Czasy, w których zeszyty się pożyczało i przepisywało, a informacji potrzebnych do zadań domowych szukało w encyklopedii dawno już minęły. Przeziębiony uczeń jeszcze spod kołdry może wysłać prośbę o zdjęcia notatek z lekcji na klasowym czacie. Odpowiedź na trudne pytanie z chemii na pewno znajdzie się w Internecie, a do zrobienia konstrukcji z zapałek na technikę na pewno przyda się tutorial. „Kiedyś to były inne czasy”, „dzieci nie umieją rozmawiać, tylko wysyłają sobie emotikony”, „zamiast podwórka są gry na serwerach” – podobne komunikaty słyszy się często w dyskusjach dorosłych. Często oceniamy kompetencje komunikacyjne młodych ludzi gorzej niż własne, nie zastanawiając się nad tym, na czym polega różnica i czy mogą z niej płynąc jakieś korzyści.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jak zmieniła się komunikacja młodego pokolenia w erze cyfrowej?
- Czy rozwój technologii wpłynął pozytywnie czy negatywnie na umiejętności komunikacyjne dzieci i młodzieży?
- Jakie są zalety i wady korzystania z multimediów przez dzieci?
- Jak rodzice reagują na zainteresowanie dzieci światem wirtualnym?
- Czy wirtualne podwórko może współistnieć z realnym światem?
- Jakie są konsekwencje ograniczania przez dorosłych dostępu dzieci do multimediów?
- Jak ważna jest dla dzieci i nastolatków rozmowa z rówieśnikami przez internet?
- Czy dzieci i nastolatki faktycznie tracą umiejętność rozmowy twarzą w twarz?
- Jak rodzice i nauczyciele mogą zrozumieć i zaakceptować język i sposoby komunikacji młodego pokolenia?
- Jakie znaczenie mają emotikony, memy i inne formy komunikacji wirtualnej w życiu dzieci?
- Czy dorosłym należy się dostęp do prywatnej przestrzeni rozmów dzieci?
- Jak język młodzieży wpływa na ich tożsamość i relacje rówieśnicze?
- Jak znaleźć równowagę między korzystaniem przez dzieci z multimediów a zachęcaniem do aktywności w realnym świecie?