• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

5. Posłuchaj o protetyku słuchu. Karta pracy dla uczniów klas IV–VI

Autor: Katarzyna Druczak

Dodano: 18 lutego 2023

Karta pracy przeznaczona jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki kształcenia ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny: Przygotowanie uczniów do posługiwania się informacjami o zawodzie protetyka słuchu.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • analizuje informacje o zawodzie protetyka słuchu,
  • współpracuje w grupie.

Metody pracy:

  • film,
  • praca w grupach,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Karta pracy przeznaczona jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki kształcenia ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Cel główny: Przygotowanie uczniów do posługiwania się informacjami o zawodzie protetyka słuchu.
Cele szczegółowe:
Uczeń:



Proponowane sytuacje dydaktyczne:

1. Protetyk słuchu – posłuchajmy i zobaczmy

  • Nauczyciel omawia cel zadania. Następnie na flipcharcie zapisuje nazwę zawodu: protetyk słuchu. Pyta uczniów o to, czym może zajmować się w swojej pracy protetyk słuchu. Zapisuje propozycje zgłaszane przez uczniów.
  • Nauczyciel zaprasza uczniów do obejrzenia filmu prezentującego zawód: protetyk słuchu. Informuje uczniów, że do zapisów z flipcharta powrócą po obejrzeniu filmu.
  • Nauczyciel pyta uczniów o to, na ile ich skojarzenia z zawodem protetyka słuchu były zbieżne z informacjami zaprezentowanymi w filmie. Po wypowiedziach uczniów dodaje, że m.in. filmy o zawodach mogą służyć zbieraniu informacji, poszerzaniu ich zasobów czy też weryfikacji.
  • Następnie informuje, że kolejne ćwiczenie będzie kontynuacją rozważań na temat charakterystyki pracy protetyka słuchu.

2. Zbierzmy informacje

  • Nauczyciel łączy uczniów w 4–5-osobowe grupy. Rozdaje karty pracy Zbierzmy informacje (załącznik nr 1). Prosi, aby każda z grup, na podstawie wcześniej obejrzanego filmu, odpowiedziała na zamieszczone w karcie pytania.
  • Po zakończeniu pracy każda z grup przedstawia odpowiedzi na poszczególne pytanie.
  • Na zakończenie nauczyciel zadaje uczniom takie pytania, jak:

– Czy mieliście jakieś trudności z wykonaniem zadania?
– Jak wam się podoba praca protetyka słuchu?
– Czy wcześniej ktoś z was słyszał o zawodzie protetyka słuchu?
– Czy ktoś z was chciałby w przyszłości wykonywać pracę protetyka słuchu?

3. Będzie o święcie

  • Nauczyciel informuje uczniów, że 3 marca obchodzony jest Światowy Dzień Słuchu, który zainicjowany został przez Światową Organizację Zdrowia (WHO). Dodaje, że święto to ma na celu promocję profilaktyki głuchoty i utraty słuchu na całym świecie.

• Następnie prowadzący zadaje pytania:
– Jak wy dbacie o słuch?
– Czy warto rozmawiać o profilaktyce utraty słuchu?
– Jakie działania ludzi mogą skończyć się utratą słuchu?
– W jaki sposób można promować w szkole dbanie o słuch?
Nauczyciel zachęca uczniów do poznawania zawodów, których przedstawiciele pomagają ludziom
w radzeniu sobie z różnymi trudnościami zdrowotnymi.

Autor: Katarzyna Druczak
Słowa kluczowe:
klasy IV-VI

Aktualnie przeglądasz

Marzec 2023 - Nr 43
DQ43