- WSZYSTKIE
- 2021
- 2020
- 2019
Spis treści wydania drukowanego
Temat numeru
Magia pomagania – wolontariat w kontekście doradztwa zawodowego
Mówiąc o wolontariacie, mamy na myśli działania dobrowolne, zorganizowane (bardziej lub mniej), bezinteresowne. Osoba, która udziela wsparcia, świadomie podejmuje decyzję o niesieniu pomocy i, co najważniejsze, nie otrzymuje za to żadnego wynagrodzenia. Rzadko jednak myślimy o wolontariacie jako możliwości zdobywania doświadczenia zawodowego oraz szansy na rozwijanie takich kompetencji czy umiejętności, które mogą być przydatne na rynku pracy.
Artykuły
Pracownik młodociany – co powinniśmy wiedzieć o jego prawach i obowiązkach?
Jeszcze niepełnoletni, a już pracuje? Tak, coraz więcej młodych ludzi przed osiemnastym rokiem życia podejmuje pracę. Dzieje się tak nie tylko w sezonie wakacyjnym, ale w zasadzie przez cały rok. Motywacja jest różna: pragnienie niezależności finansowej, konieczność odbycia przygotowania zawodowego, ale też chęć zaznajomienia się, obycia z obowiązkami zawodowymi. Wszyscy pracownicy, również młodociani, mają swoje obowiązki oraz prawa i powinni je znać. Niezbędne jest więc także to, aby doradca zawodowy miał pełną wiedzę na ten temat i mógł ją należycie przekazywać uczniom i ich rodzicom.Nauka zawodu w szkole ponadpodstawowej – co uczeń powinien wiedzieć?
Szkoła podstawowa przygotowuje ucznia m.in. do wyboru szkoły ponadpodstawowej/profilu/ zawodu. Ważne jest prowadzenie doradztwa zawodowego także pod względem informacyjnym. Uczeń powinien znać każdy z typów szkół ponadpodstawowych i wiedzieć, co się wiąże z wyborem któregoś z nich. Jednym z zagadnień, które warto omówić z uczniami kończącymi szkołę podstawową jest zdobywanie kwalifikacji w zawodzie w szkole ponadpodstawowej (technikum, branżowa szkoła I stopnia). Ten artykuł ma na celu zwrócenie uwagi na fakt, że uczeń wybierający szkołę branżową musi posiadać wiedzę z zakresu nauki zawodu choćby na poziomie elementarnym. Przekazanie takiej informacji leży po stronie m.in. doradcy zawodowego.1. Gra w piłkę czy na instrumencie?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas II-III. Cel główny zajęć: opisanie swoich zainteresowań i określenie, w jaki sposób można je rozwijać. Cele szczegółowe: uczeń potrafi nazwać swoje zainteresowania i poznaje sposoby rozwijania zainteresowań i hobby.2. Nitkowa Galeria Przedmiotów
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do poznawania zawodów ze swego otoczenia oraz specyfiki pracy w tych zawodach. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia zawody wykonywane w jego otoczeniu, wskazuje przedmioty i narzędzia, którymi posługują się przedstawiciele tych zawodów, wykonuje pracę plastyczną przedstawiającą interesujący przedmiot lub narzędzie pracy i argumentuje swój wybór.3. Zawody tam, gdzie ja
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel: przygotowanie uczniów do omawiania znaczenia zaangażowania różnych zawodów w kształt otoczenia, w którym funkcjonują. Cele szczegółowe, uczeń: wyszukuje nazwy przykładowych zawodów, poznaje zawody spotykane w jego otoczeniu, określa znaczenie wybranych zawodów w otoczeniu, w którym funkcjonuje.4. Z zawodu jestem dyrektorem… kto ze mną pracuje?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cele: poznawanie różnych zawodów, podawanie przykładów miejsc pracy w tych zawodach, opisywanie specyfiki pracy w tych zawodach i różnych dróg uzyskiwania ich.5. Ach te decyzje
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do próby samodzielnego podejmowania decyzji w sprawach związanych bezpośrednio lub pośrednio z ich osobami. Cele szczegółowe, uczniowie: dyskutują na temat trudności podejmowania decyzji, rozwijają umiejętności podejmowania decyzji.6. Może można inaczej?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny. Cele szczegółowe, uczeń: podaje przykłady niekonwencjonalnego wykorzystania wybranego przedmiotu, wymienia zawody, których przedstawiciele posługują się określonymi przyborami i narzędziami, rozwija umiejętność twórczego myślenia.7. CELne marzenia
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cele: uczeń wskazuje, czym różni się cel od marzenia, uczeń formułuje swój cel na podstawie metody SMART, uczeń wskazuje błędy w sformułowanych celach.8. Moje inspiracje
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: poszukiwanie inspiracji celem wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: potrafi dokonać analizy własnych potrzeb, szuka inspiracji zawodowych w swoim otoczeniu oraz kręgu zainteresowań.9. No stress! Część 1
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: zapoznanie uczniów z pojęciem stresu w pracy zawodowej i przeciwdziałanie jego wystąpieniu. Cele szczegółowe, uczeń: zna pojęcie stresu i jego rodzaje, rozpoznaje czynniki wpływające na pojawienie się stresu, zna sposoby na przeciwdziałanie stresowi w kontekście pracy zawodowej.10. W promieniach decyzji
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: identyfikuje czynniki ważne przy wyborze szkoły i planowaniu kariery, określa swoje oczekiwania i preferencje przy wyborze szkoły.11. Gra o szkołę
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: analizowanie informacji na temat oferty szkół ponadpodstawowych i kryteriów rekrutacyjnych. Cele szczegółowe, uczeń: porządkuje i utrwala swoje wiadomości na temat ofert szkół ponadpodstawowych po wizycie na targach edukacyjnych, analizuje oferty szkół ponadpodstawowych pod kątem możliwości dalszego kształcenia, analizuje kryteria rekrutacyjne do szkół ponadpodstawowych.12. O sobie, o mnie
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do dokonywania autoprezentacji. Cele szczegółowe, uczeń: analizuje informacje o sobie, rozwija umiejętności dotyczące prezentowania informacji o sobie.13. Coś o ofertach
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do analizowania oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia elementy składowe ofert szkół ponadpodstawowych/wyższych, podaje źródła informacji o ofertach szkół ponadpodstawowych/wyższych, określa własne potrzeby w zakresie informacji edukacyjno-zawodowej.14. Nowa wizja kariery dla…
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: określanie czynników wyboru zawodu i cech różnych osób w powiązaniu z charakterem pracy. Cele szczegółowe, uczeń: opisuje różne środowiska pracy, wymienia cechy kierunkowe oraz uniwersalne danego stanowiska pracy, podaje przykłady swoich cech z odniesieniem do przykładów stanowisk pracy, wskazuje korzyści ze świadomego planowania kariery.15. Ja i moje wartości
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: określenie własnego „systemu” osobistych wartości przy zastosowaniu aplikacji learningapps.org. Cele szczegółowe: określenie hierarchii wartości i potrzeb, określenie grup wartości na poziomach „bardzo ważne”, „ważne”, „mniej ważne” i „nieważne” do dalszej pracy z wartościami.16. Moje wartości
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel: określenie własnego „systemu” osobistych wartości przy zastosowaniu aplikacji internetowej learningapps.org w kontekście ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczestnik: potrafi posługiwać się aplikacją www.learningapps.org, buduje własną aplikację na bazie kart wartości.17. Rozmowa doradcza, czyli o czym w ogóle rozmawiać
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel ogólny: zapoznanie nauczycieli z podstawowym schematem rozmowy doradczej. Cele szczegółowe, uczestnik: określa obszary rozmowy doradczej, podaje przykłady pytań w poszczególnych obszarach, przeprowadza próbę rozmowy w parach.18. Fortuna kołem się toczy, czyli jak kształtować priorytety
Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel ogólny: opisanie modelu rozwojowego koło życia. Cele szczegółowe, rodzic: opisuje model koło życia, określa swoje wartości i przypisuje im znaczenie, przygotowuje schemat Koła życia dla swojego dziecka.
Aktualnie przeglądasz
Październik 2020 - Nr 14