• WSZYSTKIE
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej. Wprowadzenie

    Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) w szkole obejmuje ogół działań mających na celu prawidłowe przygotowanie uczniów do podejmowania przez nich adekwatnych decyzji edukacyjno-zawodowych. W realizację tych działań zaangażowani są wszyscy członkowie grona pedagogicznego, a także pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w szkole. Kto może oferować uczniom rozwiązania na terenie szkoły w kontekście doradztwa zawodowego?

Artykuły

  • Obowiązki dyrektora wynikające z realizacji doradztwa zawodowego

    Dyrektor w szkole ma wiele obowiązków związanych z organizacją dydaktyki, wychowania i opieki nad uczniami. Pewne wynikają również z realizacji doradztwa zawodowego, także w szkole podstawowej.
  • Zadania koordynatora/doradcy zawodowego

    W szkole dyrektor, nauczyciele, specjaliści i pozostali pracownicy mają swoje zadania. Koordynator lub doradca zawodowy także – jest ich kilka. Zakres ich jest bardzo szeroki. Gdzie są zapisane? Jak? I co z nich wynika?
  • Inni realizatorzy WSDZ: nauczyciel-bibliotekarz i pielęgniarka

    W szkole podstawowej nauczyciel-bibliotekarz oraz pielęgniarka mogą mieć przypisane zadania z zakresu doradztwa zawodowego. Są także realizatorami WSDZ. W kontekście doradztwa zawodowego nauczyciel-bibliotekarz może być nieoceniony w kwestiach zasobów informacyjnych, a pielęgniarka w kwestiach związanych ze zdrowiem młodych ludzi.
  • 1. Był sobie zawód…

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cele: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.
  • 2. Praca z wyobraźnią

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VI-VIII. Cele: określanie własnych zainteresowań, zdolności i uzdolnień oraz kompetencji, wskazywanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia.
  • 3. Czego lubię się uczyć?

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do wskazywania przedmiotów, których lubią się uczyć, lub uczestnictwo w danych zajęciach sprawia uczniowi przyjemność.
  • 4. Czynniki trafnego wyboru

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do wskazywania czynników wpływających na wybory zawodowe.
  • 5. Jutro to dzisiaj cz. 1 – poznaję siebie, cz. 2 – poznaję specyfikę pracy, cz. 3 – poznaję ścieżki edukacji

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: świadome podejmowanie decyzji. Cele szczegółowe: określenie własnych predyspozycji, dopasowanie zawodów do predyspozycji, wybór ścieżki edukacyjnej przy uwzględnieniu predyspozycji oraz dopasowania zawodów do predyspozycji, poznanie specyfiki pracy w przedsiębiorstwie lokalnego lidera biznesu.
  • 6. Historyjka zawodowa „Opowiem Ci o…”

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cele: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w zawodzie fryzjera.
  • 7. Szpital – kto w nim pracuje?

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cele: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w zawodach, które można spotkać w szpitalu.
  • 8. Po co są pieniądze?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do wyjaśniania roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą.
  • 9. Po co uczyć się przez całe życie?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do określania znaczenia uczenia się przez całe życie.
  • 10. Planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej jest jak…

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.
  • 11. Nowe role nauczyciela/doradcy zawodowego w szkole

    Scenariusz rady pedagogicznej. Cel ogólny: poznanie nowych ról nauczyciela/doradcy zawodowego w szkole. Cele szczegółowe, uczestnicy: wskazują nowe role doradcy zawodowego w szkole, podają przykłady ról doradcy zawodowego/nauczyciela w szkole, definiują pojęcie facylitator, opracowują wskazania do facylitacji w szkole.
  • 12. Jak wspierać dziecko w rozwoju zainteresowań i mocnych stron?

    Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel ogólny: zapoznanie, jak pomóc dziecku rozwijać swoje zainteresowania i pozytywną samoocenę. Cele szczegółowe, rodzic: analizuje zainteresowania swojego dziecka, analizuje korzyści wynikające z rozwijania zainteresowań w życiu osobistym i przyszłym zawodowym, opisuje mocne strony swojego dziecka.

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2019 - Nr 0004
Doradztwo zawodwe nr 4 grudzień 2019