• WSZYSTKIE
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Wielokulturowość w środowisku pracy – korzyści i trudności

    Rynek pracy staje się coraz bardziej globalny. Także w polskich firmach często spotyka się wielokulturowe zespoły pracowników. Praca w takim środowisku niesie za sobą wiele korzyści, między innymi stymuluje rozwój kreatywności i innowacyjności oraz stwarza okazję do poszerzania horyzontów. Wiąże się jednak również z wyzwaniami – od barier językowych po różnice w podejściu do pracy. Jak przygotować uczniów do pracy w wielokulturowym środowisku?  Z artykułu dowiesz się m.in.: Dlaczego wielokulturowość w środowisku pracy jest ważnym tematem w edukacji uczniów? Jakie korzyści niesie za sobą praca w wielokulturowych zespołach? Jakie są największe trudności związane z pracą w zespołach międzynarodowych? Jak można przygotować uczniów do pracy w wielokulturowym środowisku? Jakie działania mogą pomóc uczniom w zrozumieniu różnorodności kulturowej? Jakie programy i inicjatywy edukacyjne wspierają naukę o wielokulturowości? W jaki sposób nauczyciele mogą włączyć temat wielokulturowości do swoich lekcji?

Artykuły

  • Metoda rybiego szkieletu – sposób na rozwiązanie problemu

    Zarówno nauczyciele, jak i uczniowie na co dzień mierzą się z różnymi problemami. Wartym uwagi narzędziem pomocnym w analizie i porządkowaniu przyczyn zaistniałych problemów jest metoda rybiego szkieletu, znana również pod nazwą diagramu Ishikawy. Narzędzie może być przydatne między innymi w procesie poszukiwania rozwiązań konfliktów i problemów, w integrowaniu zespołu klasowego oraz w stymulowaniu rozwoju osobistego uczniów.  Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest metoda rybiego szkieletu i skąd wzięła się jej nazwa? Dlaczego metoda rybiego szkieletu jest skutecznym narzędziem edukacyjnym? Jak zbudowany jest diagram Ishikawy i co symbolizują jego elementy? Jakie korzyści płyną ze stosowania tej metody w edukacji? Jakie etapy pracy z metodą rybiego szkieletu prowadzą do skutecznego rozwiązania problemów? Jak wykorzystać diagram Ishikawy w pracy z uczniami na różnych poziomach edukacji? Jak metoda rybiego szkieletu może wspierać nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych? W jakich sytuacjach metoda rybiego szkieletu jest szczególnie przydatna? Jakie sposoby zastosowania metody rybiego szkieletu można wprowadzić do codziennej pracy w szkole?
  • Maszyny, narzędzia, umiejętności i wiedza – warsztaty pracy w różnych zawodach? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas I–III: uczeń opisuje rolę zdolności i zainteresowań w wykonywaniu danego zawodu; posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie świadomości uczniów o różnorodności zawodów poprzez zabawę, twórcze myślenie i praktyczne działania. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie, jak zainteresowania i zdolności wpływają na wybór i sposób wykonywania zawodu, poznaje przykłady zawodów i narzędzi w nich wykorzystywanych, rozwija kreatywność oraz umiejętności współpracy w grupie. Metody pracy: burza mózgów, praca w grupach, ćwiczenia praktyczne, dyskusja. Środki dydaktyczne: Rekwizyty (załącznik nr 1) – dla każdej pary, różne drobne przedmioty (np. plastikowe kubki, sznurki, patyczki do lodów, gumki recepturki), bandaże, plastry, maskotki zwierząt, przykładowe narzędzia lub ich modele (np. fartuch kuchenny, kask budowlany, stetoskop, paleta malarska), tablica, kolorowe markery, kredki, kolorowe kartki, nożyczki, farby, arkusz A2 lub większy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Przepis na wymarzoną pracę – lista składników. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń podaje czynniki wpływające na wybory zawodowe; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności refleksji nad własnymi wartościami i preferencjami zawodowymi. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia cechy pracy, które uważa za najważniejsze (np. zarobki, pasja, stabilność), identyfikuje własne wartości i priorytety związane z przyszłym zawodem, tworzy kreatywną wizualizację wymarzonej pracy w formie przepisu kulinarnego. Metody pracy: burza mózgów, praca indywidualna, praca plastyczna (plakat), prezentacja. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart i mazaki, Czynniki, które wpływają na wybory zawodowe (załącznik nr 1), kolorowy papier, nożyczki, klej, kredki lub flamastry, Przepis na wymarzoną pracę (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Dorywcza praca dla nieletnich. Warto? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie świadomości na temat korzyści i wyzwań związanych z pracą dorywczą, w tym jej wpływu na rozwój osobisty i zawodowy. Cele szczegółowe, uczeń: definiuje pojęcie pracy dorywczej oraz zna jej przykłady, wymienia korzyści płynące z podejmowania pracy w młodym wieku, identyfikuje potencjalne wyzwania i zagrożenia związane z pracą dorywczą, analizuje wpływ pracy dorywczej na rozwój umiejętności i przyszłe wybory zawodowe. Metody pracy: burza mózgów, miniwykład, dyskusja, praca w grupach, analiza przypadku. Środki dydaktyczne: tablica lub flipchart, mazaki, Przykłady prac dorywczych (załącznik nr 1), Korzyści i ryzyka pracy dorywczej (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Przyborniki rzemieślników. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń posługuje się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń zna wybrane narzędzia rzemieślnicze, potrafi wskazać je oraz określić ich podstawowe zastosowanie. Cele szczegółowe, uczeń: odkrywa zawody rzemieślnicze, potrafi wskazać niekonwencjonalne zastosowanie przyborów rzemieślniczych, rozwija umiejętności praktycznego i kreatywnego myślenia, współpracuje w grupie, rozwijając umiejętności komunikacji i pracy zespołowej. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, projekcja filmu. Środki dydaktyczne: Przybory rzemieślnicze (załącznik nr 1), film pt. Promocja zawodów rzemieślniczych [1], biała lub kolorowa koperta, kartki, laptop i rzutnik/tablica interaktywna, dostęp do Internetu. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • O zmianach celu na ścieżce kariery – przyczyny przebranżawiania się. Scenariusz zajęć dla uczniów VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową oraz określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń wie, czym jest przebranżowienie i zna jego najczęstsze przyczyny. Cele szczegółowe, uczeń: rozumie pojęcie etyki zawodowej, potrafi wyjaśnić, czym jest przebranżawianie się, potrafi zidentyfikować powody, dla których ludzie decydują się na zmianę ścieżki zawodowej, rozumie, jak stan zdrowia może wpływać na możliwości wykonywania różnych zawodów, analizuje różne scenariusze przebranżawiania się i proponuje kreatywne rozwiązania problemów na drodze do realizacji nowych celów zawodowych, rozwija zdolności analitycznego myślenia i umiejętność współpracy w zespole. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca zespołowa, case study. Środki dydaktyczne: Scenariusze przebranżowienia się (załącznik nr 1) – dla każdej z grup, kartki A4 lub A3 – dla każdej z grup. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • „Co kraj, to obyczaj” – o kulturze pracy na świecie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń poznaje różnice kulturowe w świecie pracy. Cele szczegółowe, uczeń: zna definicję różnic kulturowych, zna podstawowe różnice w kulturze pracy w wybranych krajach, potrafi wskazać swoje mocne strony w kontekście pracy w różnorodnym kulturowo środowisku, rozwija umiejętność współpracy w grupie oraz kształtuje takie cechy, jak tolerancja, empatia i zrozumienie. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, kolaż, burza mózgów, praca zespołowa, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Moje supermoce (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, kolorowe gazety, czasopisma, ulotki, kleje, kartki A4 lub A3 – dla każdej z grup. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Siła różnorodności i wielokulturowości w środowisku pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: uczeń rozumie wartości różnorodności i wielokulturowości na współczesnym rynku pracy. Cele szczegółowe, uczeń: dokonuje syntezy informacji o sobie, które mogą być przydatne w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, kształtuje postawę otwartości i szacunku wobec osób o różnych kulturach, pochodzeniu i doświadczeniach, rozumie korzyści płynące z różnorodnego środowiska pracy oraz oczekiwania pracodawców w tym obszarze. Metody pracy: burza mózgów, praca indywidualna, storytelling, praca grupowa. Środki dydaktyczne: flipchart, pisaki, kolorowe kredki, „Moje paski” – kim jestem i skąd pochodzę (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, Nasz „dream team” (załącznik nr 2) – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż krzyżówkę. Wpisz słowa w odpowiednie miejsca. Z liter zapisanych na zielonych polach powstanie hasło. Wyślij je e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.
  • Plakat: Wielokulturowość – ciekawostki ze świata

    Plakat pt. „Wielokulturowość – ciekawostki ze świata” zawiera interesujące informacje na temat zwyczajów i zachowań ludzi z różnych państw. Promuje wiedzę o różnicach kulturowych i jednocześnie wzbudza ciekawość uczniów. Promuje tolerancję i otwartość na innych.

Aktualnie przeglądasz

Luty 2025 - Nr 66
66