Pojęcie wolontariatu pochodzi z łacińskiego słowa voluntarius i oznacza „dobrowolny”. Wolontariat oznacza „bezinteresowną pracę na rzecz innych ludzi, którzy potrzebują pomocy, wykonywana jest w czasie wolnym, a intencje płyną «prosto z serca »[1]. Gawroński podkreśla trzy główne cechy wolontariatu[2]:
- WSZYSTKIE
- 2021
- 2020
- 2019
Magia pomagania – wolontariat w kontekście doradztwa zawodowego
Mówiąc o wolontariacie, mamy na myśli działania dobrowolne, zorganizowane (bardziej lub mniej), bezinteresowne. Osoba, która udziela wsparcia, świadomie podejmuje decyzję o niesieniu pomocy i, co najważniejsze, nie otrzymuje za to żadnego wynagrodzenia. Rzadko jednak myślimy o wolontariacie jako możliwości zdobywania doświadczenia zawodowego oraz szansy na rozwijanie takich kompetencji czy umiejętności, które mogą być przydatne na rynku pracy.
- silny altruizm,
- bezpośredniość,
- systematyczność.
Poszukując nowych doświadczeń, nie tylko zawodowych, warto pokierować młodego człowieka na drogę wolontariatu. Oczywiście decyzja o niesieniu pomocy powinna być, co do zasady, dobrowolna, ale często uczniowie nie mają rozeznania w możliwościach wspierania potrzebujących (np. w domach seniora, pomocy społecznej, na oddziałach szpitalnych dla dzieci, w świetlicach itd.), a także nie wiedzą, jakie korzyści (w wymiarze duchowym, emocjonalnym, ale także zawodowym) mogą wynikać z powyższych działań.
Wolontariat a edukacja pozaformalna?
Edukacja pozaformalna jest to sposób zdobywania wiedzy i doświadczenia przy udziale uczeń – nauczyciel (facylitator), w którym zakłada się partnerską relację i opiera się na całkowitej dobrowolności. W przeciwieństwie do edukacji formalnej nauczyciel czy osoba prowadząca pełnią funkcję wspierającą. Nauka odbywa się w czasie wolnym od szkoły, a nacisk kładzie się na samodzielność i kreatywność ucznia.
Wolontariat, udział w działaniach różnych organizacji pozarządowych itp. doskonale spełniają warunki i kryteria edukacji pozaformalnej. Co ciekawe, młodzi ludzie, będąc wolontariuszami mogą sami pełnić rolę „nauczyciela” w stosunku do dzieci młodszych, np. prowadząc zajęcia plastyczne w świetlicy socjoterapeutycznej. Istnieją także takie programy[3], w ramach których organizowane są wyjazdy, staże, szkolenia zagraniczne, wymiana młodzieży. Pozwala to na rozwijanie wielu kompetencji kluczowych, takich jak konieczność komunikowania się w języku obcym, kompetencje informatyczne czy umiejętność nawiązywania międzykulturowych kontaktów społecznych. Należy jednak pamiętać, że aby zostać wolontariuszem, uczeń musi mieć ukończone 13 lat i przedstawić zgodę rodziców.
Na czym polega magia pomagania w kontekście doradztwa zawodowego?
Działania na rzecz innych ludzi podejmowane bez oczekiwania za nie wynagrodzenia mogą wpływać korzystnie na wiele sfer i rozwijać umiejętności i kompetencje, w tym społeczne. Udział w wolontariacie może:
- pozwolić młodemu człowiekowi nabyć pierwsze doświadczenia zawodowe (często osoby biorące udział w projektach, zajmują się redagowaniem gazetek, ulotek, artykułów na stronie internetowej itp.),
- stworzyć szansę na udział w szkoleniach i kursach,
- pozwolić uczniowi na poszukiwanie swojej ścieżki zawodowej w różnych miejscach,
- korzystnie wpłynąć na rozwój umiejętności pracy w zespole,
- przygotować ucznia do udziału w rozmowie kwalifikacyjnej,
- wzmocnić poczucie wartości poprzez zdobywanie doświadczenia,
- pozwolić uczniowi nawiązać i podtrzymywać kontakty społeczne, w tym często także zawodowe,
- przygotować ucznia do adaptacji do nowych warunków pracy,
- sprawić, że uczeń poczuje się spełniony,
- spowodować wzrost poczucia sprawstwa,
- rozwijać umiejętność zarządzania czasem,
- uświadamiać młodemu człowiekowi, jakie ma predyspozycje zawodowe, co lubi, a co go nie interesuje w kontekście pracy zawodowej,
- dawać możliwość „doświadczania” różnych zajęć, od etapu przygotowawczego do produktu czy usługi finalnej.
Gdzie młody człowiek może spełniać się w wolontariacie?
Warto, aby doradca zawodowy posiadał wiedzę, gdzie oprócz koła wolontariackiego w szkole młody człowiek może znaleźć „swoje” miejsce. Oto kilka miejsc, gdzie warto pokierować ucznia:
- Centrum Wolontariatu,
- Polska Akcja Humanitarna,
- schroniska dla zwierząt,
- akcja Szlachetna Paczka,
- fundacje,
- stowarzyszenia,
- związki wyznaniowe,
- organy administracji publicznej,
- podmioty lecznicze (tutaj może zdarzyć się sytuacja, że będą brane pod uwagę inne dodatkowe kryteria).
Lista nie jest zamknięta i warto poszukać lokalnie miejsc, które oferują młodym ludziom nabycie doświadczenia, realizując dewizę „łączyć przyjemne z pożytecznym”.
[1] M. Barańska, Wolontariat w planowaniu kariery zawodowej studentów, „Psychologia i Pedagogika”, nr 230/2016, UAM, Poznań, str. 25.
[2] S. Gawroński, Ochotnicy miłości bliźniego, Warszawa 2019, str. 224–225.
[3] np. Wolontariat Europejski w ramach programu „Młodzież w działaniu”, http://www.mlodziez.org.pl/ [dostęp: 16.08.2020].