• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Komunikacja w szkole i w pracy – o wartości dobrego komunikatu 

    Niemal każda płaszczyzna życia wymaga budowania relacji interpersonalnych. Umiejętności komunikacyjne są najbardziej pożądanymi umiejętnościami miękkimi, jakich pracodawcy poszukują u swoich pracowników. Sprawność w porozumiewaniu się stanowi klucz do sukcesu – zadowalających relacji społecznych. Zrozumienie zasad procesu komunikowania się pozwoli na lepsze i efektywniejsze budowanie relacji interpersonalnych, również tych szkolnych. O wartości dobrego komunikatu powinni pamiętać zarówno nauczyciele, jak i uczniowie. Z artykułu dowiesz się m.in.: Co oznacza dobra komunikacja i dlaczego jest tak ważna w życiu codziennym? Jakie są podstawowe zasady procesu komunikowania się? Jakie cechy sprzyjają skutecznemu porozumiewaniu się? Jakie są wewnętrzne i zewnętrzne bariery komunikacyjne oraz jak je przezwyciężać? Dlaczego empatia, tolerancja i otwartość są kluczowe w budowaniu relacji interpersonalnych? W jaki sposób pozytywne nastawienie i szacunek wpływają na efektywność komunikacji? Czym jest komunikacja werbalna, niewerbalna i paralingwistyczna? Jak aktywne słuchanie wpływa na jakość komunikacji? Dlaczego spójność pomiędzy sygnałami werbalnymi i niewerbalnymi jest ważna? Jak precyzyjnie formułować komunikaty, aby były one zrozumiałe i skuteczne? Jakie są korzyści wynikające z efektywnej komunikacji w pracy i w szkole? Jak rozwijać swoje umiejętności komunikacyjne przez całe życie? Jak nowe technologie wpływają na sposób, w jaki się komunikujemy?

Artykuły

  • Komunikacja interpersonalna – rodzaje i style

    Komunikacja interpersonalna stanowi podstawę skutecznych relacji we wszystkich dziedzinach życia. Zarówno w pracy, jak i w domu sukces w dużej mierze zależy od umiejętności komunikacyjnych. Opanowanie ich różnych form i stylów otwiera drzwi do głębszego zrozumienia i lepszego dostosowania się do potrzeb i oczekiwań. W tym artykule omówiono werbalne i niewerbalne aspekty komunikacji, zbadano, w jaki sposób aktywne słuchanie wpływa na zdolność empatii i jak różne style komunikacji wpływają na dynamikę relacji, szczególnie w warunkach oświatowych. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie rodzaje komunikacji interpersonalnej się wyróżnia? W jaki sposób komunikacja werbalna i niewerbalna wpływa na relacje międzyludzkie? Co kryje się za pojęciem aktywnego słuchania i dlaczego jest ono kluczowe dla skutecznej komunikacji? są różnice między stylami komunikacji: asertywnym, agresywnym, pasywnym i pasywno-agresywnym? Jakie techniki komunikacji mogą być najbardziej efektywne w środowisku edukacyjnym? Jakie wyzwania i bariery w komunikacji mogą występować w szkołach? W jaki sposób rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów wpływa na ich sukces edukacyjny i osobisty? W jaki sposób nauczyciele mogą wspierać rozwój umiejętności komunikacyjnych uczniów na co dzień?
  • Mowa ciała w trakcie rozmowy o pracę. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: doskonali techniki skutecznej autoprezentacji podczas rozmowy o pracę. Cele szczegółowe:Uczeń: rozwija proaktywną postawę wobec własnej przyszłości zawodowej, potrafi rozpoznać składniki komunikatu werbalnego i niewerbalnego, wymienia przykłady komunikatów niewerbalnych, potrafi ocenić znaczenie mowy ciała w autoprezentacji podczas spotkania o pracę, doskonali kompetencje miękkie, takie jak: komunikacja werbalna i niewerbalna, kreatywność, praca zespołowa. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów,  praca w grupach. Środki dydaktyczne: Mowa ciała na rozmowie o pracę w praktyce – zachowania i ich znaczenia (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, arkusze A4 lub A3 – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Inteligencja emocjonalna – w jaki sposób i dlaczego warto ją rozwijać? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: przygotowanie uczniów do określenia aspiracji i potrzeb w zakresie własnego rozwoju i sposobów ich realizacji. Cele szczegółowe:Uczeń: potrafi rozróżniać i nazywać emocje, potrafi przypisać własne emocje do konkretnych grup uczuć, potrafi wskazać funkcje poznawcze emocji, zna korzyści płynące z wysoko rozwiniętej inteligencji emocjonalnej, rozwija umiejętność pracy w grupie i komunikację interpersonalną. Metody pracy: burza mózgów, miniwykład, dyskusja, praca grupowa, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Inteligencja emocjonalna (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, Wskaźniki mojej inteligencji emocjonalnej (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Mowa ciała siłą komunikacji niewerbalnej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy w grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: 1.3 dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zrozumienie i praktyczne zastosowanie wiedzy na temat mowy ciała jako kluczowego elementu komunikacji niewerbalnej. Cele szczegółowe:Uczeń: rozwija umiejętność analizy i interpretacji mowy ciała, świadomie stosuje mowę ciała, podejmuje refleksję nad wpływem komunikacji niewerbalnej na relacje interpersonalne. Metody pracy: miniwykład z dyskusją, wideo, praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach. Środki dydaktyczne: projektor multimedialny lub tablica interaktywna (laptop z dostępem do Internetu), film pt. Czym jest komunikacja niewerbalna? [1], Zdania do wyrażenia (załącznik nr 1) – dla każdej pary, Urządzenia i maszyny (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Cechy dobrego komunikatu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwinięcie umiejętności tworzenia skutecznych komunikatów. Cele szczegółowe:Uczeń: rozumie i identyfikuje kluczowe cechy skutecznego komunikatu, potrafi formułować jasne i zrozumiałe wiadomości werbalne, dostosowuje swój styl komunikacji do różnych odbiorców. Metody pracy: miniwykład, praca w parach, ćwiczenie indywidualne, burza mózgów, dyskusja moderowana. Środki dydaktyczne: „Dobry” czy „zły” komunikat? (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, Komunikaty do poprawki (załącznik nr 2) – dla każdej pary, flipchart lub tablica. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Typy komunikacji międzyludzkiej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: planuje swoje działania lub działania grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do realizacji celu; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów, zrozumienie i praktyczne stosowanie różnych typów komunikacji. Cele szczegółowe:Uczeń: poznaje różne typy komunikacji międzyludzkiej, rozumie znaczenie efektywnej komunikacji w codziennym życiu, rozwija umiejętności komunikacyjne. Metody pracy: miniwykład, praca w parach, praca w grupach, dyskusja moderowana. Środki dydaktyczne: Rozpoznajemy typy komunikacji (załącznik nr 1) – dla każdego ucznia, rzutnik, ekran, kartki, długopisy, film pt. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ – Komunikacja – Edukacja w Chmurach UŚ [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Architekci – kreatywni twórcy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI: uczeń wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: charakteryzuje określoną grupę zawodów – architektów. Cele szczegółowe: Uczeń: potrafi wyjaśnić pojęcie „kreatywność” oraz wymienić cechy charakterystyczne osoby kreatywnej, rozwija umiejętność twórczego i kreatywnego myślenia, poznaje zadania zawodowe przedstawicieli różnych profesji związanych z pracą twórczą i kreatywną, w tym z pracą architektoniczną, określa niezbędne umiejętności i charakter pracy specjalistów w zakresie pracy architektonicznej, rozwija kompetencje związane z pracą zespołową. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, burza mózgów, praca w grupach, zabawa szkoleniowa. Środki dydaktyczne: Architekci – kreatywni twórcy (załącznik nr 1) – dla każdej grupy, arkusze A4 lub A3 – dla każdej grupy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • O dobrej komunikacji w grupie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: podejmuje działania w sytuacjach zadaniowych i ocenia swoje działania, formułując wnioski na przyszłość; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: rozwinięcie umiejętności efektywnej komunikacji wewnątrz grupy. Cele szczegółowe: Uczeń: rozumie znaczenie dobrej komunikacji w grupie, doskonali umiejętności aktywnego słuchania, doskonali umiejętności wyrażania własnych myśli i uczuć. Metody pracy: miniwykład, praca w grupach, burza mózgów, dyskusja moderowana. Środki dydaktyczne: rzutnik lub tablica interaktywna, Współpraca w grupie – gra online na portalu Wordwall [1], Zasady skutecznej komunikacji w grupie (załącznik nr 1), Pracujemy w grupie, współpracujemy, dobrze się komunikujemy (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • Czym są umiejętności interpersonalne? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwe sposoby ich realizacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: zrozumienie i zastosowanie umiejętności interpersonalnych – kluczowych narzędzi do budowania relacji i efektywnej komunikacji. Cele szczegółowe:Uczeń: rozwija zdolności rozpoznawania i analizowania umiejętności interpersonalnych, w tym komunikacji, współpracy i empatii, świadomie stosuje umiejętności interpersonalne w codziennych interakcjach, w szkole i poza nią, podejmuje refleksję nad wpływem efektywnej komunikacji na jakość relacji z rówieśnikami i dorosłymi. Metody pracy: miniwykład z dyskusją na podstawie prezentacji multimedialnej [1], praca indywidualna, praca grupowa. Środki dydaktyczne: projektor multimedialny lub tablica interaktywna (laptop z dostępem do Internetu), koc, mata lub dywan – dla każdej grupy, Rozmowne scenki (załącznik nr 1), Samoocena umiejętności interpersonalnych (załącznik nr 2) – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 60 min.
  • Więcej niż tysiąc słów. O mowie niewerbalnej, czyli porozumiewaniu się bez słów. Plakat

    Plakat skierowany do uczniów szkoły podstawowej zawiera informacje o rodzajach i możliwych formach interpretacji komunikatów niewerbalnych. Promuje wiedzę o tym, jak duże znaczenie dla odbioru komunikatu mają m.in. postawa ciała, mimika, wygląd zewnętrzny i kontakt wzrokowy.
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Rozwiąż wykreślankę. Skreśl nazwy uczuć i emocji. Z liter zapisanych na nieskreślonych polach tabeli powstanie hasło. Wyślij je e-mailem na adres [email protected] do końca bieżącego miesiąca. Wygraj atrakcyjne nagrody.

Aktualnie przeglądasz

Lipiec 2024 - Nr 59
59