mogą z niej płynąc jakieś korzyści.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak zmieniła się komunikacja młodego pokolenia w erze cyfrowej?
  • Czy rozwój technologii wpłynął pozytywnie czy negatywnie na umiejętności komunikacyjne dzieci i młodzieży?
  • Jakie są zalety i wady korzystania z multimediów przez dzieci?
  • Jak rodzice reagują na zainteresowanie dzieci światem wirtualnym?
  • Czy wirtualne podwórko może współistnieć z realnym światem?
  • Jakie są konsekwencje ograniczania przez dorosłych dostępu dzieci do multimediów?
  • Jak ważna jest dla dzieci i nastolatków rozmowa z rówieśnikami przez internet?
  • Czy dzieci i nastolatki faktycznie tracą umiejętność rozmowy twarzą w twarz?
  • Jak rodzice i nauczyciele mogą zrozumieć i zaakceptować język i sposoby komunikacji młodego pokolenia?
  • Jakie znaczenie mają emotikony, memy i inne formy komunikacji wirtualnej w życiu dzieci?
  • Czy dorosłym należy się dostęp do prywatnej przestrzeni rozmów dzieci?
  • Jak język młodzieży wpływa na ich tożsamość i relacje rówieśnicze?
  • Jak znaleźć równowagę między korzystaniem przez dzieci z multimediów a zachęcaniem do aktywności w realnym świecie?
AdobeStock_111776473-1

Komunikacja w szkole i w pracy – o wartości dobrego komunikatu 

Niemal każda płaszczyzna życia wymaga budowania relacji interpersonalnych. Umiejętności komunikacyjne są najbardziej pożądanymi umiejętnościami miękkimi, jakich pracodawcy poszukują u swoich pracowników. Sprawność w porozumiewaniu się stanowi klucz do sukcesu – zadowalających relacji społecznych. Zrozumienie zasad procesu komunikowania się pozwoli na lepsze i efektywniejsze budowanie relacji interpersonalnych, również tych szkolnych. O wartości dobrego komunikatu powinni pamiętać zarówno nauczyciele, jak i uczniowie.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Co oznacza dobra komunikacja i dlaczego jest tak ważna w życiu codziennym?
  • Jakie są podstawowe zasady procesu komunikowania się?
  • Jakie cechy sprzyjają skutecznemu porozumiewaniu się?
  • Jakie są wewnętrzne i zewnętrzne bariery komunikacyjne oraz jak je przezwyciężać?
  • Dlaczego empatia, tolerancja i otwartość są kluczowe w budowaniu relacji interpersonalnych?
  • W jaki sposób pozytywne nastawienie i szacunek wpływają na efektywność komunikacji?
  • Czym jest komunikacja werbalna, niewerbalna i paralingwistyczna?
  • Jak aktywne słuchanie wpływa na jakość komunikacji?
  • Dlaczego spójność pomiędzy sygnałami werbalnymi i niewerbalnymi jest ważna?
  • Jak precyzyjnie formułować komunikaty, aby były one zrozumiałe i skuteczne?
  • Jakie są korzyści wynikające z efektywnej komunikacji w pracy i w szkole?
  • Jak rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne przez całe życie?
  • Jak nowe technologie wpływają na sposób, w jaki się komunikujemy?