x
Wyszukaj na stronie:
Zaloguj się
Zamów »
x
Szkoły podstawowe
Szkoły
ponadpodstawowe
Wideo
Wydania
Dyżur Eksperta
Vademecum
Nauczyciela
WSZYSTKIE
2023
2022
2021
2020
2019
Nr 0004 - Grudzień 2019
Poprzedni nr
Wróć do listy wydań »
Temat numeru
Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej. Wprowadzenie
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) w szkole obejmuje ogół działań mających na celu prawidłowe przygotowanie uczniów do podejmowania przez nich adekwatnych decyzji edukacyjno-zawodowych. W realizację tych działań zaangażowani są wszyscy członkowie grona pedagogicznego, a także pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w szkole. Kto może oferować uczniom rozwiązania na terenie szkoły w kontekście doradztwa zawodowego?
Artykuły
Obowiązki dyrektora wynikające z realizacji doradztwa zawodowego
Dyrektor w szkole ma wiele obowiązków związanych z organizacją dydaktyki, wychowania i opieki nad uczniami. Pewne wynikają również z realizacji doradztwa zawodowego, także w szkole podstawowej.
Zadania koordynatora/doradcy zawodowego
W szkole dyrektor, nauczyciele, specjaliści i pozostali pracownicy mają swoje zadania. Koordynator lub doradca zawodowy także – jest ich kilka. Zakres ich jest bardzo szeroki. Gdzie są zapisane? Jak? I co z nich wynika?
Rola wychowawców i nauczycieli przedmiotów w realizacji WSDZ
Czy system edukacji skupia się na nauce faktów, czy na wychowaniu? Obecnie celem poradnictwa zawodowego jest pomoc przy konstruowaniu nie tyle kariery, co życia. Wszystko po to, aby wejście człowieka na rynek pracy było płynnym przejściem do kolejnego etapu życiowego.
Włączenie specjalistów (psychologa, pedagoga) w realizację WSDZ
Rola psychologa i pedagoga w szkole jest nieoceniona. Specjaliści ci są cennym wsparciem w życiu młodego człowieka. Czy uczeń może liczyć na ich pomoc także w kontekście doradztwa zawodowego? O tym w niniejszym artykule.
Inni realizatorzy WSDZ: nauczyciel-bibliotekarz i pielęgniarka
W szkole podstawowej nauczyciel-bibliotekarz oraz pielęgniarka mogą mieć przypisane zadania z zakresu doradztwa zawodowego. Są także realizatorami WSDZ. W kontekście doradztwa zawodowego nauczyciel-bibliotekarz może być nieoceniony w kwestiach zasobów informacyjnych, a pielęgniarka w kwestiach związanych ze zdrowiem młodych ludzi.
1. Był sobie zawód…
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cele: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w wybranych zawodach.
2. Praca z wyobraźnią
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VI-VIII. Cele: określanie własnych zainteresowań, zdolności i uzdolnień oraz kompetencji, wskazywanie swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia.
3. Czego lubię się uczyć?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do wskazywania przedmiotów, których lubią się uczyć, lub uczestnictwo w danych zajęciach sprawia uczniowi przyjemność.
4. Czynniki trafnego wyboru
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do wskazywania czynników wpływających na wybory zawodowe.
5. Jutro to dzisiaj cz. 1 – poznaję siebie, cz. 2 – poznaję specyfikę pracy, cz. 3 – poznaję ścieżki edukacji
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: świadome podejmowanie decyzji. Cele szczegółowe: określenie własnych predyspozycji, dopasowanie zawodów do predyspozycji, wybór ścieżki edukacyjnej przy uwzględnieniu predyspozycji oraz dopasowania zawodów do predyspozycji, poznanie specyfiki pracy w przedsiębiorstwie lokalnego lidera biznesu.
6. Historyjka zawodowa „Opowiem Ci o…”
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cele: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w zawodzie fryzjera.
7. Szpital – kto w nim pracuje?
Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cele: podawanie nazw zawodów wykonywanych przez osoby w bliższym i dalszym otoczeniu, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w zawodach, które można spotkać w szpitalu.
8. Po co są pieniądze?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do wyjaśniania roli pieniądza we współczesnym świecie i jego związku z pracą.
9. Po co uczyć się przez całe życie?
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do określania znaczenia uczenia się przez całe życie.
10. Planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej jest jak…
Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel: przygotowanie uczniów do planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.
11. Nowe role nauczyciela/doradcy zawodowego w szkole
Scenariusz rady pedagogicznej. Cel ogólny: poznanie nowych ról nauczyciela/doradcy zawodowego w szkole. Cele szczegółowe, uczestnicy: wskazują nowe role doradcy zawodowego w szkole, podają przykłady ról doradcy zawodowego/nauczyciela w szkole, definiują pojęcie facylitator, opracowują wskazania do facylitacji w szkole.
12. Jak wspierać dziecko w rozwoju zainteresowań i mocnych stron?
Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel ogólny: zapoznanie, jak pomóc dziecku rozwijać swoje zainteresowania i pozytywną samoocenę. Cele szczegółowe, rodzic: analizuje zainteresowania swojego dziecka, analizuje korzyści wynikające z rozwijania zainteresowań w życiu osobistym i przyszłym zawodowym, opisuje mocne strony swojego dziecka.
Aktualnie przeglądasz
Grudzień 2019 - Nr 0004
Czytaj online
Czytaj spis treści
wydanie papierowe
Zapisz się na newsletter
Adres e-mail
*
Zapisz się
Znam i akceptuję warunki
Regulaminu
i
Polityki Prywatności
*
Chcę otrzymywać informacje drogą elektroniczną i telefoniczną o dodatkowych promocjach, rabatach dotyczących produktów własnych WIP i partnerów WIP. Wiem, że moja zgoda może być wycofana w dowolnym momencie. *
Zostaw nam adres, na który mamy wysłać:
- raz na dwa tygodnie porady dotyczące pracy doradcy zawodowego
- ebooka „Przemoc w sieci”
© Wiedza i Praktyka
/WiedzaiPraktyka
/wip