- WSZYSTKIE
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
Krytyka a komunikat konstruktywny. Metody i techniki przekazywania feedbacku
W rzeczywistości przepełnionej docierającymi z różnych stron licznymi informacjami poprawna i empatyczna komunikacja staje się pożądaną kompetencją. Niestety, treści kierowane do pracowników, uczniów lub członków rodziny, przybierając formę krytyki, mogą zamknąć drzwi do porozumienia i prawidłowych relacji oraz powodować frustrację. Pojęcie „krytyka” (łac. critica z gr. kritikḗ – sztuka myślenia i rozstrzygania) zazwyczaj rozumiane jest pejoratywnie i kojarzone z komunikatem oceniającym, przykrym i niewnoszącym pozytywów. Warto zatem zaznaczyć różnicę pomiędzy krytyką a konstruktywnym komunikatem, czyli informacją zwrotną (feedbackiem). O ile ta pierwsza kojarzona jest z atakiem, osądzaniem i oceną, o tyle druga forma przekazu informacji przynosi jej odbiorcy wymierne korzyści.
- Jakie są główne różnice między krytyką a konstruktywnym komunikatem?
- Dlaczego krytyka często bywa destruktywna i jak wpływa na relacje interpersonalne?
- Co oznacza pojęcie „krytyka konstruktywna” i czym różni się od zwykłej krytyki?
- Jak definicja feedbacku wpływa na jego efektywność w komunikacji?
- W jaki sposób intencja nadawcy wpływa na odbiór krytyki i informacji zwrotnej?
- Jakie są kluczowe założenia Porozumienia bez Przemocy w kontekście komunikacji?
- Co to jest model GOLD i jak pomaga w rozwoju osobistym i zawodowym?
- Jak działa metoda kanapki w przekazywaniu feedbacku?
- Na czym polega metoda Start-stop-continue i kiedy jest szczególnie użyteczna?
- Jak zbudować efektywny komunikat zwrotny metodą FUKO?
- Jakie znaczenie ma umiejętność przyjmowania krytyki w komunikacji interpersonalnej?
Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:
- praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
- atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy