feedback

  Krytyka a komunikat konstruktywny. Metody i techniki przekazywania feedbacku

Krytyka a komunikat konstruktywny. Metody i techniki przekazywania feedbacku

W rzeczywistości przepełnionej docierającymi z różnych stron licznymi informacjami poprawna i empatyczna komunikacja staje się pożądaną kompetencją. Niestety, treści kierowane do pracowników, uczniów lub członków rodziny, przybierając formę krytyki, mogą zamknąć drzwi do porozumienia i prawidłowych relacji oraz powodować frustrację. Pojęcie „krytyka” (łac. critica z gr. kritikḗ – sztuka myślenia i rozstrzygania) zazwyczaj rozumiane jest pejoratywnie i kojarzone z komunikatem oceniającym, przykrym i niewnoszącym pozytywów. Warto zatem zaznaczyć różnicę pomiędzy krytyką a konstruktywnym komunikatem, czyli informacją zwrotną (feedbackiem). O ile ta pierwsza kojarzona jest z atakiem, osądzaniem i oceną, o tyle druga forma przekazu informacji przynosi jej odbiorcy wymierne korzyści. 

  • Jakie są główne różnice między krytyką a konstruktywnym komunikatem?
  • Dlaczego krytyka często bywa destruktywna i jak wpływa na relacje interpersonalne?
  • Co oznacza pojęcie „krytyka konstruktywna” i czym różni się od zwykłej krytyki?
  • Jak definicja feedbacku wpływa na jego efektywność w komunikacji?
  • W jaki sposób intencja nadawcy wpływa na odbiór krytyki i informacji zwrotnej?
  • Jakie są kluczowe założenia Porozumienia bez Przemocy w kontekście komunikacji?
  • Co to jest model GOLD i jak pomaga w rozwoju osobistym i zawodowym?
  • Jak działa metoda kanapki w przekazywaniu feedbacku?
  • Na czym polega metoda Start-stop-continue i kiedy jest szczególnie użyteczna?
  • Jak zbudować efektywny komunikat zwrotny metodą FUKO?
  • Jakie znaczenie ma umiejętność przyjmowania krytyki w komunikacji interpersonalnej?