• WSZYSTKIE
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Gadżety doradcy zawodowego

    Każdy doradca zawodowy pracujący z uczniami rozwija swój warsztat pracy. Poszukuje rozwiązań metodycznych, metod pracy, które będą dla uczniów ciekawe i atrakcyjne. W tym zakresie korzysta także z gadżetów, które mogą dodatkowo wzbogacać warsztat i jego bezpośrednią pracę z uczniami. O tym, dlaczego warto myśleć o gadżetach, o ich przykładach stosowanych w pracy doradcy zawodowego, będzie ten artykuł.

Artykuły

  • Filmoteka doradcy zawodowego

    Żyjemy w świecie obrazów. Świat ten stanowi naturalne środowisko człowieka. Dotyczy to przede wszystkim młodych ludzi, którzy przyszli na świat i dorastali w kulturze obrazkowej wśród tabletów, monitorów komputera, cyfrowej telewizji. Film stał się źródłem rozrywki, nośnikiem wiedzy i emocjonalnych wrażeń. Możemy spotkać go niemal wszędzie – w autobusie, metrze, aptece czy samolocie. We współczesnej edukacji przekaz filmowy nabiera szczególnego znaczenia. Jakie więc możliwości edukacyjne stwarza film? Do czego można go wykorzystać w swojej pracy? Jak wkomponować film w szerszy kontekst omawianych zagadnień? Jaki model pracy z materiałem filmowym można polecić doradcom? Co, wreszcie, powinno znaleźć się w filmotece doradcy zawodowego?
  • Infografika w doradztwie zawodowym

    W pracy doradczej, jak też prowadząc zajęcia przedmiotowe z uczniami, warto stosować takie formy przekazu, aby w jak najwyższym stopniu wzbudzać zainteresowanie przedstawianym materiałem. Możliwości jest wiele, ale jedną z bardziej skutecznych metod stanowi połączenie informacji z obrazem. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są cele wykorzystania infografiki w pracy doradcy zawodowego? Jakie są zasady tworzenia skutecznej infografiki? Które typy infografik i w jakich sytuacjach mogą być użyteczne? Które programy i portale do tworzenia infografik warto znać? Jak infografiki mogą być wykorzystane podczas spotkań online w ramach doradztwa zawodowego? Dlaczego ważne jest angażowanie i ciekawe przekazywanie uczniom treści?
  • 1. Moje ulubione

    Cele szczegółowe: Uczeń: podaje przykłady zainteresowań ludzi, określa, co lubi robić, podaje sposoby rozwijania zainteresowań. Metody pracy: rozmowa kierowana, praca plastyczna, pokaz, dyskusja. Środki dydaktyczne: kartki A4 (po jednej dla każdego ucznia), kredki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz jest przeznaczony do pracy z całym zespołem klasowym przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: określa, co lubi robić; podaje przykłady różnych zainteresowań, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 2. O roli

    Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi wskazać zdolności i zainteresowania przydatne w wykonywaniu wybranych zawodów, omawia rolę wybranych zainteresowań i zdolności w wykonywaniu zawodu. Metody pracy: rozsypanka, bank pomysłów, praca zespołowa, praca grupowa, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, Do pary (załącznik nr 1 do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl– 1 komplet pociętych kartoników dla każdej grupy), arkusze papieru flipchart – 3 sztuki, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz jest przeznaczony do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III, uczeń: opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 3. Kości Przyszłości

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: planowanie swoich działań ze wskazaniem zadań potrzebnych, by je zrealizować. Cele szczegółowe: Uczeń: wskazuje, czym różni się cel od marzenia, formułuje swój cel, określa plany edukacyjno-zawodowe i zadania prowadzące do ich realizacji. Metody pracy: praca w grupach, gra dydaktyczna. Środki dydaktyczne: Kości Przyszłości (załącznik nr 1 – po parze kostek dla grupy), nożyczki, klej. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz jest przeznaczony do pracy w małych grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: powiada o swoich planach edukacyjno-zawodowych, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 4. Jak dobrze wybrać zawód?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: planowanie swoich działań ze wskazaniem zadań potrzebnych, by je zrealizować. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia czynniki wpływające na wybór zawodu, analizuje czynniki w kontekście swoich planów edukacyjno-zawodowych. Metody pracy: metoda 6-3-5, praca w grupach, dyskusja kierowana, autorefleksja. Środki dydaktyczne: tablica z markerami, Tabela 6-3-5 (załącznik nr 1 – po jednej sztuce dla każdego ucznia), długopisy, stoper, masa mocująca. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 5. O roli pieniądza

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do wyjaśniania roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą. Cele szczegółowe: Uczeń: opowiada o roli pieniądza, wyjaśnia związek pieniądza z pracą. Metody pracy: praca indywidualna, praca plastyczna, zdanie niedokończone, praca zespołowa, ćwiczenie, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, trzy arkusze papieru flipchart, kartki A4 – jedna dla każdego ucznia, karteczki samoprzylepne (jedna dla każdego ucznia), masa mocująca, kredki, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej i grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wyjaśnia rolę pieniądza we współczesnym świecie i jego związek z pracą, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 6. Najczarniejszy scenariusz

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: trenowanie umiejętności wyznaczania celów. Cele szczegółowe: określenie celów indywidualnych, identyfikacja postaw i zachowań potrzebnych do ich osiągnięcia, wykreowanie wizji rozwoju. Metody pracy: praca indywidualna, praca w zespołach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Najbardziej czarny scenariusz (załącznik nr 1 – wydruk dla każdego ucznia), długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Ćwiczenie jest przeznaczone do pracy indywidualnej i pracy zespołowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 7. Moja oś czasu

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby. Cele szczegółowe: Uczeń: określa swoje cele, planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, dokonuje autorefleksji nad swoją przyszłością. Metody pracy: miniwykład, praca z obrazem. Środki dydaktyczne: komputer, dostęp do Internetu, program CANVA. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 8. Well-balance na co dzień

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: konstruktywne planowanie aktywności. Cele szczegółowe: określenie aktywności sprzyjających realizacji celów, wskazanie aktywności związanych z przyjemnościami oraz związanych z konstruktywną realizacją celów/obowiązków. Metody pracy: praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: Moja 10 (załącznik nr 1 – wydruk dla każdego ucznia), długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Ćwiczenie jest przeznaczone do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka; analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 9. Dlaczego warto rozwijać swoje pasje

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: rozpoznaje własne zainteresowania i dostrzega zależność między pasją a wykonywaną pracą. Cele szczegółowe: Uczeń: określa swoje pasje, dokonuje autorefleksji nad wpływem zainteresowań na wybór pracy zawodowej. Metody pracy: miniwykład, praca z obrazem. Środki dydaktyczne: komputer, dostęp do Internetu, program CANVA. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz jest przeznaczony do pracy w grupie przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla kl. VII–VIII: uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 10. Co wpływa na?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do podawania czynników wpływających na wybory zawodowe. Cele szczegółowe: Uczeń: wymienia czynniki wpływające na wybory zawodowe, potrafi określić znaczenie czynników wpływających na decyzje edukacyjno-zawodowe. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupie, bank pomysłów, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Lista czynników (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla nauczyciela), Według mnie… (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej i grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe, załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 11. Skutki i następstwa

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: identyfikuje skutki i następstwa różnych działań, poznaje metodę perspektywicznego myślenia i wykorzystuje ją w praktyce, identyfikuje skutki i następstwa w kontekście swoich planów edukacyjno-zawodowych, określa korzyści z realizacji swoich planów edukacyjno-zawodowych. Metody pracy: praca w parach, metoda Skutki i następstwa, praca indywidualna, dyskusja kierowana. Środki dydaktyczne: lornetka, Rozgrzewka – Co by było, gdyby….? (załącznik nr 1 – po jednej sztuce dla pary), Skutki i następstwa (załącznik nr 2 – po jednej sztuce dla każdego ucznia), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz jest przeznaczony do pracy indywidualnej i w parach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym; określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby; planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 12. Drzewko decyzyjne – krawieckie przymiarki do decyzji

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: analiza wstępna możliwych wyborów edukacyjnych. Cele szczegółowe: Uczeń: definiuje sytuacje związane z wyborem szkoły ponadpodstawowej, dokonuje wyboru trzech możliwych wariantów szkoły ponadpodstawowej, analizuje skutki wyboru danego rozwiązania, stosuje analizę celów i wartości, podejmuje wstępną decyzję dotyczącą szkoły ponadpodstawowej. Metody pracy: praca indywidualna, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: komputer, tablet lub telefon z przeglądarką internetową z dostępem do Internetu – dla każdego ucznia, link do strony internetowej z puzzlami: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=02a4a48e8946 Jak wygląda moja obecna sytuacja? (załącznik 1 – dla każdego ucznia), Jakie widzę możliwości? (załącznik 2 – dla każdego ucznia), Moje priorytety/cele/wartości (załącznik 3 – dla każdego ucznia), Drzewko decyzyjne (załącznik 4 – dla każdego ucznia). Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 13. Rozpoznam

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do rozpoznawania swoich możliwości i ograniczeń w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględniania ich w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe: Uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania określonych zadań zawodowych, analizuje informacje o swoich możliwościach i ograniczeniach w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej. Metody pracy: praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: Rozpoznaję swoje możliwości i ograniczenia (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), • pisaki. Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 minut20. Z artykułu dowiesz się m.in.: Ćwiczenie jest przeznaczone do pracy indywidualnej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 14. Możliwości edukacji

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do charakteryzowania struktury systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej. Cele szczegółowe: Uczeń: charakteryzuje formy edukacji, potrafi określić znaczenie korzystania z różnych form edukacji. Metody pracy: praca w dwójkach, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, Uczenie się – sentencje (załącznik nr 1 – jeden egzemplarz do pocięcia dla nauczyciela), Trzy edukacje (załącznik nr 2 – jeden egzemplarz do pocięcia dla każdej grupy), Co ja myślę o…? (załącznik nr 3 – jeden egzemplarz dla każdego ucznia), pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 minut. Z artykułu dowiesz się m.in.: Scenariusz przeznaczony jest do pracy grupowej przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: charakteryzuje strukturę systemu edukacji formalnej oraz możliwości edukacji pozaformalnej i nieformalnej, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325).
  • 15. Przyszłość jest dziś

    Scenariusz spotkania rady pedagogicznej. Cel główny: zapoznanie nauczycieli ze zmianami na rynku pracy i zawodami przyszłości. Cele szczegółowe: Uczestnik: wie, jakie zmiany zachodzą na rynku pracy, potrafi podać przykłady trendów przyszłości w kontekście rynku pracy, poznaje przykładowe ćwiczenie, które może zastosować w pracy z uczniami. Metody pracy: praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart/mazaki, smartfony, Quiz zawody przyszłości (załącznik 1 – dla prowadzącego), wykorzystanie dowolnej aplikacji, w której można tworzyć testy (np. Kahoot!, Quizziz, Quizlet), laptop/rzutnik/ekran/Internet. Przewidywany czas realizacji: 45 minut.
  • 16. Kalendarium samooceny

    Scenariusz spotkania z rodzicami. Cel główny: wspieranie rodziców w budowaniu pozytywnej samooceny u dzieci w celu dokonywania bardziej świadomych wyborów edukacyjnych i zawodowych. Cele szczegółowe: Rodzic: rozmawia z dzieckiem na temat jego samooceny, wspiera dziecko w planowaniu kariery edukacyjno-zawodowej. Metody pracy: praca w parach (rodzic-dziecko), praca indywidualna rodziców, dyskusja. Środki dydaktyczne: Kalendarium samooceny (załącznik nr 1 – dla każdego rodzica). Przewidywany czas realizacji: 45 minut.

Aktualnie przeglądasz

Maj 2021 - Nr 21
Nr 21 Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej