1. Nauczyciel wita uczniów oraz informuje ich, iż dzisiejsze zajęcia będą poświęcone zawodowi logopedy, który obchodzi swoje święto 6 marca. Następnie zadaje uczniom pytania:
- Czy ktoś z was korzystał z usług logopedy?
- Na czym polegała jego praca?
2. Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi załącznik nr 1. Prosi, aby wypisali jak najwięcej powodów, dla których ludzie korzystają z pomocy logopedy. Następnie zachęca uczniów do podzielenia się pomysłami na forum, po czym zapisuje je na tablicy (bez powtarzania). Nauczyciel moderuje dyskusją, zadając takie pytania, jak:
- Z jakimi problemami najczęściej zgłaszane są do logopedy dzieci?
- Czy tylko dzieci mogą korzystać z pomocy logopedy?
- Kiedy i dlaczego dorośli mogą potrzebować pomocy logopedy?
Dla prowadzącego: Ważne, aby podczas rozmowy wybrzmiała informacja, iż z pomocy logopedy mogą korzystać nie tylko dzieci, ale także dorośli. Należą do nich osoby mające wady wymowy, jak również osoby po różnych chorobach i wypadkach (np. choroba naczyniowa, nowotwory, afazja). Praca logopedy z osobą dorosłą polega również na rozwiązywaniu problemów z mową pojawiających się wskutek takich chorób, jak: demencja, choroba Alzheimera, choroba Parkinsona.
3. Nauczyciel łączy uczniów w zespoły czteroosobowe. Każdej z grup rozdaje załącznik nr 2, na którym uczniowie mają za zadanie wypisać najważniejsze informacje odnośnie do zawodu logopedy. Grupy prezentują efekty swoich prac, a nauczyciel – w razie konieczności – uzupełnia wypowiedzi.
4. Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta uczniów, czy chcieliby wykonywać zawód logopedy, oraz prosi ich o uzasadnienie swojego stanowiska.