Proponowane sytuacje dydaktyczne:
1. Protetyk słuchu – posłuchajmy i zobaczmy
- Nauczyciel omawia cel zadania. Następnie na flipcharcie zapisuje nazwę zawodu: protetyk słuchu. Pyta uczniów o to, czym może zajmować się w swojej pracy protetyk słuchu. Zapisuje propozycje zgłaszane przez uczniów.
- Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia filmu prezentującego zawód: protetyk słuchu. Informuje uczniów, że do zapisów z flipcharta powrócą po obejrzeniu filmu.
- Nauczyciel pyta uczniów o to, na ile ich skojarzenia z zawodem protetyka słuchu były zbieżne z informacjami zaprezentowanymi w filmie. Po wypowiedziach uczniów dodaje, że m.in. filmy o zawodach mogą służyć zbieraniu informacji, poszerzaniu ich zasobów czy też weryfikacji.
- Następnie informuje, że kolejne ćwiczenie będzie kontynuacją rozważań na temat charakterystyki pracy protetyka słuchu.
2. Zbierzmy informacje
- Nauczyciel łączy uczniów w 4–5-osobowe grupy. Rozdaje karty pracy Zbierzmy informacje (załącznik nr 1). Prosi, aby każda z grup, na podstawie wcześniej obejrzanego filmu, odpowiedziała na zamieszczone w karcie pytania.
- Po zakończeniu pracy każda z grup przedstawia odpowiedzi na poszczególne pytanie.
- Na zakończenie nauczyciel zadaje uczniom takie pytania, jak:
– Czy mieliście jakieś trudności z wykonaniem zadania?
– Jak wam się podoba praca protetyka słuchu?
– Czy wcześniej ktoś z was słyszał o zawodzie protetyka słuchu?
– Czy ktoś z was chciałby w przyszłości wykonywać pracę protetyka słuchu?
3. Będzie o święcie
- Nauczyciel informuje uczniów, że 3 marca obchodzony jest Światowy Dzień Słuchu, który zainicjowany został przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Dodaje, że święto to ma na celu promocję profilaktyki głuchoty i utraty słuchu na całym świecie.