Infografika, bo o niej mowa, to nic innego jak wykorzystanie elementów wizualnych takich jak mapy, diagramy, obrazy, wykresy w taki sposób, aby przekazywana treść była w łatwy sposób przyswajana i zapamiętywana przez odbiorcę. Od zarania dziejów wykorzystywano obrazy – w jaskiniach, następnie pojawiały się mapy, by później mogły dołączyć wykresy. Na czym polega fenomen infografiki i w jaki sposób można ją wykorzystać w pracy doradcy zawodowego? Warto zastanowić się nad celowością stosowania infografik. Literatura przedmiotu wskazuje na takie cele, jak:
- WSZYSTKIE
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
Infografika w doradztwie zawodowym
W pracy doradczej, jak też prowadząc zajęcia przedmiotowe z uczniami, warto stosować takie formy przekazu, aby w jak najwyższym stopniu wzbudzać zainteresowanie przedstawianym materiałem. Możliwości jest wiele, ale jedną z bardziej skutecznych metod stanowi połączenie informacji z obrazem.
Infografika w doradztwie zawodowym i nie tylko – korzyści
- zaprezentowanie treści (szczególnie tych trudnych) w sposób łatwy i przystępny,
- pokazywanie relacji przyczyno-skutkowych,
- zdobycie większej liczby odbiorców,
- wzbudzenie zainteresowania i ciekawości poznawczej,
- zaktywizowanie odbiorców,
- przedstawienie danych statystycznych, liczb w ciekawy sposób,
- wypromowanie produktu (reklama).
Zasady tworzenia skutecznych infografik
Powodów, dla których decydujemy się na zastosowanie infografiki w swoim przekazie, jest wiele. Ważne jest jednak, by tworzyć ją według pewnych określonych zasad.
1. Źródła wiedzy – Zajrzyj na przykład na strony uwzględniające dane z obszaru edukacja:
- Bank Światowy – https://data.worldbank.org/topic/education
- UNICEF – https://data.unicef.org/topic/education/overview/
- Narodowe Centrum Statystyki Edukacji – https://nces.ed.gov/
2. Określ cel, jaki chcesz wywołać po zastosowaniu infografiki – czy chcesz zaskoczyć, zaktywizować, zainspirować.
3. Pogrupuj treści, podziel na obszary, zagadnienia.
4. Stosuj porównania, pokazuj dane, które się od siebie różnią.
5. Zwracaj się do odbiorcy w sposób jednolity, spójny dostosowując formę przekazu (czy infografiki mają być kolorowe, zabawne czy nie) w zależności od oczekiwań odbiorcy.
6. Nie umieszczaj dużo tekstu.
7. Jeśli chcesz zaprezentować instrukcję, zrób to w krokach (np. „3 kroki do …”).
W zależności od celu i tego, kim są nasi odbiorcy (w naszym przypadku uczniowie, rodzice, nauczyciele), należy zastanowić się, jakiego typu infografiki użyjemy.
Możliwości jest wiele. Są to m.in. infografiki:
- statystyczne,
- w postaci osi czasu – prezentacja danych w kontekście upływu czasu, chronologia,
- porównawcze – często porównuje się dwa zagadnienia przeciwstawne sobie,
- przestrzenne, geograficzne – prezentacja danych w kontekście miejsca,
- informacyjne,
- procesu – często wykorzystywana w prezentacji np. procesu obróbki lub tworzenia produktu,
- listy,
- życiorysu,
- hierarchiczne – np. w postaci drabinki, piramidy.
Programy do tworzenia infografik – przegląd
Aby wykorzystać infografiki w przekazywanych uczniom treściach, warto wykorzystać bezpłatne programy i portale:
- Piktochart – https://piktochart.com/ – łatwy w użyciu, poziom zaawansowania porównywany do Excela lub Painta. Do wykorzystania jest szeroki wybór wykresów, wektorów, obrazków, a także możliwość tworzenia banerów.
- Easel.ly – https://www.easel.ly/ – prosty kreator infografik, pozwala na tworzenie interesujących raportów, prezentacji, jest możliwość tworzenia CV.
- Infogram – https://infogram.com/ – można wykorzystać jeden z wielu szablonów przygotowanych przez projektantów, duży wybór animacji, interaktywne mapy i schematy.
- Freepik – https://www.freepik.com/ – darmowe wektory, zdjęcia stockowe, pliki PSD do użycia osobistego i komercyjnego.
- Visme – https://www.visme.co/ – możliwość stworzenia angażujących prezentacji, wykresów, a nawet postów społecznościowych.
Realizując działania z zakresu doradztwa zawodowego, prowadząc zebrania (spotkania) dla rodziców czy nauczycieli, doradca zawodowy musi mierzyć się również z faktem, że większość (jak nie wszystkie) działania prowadzone są w chwili obecnej na odległość. Każdy z nas, na co dzień, prowadzi bądź uczestniczy w spotkaniach online.
Uczniowie także nie narzekają na brak pracy przy komputerze. Łatwo w tym miejscu o znużenie i znudzenie, dlatego ważnym jest, aby treści przekazywać w sposób ciekawy i angażujący.