Dla prowadzącego: Przed zajęciami należy wydrukować 6 sztuk załącznika nr 1. Każdy egzemplarz należy włożyć do niebieskiej koperty i schować w sali (obok przedmiotów w kolorze niebieskim).
- WSZYSTKIE
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
4. Kilka słów o bezpieczeństwie. Karta pracy dla uczniów klas IV–VI
Cel główny: zapoznanie uczniów z zawodem policjanta.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- poznaje aspekty pracy policjanta,
- uzyskuje wiedzę, w jaki sposób zostać policjantem,
- określa predyspozycje do wykonywania zawodu policjanta.
Metody pracy:
- praca w grupach,
- praca indywidualna,
- burza mózgów,
- dyskusja kierowana,
- miniwykład.
Środki dydaktyczne:
- tablica,
- niebieskie koperty A4 – 6 sztuk
- Pytania i zadania – załącznik nr 1 (6 sztuk, do wycięcia),
- karta pracy Policyjne odpowiedzi (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia).
Przewidywany czas realizacji: 45 min.
Karta pracy przeznaczona jest do pracy w grupach i do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Proponowane sytuacje dydaktyczne
1. Nauczyciel wita uczniów. Wprowadza w temat lekcji poprzez zadanie takich pytań jak:
- Na czym polega zawód policjanta?
- Jakie są warunki pracy policjanta?
- Czy mieliście okazję bliżej poznać zawód policjanta?
- Czy ktoś z waszego najbliższego otoczenia wykonuje zawód policjanta?
Po udzieleniu odpowiedzi przez uczniów prowadzący przeprowadza miniwykład.
Dla prowadzącego: Policjant jest funkcjonariuszem państwowym pracującym w Policji. Stoi na straży przestrzegania przepisów prawa i pilnuje bezpieczeństwa. Może także zajmować się analizą danych, sporządzaniem opracowań statystycznych dotyczących przestępczości. Zajmuje się także poszukiwaniem osób zaginionych. Policjant może przykładowo pracować w takich oddziałach i wydziałach, jak:
- ruchu drogowego,
- prewencyjne,
- wydziały kryminalne,
- jednostki zajmujące się sprawami gospodarczymi.
Warunkiem zostania policjantem jest posiadanie co najmniej wykształcenia średniego. Po złożeniu dokumentów aplikacyjnych pod wskazany adres danej jednostki organizacyjnej Policji rozpoczyna się postępowanie kwalifikacyjne złożone z takich etapów jak:
- test wiedzy,
- test sprawności fizycznej,
- badanie psychologiczne,
- rozmowa kwalifikacyjna,
- komisja lekarska,
- ankieta bezpieczeństwa osobowego. Proces, który sprawdza, czy kandydat może mieć dostęp do tak zwanych informacji niejawnych.
Więcej informacji uczeń może znaleźć na stronie internetowej Praca w Policji pod adresem: https://praca.policja.pl/pwp/informacje/38758,Jak-zostac-policjantem.html
2. Prowadzący łączy uczniów w sześć grup. Każda grupa ma za zadanie znaleźć jedną z sześciu niebieskich kopert ukrytych w sali. Nauczyciel podpowiada, że koperty ukryte są obok niebieskich przedmiotów. Po znalezieniu koperty uczniowie siadają w swoich grupach w kręgu.
3. Nauczyciel informuje, że w każdej kopercie znajdują się pytania i zadania. Jeden z uczniów w danej grupie odczytuje pytania na głos. Każdy uczeń udziela odpowiedzi indywidualnie na swojej karcie (załącznik nr 2). Następnie, w tych samych grupach każdy odczytuje swoje odpowiedzi. Uczniowie mogą uzupełniać swoje karty o informacje uzyskane od innych uczniów. Nauczyciel w tym momencie pełni rolę facylitatora.
4. Gdy wszystkie grupy wykonają zadanie, nauczyciel prosi, aby chętni odczytali swoje uzupełnienia.
5. Na podsumowanie prowadzący podkreśla, jak ważny jest zawód policjanta w kontekście społecznym. Podkreśla, że wymaga on także dużej spostrzegawczości, odporności na stres oraz komunikatywności.