• WSZYSTKIE
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

5. Nie stresuj się. Karta pracy dla uczniów klas IV-VI

Marta Koch-Kozioł

Autor: Marta Koch-Kozioł

Dodano: 16 czerwca 2022

Cel główny: rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem.

Cele szczegółowe, uczeń:

  • potrafi określić, czym jest dla niego stres,
  • potrafi znaleźć sposoby na redukowanie stresu.

Metody pracy:

  • burza mózgów,
  • praca indywidualna,
  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • pisaki,
  • Sytuacje stresujące (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia),
  • Moje sposoby na stres (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia).

Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Karta pracy przeznaczona jest do pracy w parach i pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość; załącznik nr 2 z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).

Proponowane sytuacje dydaktyczne

1. Nauczyciel wita uczniów i wprowadza w temat zajęć. Prosi, aby zastanowili się nad sytuacjami, które wzbudzają w nich stres. Następnie zachęca, aby podzielili się swoimi spostrzeżeniami na forum.

2. Każdy uczeń otrzymuje załącznik nr 1. Zadaniem ucznia jest określenie na skali stopnia występowania stresu w opisanych sytuacjach.

3. Następnie nauczyciel rozdaje załącznik nr 2. Zadaniem uczniów jest zastanowienie się, jakie znają sposoby, aby poradzić sobie ze stresem. Po upływie 10 minut uczeń wymienia się z jedną osobą kartkami i uzupełnia o swoje metody radzenia sobie ze stresem. Dopisuje je na kartce kolegi. Po chwili kartka wraca do właściciela.

4. Nauczyciel podsumowuje lekcję.

Dla prowadzącego: Ważne, aby każdy z was wiedział, czym jest stres, co go może wywoływać oraz w jaki sposób sobie z nim radzić. Stres to reakcja organizmu na jakieś zdarzenie, które zakłóca poczucie spokoju i równowagi. Jest to sytuacja, w której nasze możliwości i zasoby radzenia sobie z sytuacją trudną są niewystarczające.

Źródłem stresu mogą być czynniki fizyczne (hałas, choroba), jak też społeczne (sytuacja rodzinna, konflikt w pracy). Każdy reaguje na stres w różny sposób. Objawami stresu mogą być bóle głowy, brzucha, nadmierne pocenie się, przyspieszone bicie serca, trudności z oddychaniem. Podczas sytuacji stresującej osoba może czuć się rozdrażniona, zagubiona, trudno jest jej się skoncentrować. Ważne, aby umieć radzić sobie w sytuacjach trudnych na przykład przed egzaminem czy podczas rozmowy kwalifikacyjnej). Dobrym sposobem jest aktywność fizyczna. Warto zastanowić się, jaki sport sprawia nam przyjemność i zacząć regularnie ćwiczyć. Należy także zwrócić uwagę na odpowiednią ilość snu i jakość diety. Realizowanie pasji, rozwijanie zainteresowań generuje pozytywny nastrój i działa odprężająco, o czym warto pamiętać w sytuacji stresującej.

Marta Koch-Kozioł

Słowa kluczowe:
klasy IV-VI

Aktualnie przeglądasz

Lipiec 2022 - Nr 35
35