Proponowane sytuacje dydaktyczne
Dla prowadzącego: Przed zajęciami nauczyciel rozwiesza sznurek w klasie i przyczepia do niego tyle klamerek, ilu jest uczniów.
1. Nauczyciel wita uczniów i zaprasza do zabawy naśladowczej. Prosi, aby uczniowie wstali zza ławek.
Dzieci zamieniają się w kotki: chodzą po sali na czworakach. Prowadzący mówi, co koty mają robić. Może wydać takie polecenia, jak:
- picie mleka z miski,
- przeciąganie się,
- miauczenie,
- zwijanie się w kłębek,
- robienie kociego grzbietu.
2. Po krótkiej rozgrzewce prowadzący zaprasza uczniów do stolików. Zadaje pytanie: Jak nazywa się osoba, która zawodowo opiekuje się zwierzętami? Uczniowie na forum udzielają odpowiedzi. Następnie nauczyciel przybliża zawód weterynarza.
Dla prowadzącego: Weterynarz to potoczna nazwa zawodu lekarza weterynarii. Jest to osoba, która zajmuje się leczeniem i pielęgnacją zwierząt, zarówno domowych, jak i hodowlanych. Głównym zadaniem jest rozpoznawanie i zwalczanie chorób zwierząt. Najczęściej weterynarz pracuje w przychodni dla zwierząt. Może także zostać zatrudniony na fermach, w stadninach koni, ogrodach zoologicznych czy stacjach sanitarno-epidemiologicznych. Zawód weterynarza wymaga ukończenia studiów trwających pięć i pół roku. Po przepracowaniu czterech lat w zawodzie można rozpocząć studia specjalizacyjne, które trwają od dwóch do trzech lat.
3. Prowadzący rozdaje uczniom załącznik nr 1 Miau, miau. Prosi, aby każdy wyciął szablon kota, a następnie pokolorował go według własnego uznania. Na zakończenie uczniowie wieszają swoje prace za pomocą klamerek na sznurku rozwieszonym uprzednio przez nauczyciela.