• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Współczesny model współpracy szkoły z pracodawcami

    Współczesny model współpracy szkoły z pracodawcami obejmuje wiele różnych środków i działań. Celem porozumienia jest wspieranie uczniów w ich edukacji poprzez umożliwienie im dostępu do praktycznych informacji, do świadczenia i wiedzy, które przedsiębiorstwo może zaoferować. Celem artykułu jest przybliżenie zagadnienia związanego z nawiązywaniem współpracy szkoły z przedstawicielami otoczenia gospodarczego. Z tego artykułu dowiesz się m.in.: Czy dyrektor szkoły ma obowiązek nawiązywania współpracy z pracodawcami? Jakie działania może podjąć dyrektor w ramach współpracy szkoły z pracodawcami? Jakie korzyści dla ucznia wynikają z podjęcia współpracy przez szkołę z pracodawcą?

Artykuły

  • Jak nawiązać kontakt z pracodawcami? Wskazówki dla szkolnych doradców zawodowych

    Wa ż ne jest, aby uczniowie mieli dost ę p do informacji o zawodach i sytuacji na rynku pracy. Wsp ół praca z przedsi ę biorcami pozwala zapozna ć si ę z potrzebami i oczekiwaniami wobec przysz ł ych kandydat ó w do pracy. To istotne, aby uczniowie szko ł y podstawowej stoj ą cy przed wyborem kierunku dalszego kszta ł cenia posiadali informacje pochodz ą ce z lokalnego rynku pracy. Z artyku ł u dowiesz si ę , jak nawi ą za ć kontakt z pracodawcami i dlaczego warto to robi ć .  Z artykułu dowiesz się m.in.: W jakim celu szkoła podstawowa powinna nawiązać kontakt z pracodawcami? Jak nawiązywać kontakt z pracodawcami? Jakie kroki zaplanować przed skontaktowaniem się z pracodawcą?
  • 1. Siła jest w nas! Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III. Uczeń: podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach, podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i opisuje, co z nich wyniknęło dla niego i dla innych, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).Cel główny: Podawanie przykładów swoich mocnych stron w różnych obszarach życia.Cele szczegółowe:Uczeń: podaje sytuacje, w których wykorzystał swoje mocne strony, wykonuje pracę plastyczną przedstawiającą wykorzystanie swoich mocnych stron w codziennym życiu, rozwija umiejętność pracy w parze. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach, praca plastyczna, prezentacja, dyskusja. Środki dydaktyczne: lusterko, Siła jest w nas! (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia), kredki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 2. Czynniki wpływające na… Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: Przygotowanie uczniów do omawiania czynników wpływających na wybory zawodowe.Cele szczegółowe:Uczeń: przygotowuje listę czynników wpływających na wybory zawodowe, określa ważność poszczególnych czynników oddziałujących na wybory zawodowe, doskonali umiejętność pracy w grupie. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, arkusz papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, Moje czynniki wyboru (załącznik nr 1 – jeden dla każdego ucznia), masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. Zostać pisarzem. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV-VI

    Cel główny: Poznanie zawodu pisarza.Cele szczegółowe:Uczeń: charakteryzuje zawód pisarza, wymienia miejsca, w których może pracować pisarz, określa predyspozycje, które powinien posiadać pisarz, rozwija umiejętność współpracy. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, praca w parach. Środki dydaktyczne: Praca pisarza (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Krótkie opowiadanie (załącznik nr 2 – dwie sztuki, do pocięcia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. O co chcę ich zapytać ? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: Poznawanie sposobów zdobywania informacji o zawodach.Cele szczegółowe:Uczeń: wymienia interesujące go zawody, zna źródła informacji o zawodach, formułuje pytania na temat interesującego zawodu, wymienia istotne elementy składające się na charakterystykę zawodu. Metody pracy: dyskusja, praca w grupie, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: Ciekawe zawody (załącznik nr 1 – 1 sztuka, do pocięcia), O co chcę go zapytać? (załącznik nr 2 – po jednym dla każdej trzyosobowej grupy), przybory do pisania, komputer/smartfon. Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.:  
  • 5. Posłuchaj o protetyku słuchu. Karta pracy dla uczniów klas IV–VI

    Karta pracy przeznaczona jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki kształcenia ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: Przygotowanie uczniów do posługiwania się informacjami o zawodzie protetyka słuchu.Cele szczegółowe:Uczeń: analizuje informacje o zawodzie protetyka słuchu, współpracuje w grupie. Metody pracy: film, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: komputer i dostęp do Internetu, flipchart, film Protetyk słuchu, https://www.youtube.com/watch?v=9O3CBf-Qd7Y [dostęp: 31.12.2022], Zbierzmy informacje (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla grupy), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. Bez pracy nie ma kołaczy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).Cel główny: Poznawanie powodów, dla których ludzie pracują.Cele szczegółowe:Uczeń: argumentuje swoje stanowisko odnośnie do kontynuowania pracy w przypadku pominięcia kwestii finansowych, podaje powody, dla których ludzie pracują. Metody pracy: praca indywidualna, autorefleksja, praca w grupach – konkurs. Środki dydaktyczne: Dlaczego ludzie pracują? (załącznik nr 1 – po jednym na grupę), przybory do pisania, karteczki post-it (po jednej dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. A gdyby tak uczyć się matematyki…? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej i pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów, rozpoznaje własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: Rozpoznawanie swoich zasobów związanych z umiejętnościami matematycznymi.Cele szczegółowe:Uczeń: potrafi określić umiejętności matematyczne, które są przydatne w pracy zawodowej, potrafi wskazać zawody, w których umiejętności matematyczne są niezbędne, potrafi określić, jakie motywatory wpływają na jego rozwój umiejętności matematycznych. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, dyskusja, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: projektor, rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 7 sierpnia 2014 . w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania, Jakiej dziedziny „tyka” matematyka? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), charakterystyka grup wielkich (do wyświetlenia), Powody, dla których lubię/mógłbym polubić matematykę (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), dostęp do komputera (dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min. Z artykułu dowiesz się m.in.:
  • 8. Schroni i obroni. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: Analizowanie informacji na temat pracy związanej z obroną cywilną.Cele szczegółowe, uczeń: wyjaśnia znaczenie ochrony ludności, podaje przykłady sytuacji, w których potrzebna jest obrona cywilna, identyfikuje zadania obrony cywilnej w czasie pokoju i w czasie wojny/zagrożenia. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w grupach, uzupełnianka, dyskusja. Środki dydaktyczne: Międzynarodowy znak graficzny obrony cywilnej (do wyświetlenia) Kiedy potrzebna jest obrona cywilna? (załącznik nr 1 – po jednym dla kilkuosobowej grupy), Zadania obrony cywilnej (załącznik nr 2 – po jednym dla kilkuosobowej grupy, do pocięcia), nożyczki, przybory do pisania, Zadania obrony cywilnej, Informacje o zawodach, Infodoradca+ Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. Zawód logopedy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: Poznawanie specyfiki zawodu logopedy. Cele szczegółowe: Uczeń: podaje, na czym polega praca logopedy, wymienia powody, dla których ludzie korzystają z jego usług, charakteryzuje zawód logopedy, dokonuje samooceny pod kątem zawodu logopedy. Metody pracy: praca indywidualna, rozmowa kierowana, autorefleksja, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Po co do logopedy? (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia), Co warto wiedzieć o zawodzie logopedy? (załącznik nr 2 – jeden na grupę), przybory do pisania, tablica, markery. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 10. Bo we mnie jest siła i moc. Karta pracy dla uczniów klas I–III

     Karta pracy przeznaczona jest do pracy indywidualnej, w grupach i parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: Podawanie przykładów swoich mocnych stron. Cele szczegółowe, uczeń: określa swoje mocne strony, podaje sytuacje, w których wykorzystuje swoje mocne strony, rozwija umiejętność pracy w grupie. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, wirujący plakat, miniwykład. Środki dydaktyczne: rzutnik, komputer z dostępem do Internetu (dla prowadzącego), film Doradztwo zawodowe – Mocne i Słabe Strony – Edukacja w Chmurach UŚ, https://www.youtube.com/watch?v=wKdGMIivbm8 [dostęp: 02.02.2023], Bo we mnie jest siła i moc (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 11. Zrobimy bazę… Scenariusz rady pedagogicznej

    Scenariusz do wykorzystania w II okresie danego roku szkolnego. Będzie możliwy do realizacji po ukazaniu się tzw. zadań rzeczowych – zatwierdzona oferta szkół ponadpodstawowych w gminie/powiecie przez organ prowadzący szkoły. Cel główny: Przygotowanie nauczycieli do gromadzenia informacji o ofertach edukacyjnych szkół ponadpodstawowych.Cele szczegółowe, uczestnik: posiada orientację w ofertach lokalnych szkół ponadpodstawowych, przygotowuje bazę ofert lokalnych szkół ponadpodstawowych. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Baza szkół ponadpodstawowych (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdej grupy), Jak możemy współpracować? (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdej grupy), arkusze papieru flipchart (jeden dla każdej grupy + trzy dla prowadzącego), karteczki samoprzylepne (trzy dla każdego uczestnika), masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 90 min.
  • 12. Co za nami? Co przed nami? Scenariusz zajęć z rodzicami uczniów klas VIII

    Scenariusz można wykorzystać podczas spotkania z rodzicami klas VIII pod koniec pierwszego okresu lub na początku drugiego okresu danego roku szkolnego. Cel główny: Przygotowanie rodziców do udzielania wsparcia swoim dzieciom w ich wyborach edukacyjnych i zawodowych.Cele szczegółowe, rodzic: omawia formy wsparcia, które rodzice mogą oferować swoim dzieciom, planuje działania pomocowe w różnych obszarach dla swojego dziecka z zakresu doradztwa zawodowego. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: 1 arkusz papieru flipchart, Co możemy zrobić w…? (załącznik nr 1 – dla nauczyciela), Co jest możliwe? Zestawienie? (załącznik nr 2 – dla nauczyciela, do wyświetlenia), karta pracy Co ja mogę? (załącznik nr 3 – dla każdego rodzica), karteczki samoprzylepne – trzy dla każdego rodzica, projektor, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Aktualnie przeglądasz

Marzec 2023 - Nr 43
DQ43