• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • CV ucznia szkoły podstawowej. Fundament kariery

    Skrót „CV” pochodzi od łacińskich słów curriculum vitae, które można przetłumaczyć jako „przebieg życia”. Zarówno skrót, jak i pełna nazwa to równie często stosowane określenia dokumentu aplikacyjnego – życiorysu zawodowego. Treść zawarta w CV jest unikalna, ponieważ każdy ma niepowtarzalne doświadczenie zawodowe, umiejętności, wykształcenie i charakterystyczne cechy. Curriculum vitae to zatem dane biograficzne konkretnej osoby. Pomimo różnic we właściwej treści przy tworzeniu dokumentu aplikacyjnego istnieją określone i stałe standardy [1]. Warto zapoznać z nimi uczniów już na etapie nauki w szkole podstawowej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Jakie są podstawowe zasady tworzenia CV i dlaczego warto uczyć się ich już w szkole podstawowej? Jakie są różnice między życiorysem chronologicznym a funkcjonalnym? Dlaczego już uczniowie szkoły podstawowej powinni uczyć się tworzenia CV? Jakie elementy powinno zawierać pierwsze CV ucznia szkoły podstawowej? Jakie umiejętności miękkie i twarde można włączyć do CV ucznia szkoły podstawowej? Jakie narzędzia i programy online mogą wspierać tworzenie dokumentów aplikacyjnych, w tym CV? Dlaczego umiejętność tworzenia CV jest kluczowa dla przyszłej kariery zawodowej już od najmłodszych lat?

Artykuły

  • List motywacyjny – jak, kiedy i w jakim celu go pisać?

    Proces rekrutacji służy znalezieniu odpowiedniego kandydata na określone stanowisko w danej firmie. Najczęściej działania podejmowane w celu znalezienia pracownika obejmują wiele etapów. Rozmowa kwalifikacyjna przybliża kandydata do rozpoczęcia pracy w wymarzonym miejscu. Zanim jednak do niej dojdzie, należy zachęcić potencjalnego pracodawcę do spotkania. W jaki sposób to zrobić? Przede wszystkim zadbać o poprawne i atrakcyjne dokumenty aplikacyjne. Nadal wielu pracodawców, oprócz standardowego curriculum vitae, oczekuje listu motywacyjnego. Czym jest ten dokument i jak go przygotować? Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest list motywacyjny i jakie ma znaczenie w procesie rekrutacji? Jakie kroki należy podjąć, aby skutecznie napisać list motywacyjny? Jakie są kluczowe elementy, które powinien zawierać list motywacyjny? Czy korzystanie z gotowych szablonów listów motywacyjnych jest efektywne? Jak ważne jest połączenie CV i listu motywacyjnego oraz jak to zrobić? Jak dostosować list motywacyjny do konkretnego stanowiska i branży? Gdzie można znaleźć wzory i przykłady dobrych listów motywacyjnych? Jak napisać list motywacyjny, gdy brakuje doświadczenia zawodowego? Czy istnieje potrzeba pisania listu motywacyjnego po angielsku i kiedy jest to konieczne? Jak unikać najczęstszych błędów w liście motywacyjnym i jakie to błędy?
  • 1. W jaki sposób poznać siebie? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: rozpoznaje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje zawodowe), dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny:  poznanie różnych metod samooceny i identyfikacji umiejętności. Cele szczegółowe:Uczeń: zna i rozumie wartość pracy nad sobą, autorefleksji, zauważa różnorodność zainteresowań, postaw i umiejętności, poznaje różnorodne zainteresowania i umiejętności swoich kolegów, co może sprzyjać budowaniu więzi i wzajemnego szacunku, rozwija refleksję nad swoimi zainteresowaniami, cechami i marzeniami, co może pomóc w lepszym zrozumieniu siebie i wpłynąć na rozwój osobisty, poznaje budowę curriculum vitae. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, praca w grupie. Środki dydaktyczne: przykładowe CV, test pt. Test kompetencji miękkich dla młodzieży (wiek 14+) wraz z omówieniem2 – dla każdego ucznia, 10 rekwizytów: książka, piłka, paleta z farbami i pędzel, kalkulator, globus, słuchawki, roślina doniczkowa, aparat fotograficzny, gotowa potrawa lub jej składniki, puzzle lub gra planszowa. Przewidywany czas realizacji: 90 min.
  • 2. Curriculum vitae, czyli przebieg życia. CV ucznia szkoły podstawowej. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje autoprezentacji; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zrozumienie znaczenia i budowy CV. Cele szczegółowe:Uczeń: zna budowę dobrego CV, zna sposoby przedstawienia swoich umiejętności i zainteresowań w CV, stosuje metodę „Drzewo życia” w celu samooceny i refleksji, dokonuje autoprezentacji na forum grupy. Metody pracy: miniwykład, dyskusja w grupie, plakat, autoprezentacja, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: różne przykładowe CV, film pt. Jak napisać dobre CV? 5 informacji, które muszą znaleźć się w CV [1], Drzewo życia (załącznik nr 1), komputer z dostępem do Internetu – dla nauczyciela i każdego ucznia, projektor, arkusze A3 lub A2 – dla każdego ucznia, kartki A4 – dla każdego ucznia, długopis, mazaki – dla każdego ucznia. Przewidywany czas realizacji: 90 min.
  • 3. Mam tę moc! O moich mocnych stronach. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa  zawodowego dla klas I–III, uczeń: podaje przykłady swoich mocnych stron w różnych obszarach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cele główne: rozwijanie umiejętności rozpoznawania i artykułowania swoich mocnych stron, wzmocnienie samooceny i poczucia własnej wartości uczniów. Cele szczegółowe:Uczeń: potrafi nazwać co najmniej trzy swoje mocne strony, potrafi podać przykłady sytuacji, w których wykorzystuje swoje atuty, przedstawia w sposób kreatywny i symboliczny swoją mocną stronę, rozumie różnice atutów różnych ludzi, docenia tę różnorodność. Metody pracy: ekspresja artystyczna (taniec, rysunek), pogadanka, dyskusja z pytaniami otwartymi, praca indywidualna, praca w grupie (w tym praca w parach). Środki dydaktyczne: odtwarzacz muzyki, utwór muzyczny pt. Mam tę moc, wyk. Katarzyna Łaska, średniej wielkości lusterko, 9 rekwizytów: piłka do gry w piłkę nożną, książka, zeszyt, farby, roślina doniczkowa, pluszowy kotek, instrument muzyczny, figurki ludzi, papierowe serce. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. Zauważ mnie! Jak zostać dostrzeżonym? Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa  zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: prezentuje swoje zainteresowania i uzdolnienia wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zwiększenie samoświadomości i pewności siebie w procesie dzielenia się swoimi pasjami z innymi. Cele szczegółowe:Uczeń: rozumie znaczenie samoświadomości i umiejętności prezentowania siebie, potrafi identyfikować swoje zainteresowania i uzdolnienia, potrafi wyrazić swoje zainteresowania w sposób kreatywny i intrygujący dla innych. Metody pracy: pogadanka, dyskusja moderowana, praca indywidualna, pokaz. Środki dydaktyczne: Sztuka prezentacji siebie (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), kartki A4 lub A3, nożyczki, kleje, pisaki, kredki, kilka gotowych szablonów map myśli [1], czasopisma i kolorowe gazety do wykonania kolażu ze zdjęć. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 5. Ogłoszenia o pracy. Jak je znaleźć i zrozumieć ich treść? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie z przykładami ofert pracy i uwzględnianymi w nich oczekiwaniami pracodawców. Cele szczegółowe:Uczeń: zna różne źródła ofert pracy, wie, w jaki sposób skonstruowane są oferty pracy, rozumie, jakie kwalifikacje oraz kompetencje są wymagane od kandydatów na różne stanowiska. Metody pracy: praca w grupach, burza mózgów, praca przy użyciu Internetu. Środki dydaktyczne: Wymagania i obowiązki (załącznik nr 1 – dla każdej grupy), Analiza ogłoszenia (załącznik nr 2), opcjonalnie filmy lub opisy zawodów, komputery z dostępem do Internetu. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. List motywacyjny. Co motywuje mnie do pracy? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie z budową i celem listu motywacyjnego. Cele szczegółowe:Uczeń: zna mocne strony swoje i innych, porównuje je, wie, w jakim celu pisze się list motywacyjny i jakie informacje zawiera. Metody pracy: praca w grupach, praca indywidualna (lub w parach), burza mózgów, miniwykład, praca przy użyciu Internetu. Środki dydaktyczne: arkusze papieru A3, kolorowe pisaki, Przykładowy list motywacyjny (załącznik nr 1 – jeden na parę), Przykład ogłoszenia o pracy (załącznik nr 2). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. W drodze do podjęcia wymarzonej pracy. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 325). Cel główny: nauka planowania i wyznaczania sobie celów. Cele szczegółowe:Uczeń: zna własne zasoby przydatne w trakcie realizacji zaplanowanej ścieżki edukacyjno-zawodowej, wie, jakie kroki należy podjąć, aby osiągnąć zaplanowane cele, rozumie, w jaki sposób określać swoje plany i cele zawodowe. Metody pracy: burza mózgów, praca plastyczna, metoda SMART, miniwykład, praca z kartą pracy. Środki dydaktyczne: szary papier, sznurki, małe klamerki (10 szt.), małe karteczki (10 szt.) – dla każdego ucznia, Moje cele (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), film Will Smith – W pogoni za szczęściem, motywacja [1]. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. O pracy wśród złota i diamentów. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas IV–VI, uczeń: wymienia różne grupy zawodów i podaje przykłady zawodów charakterystycznych dla poszczególnych grup, opisuje różne ścieżki ich uzyskiwania oraz podstawową specyfikę pracy w zawodach; załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: zapoznanie uczniów z różnymi zawodami związanymi z jubilerstwem i złotnictwem. Cele szczegółowe:Uczeń: zna specyfikę pracy w zawodach związanych z jubilerstwem i złotnictwem, rozumie, że różne zawody w branży jubilerskiej i złotniczej mogą wymagać różnych umiejętności, poznaje rodzaje kamieni i kruszców szlachetnych oraz ich znaczenie w branży jubilerskiej, rozumie różne cechy zawodów związanych z projektowaniem biżuterii. Metody pracy: miniwykład, dyskusja, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: W pracowni jubilerskiej (załącznik 1 – dla każdego ucznia), kartki A4, kleje z brokatem i w sztyfcie, kolorowe plastikowe kryształki, koraliki, pisaki, małe muszelki itp., film pt. Reportaż u jubilera w Warszawie17. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. Nieznany ja. Czego dowiem się o sobie, gdy zapytam siebie i innych? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Scenariusz przeznaczony jest do pracy przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII: uczeń dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł; załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego. Cel główny: autoanaliza, poznanie różnych metod samooceny i identyfikacji umiejętności w oparciu o swoje odczucia i opinie innych osób. Cele szczegółowe:Uczeń: rozwija otwartość i samoświadomość, dzieli się swoimi spostrzeżeniami, myślami i kreatywnymi pomysłami, dokonuje syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł, zna i rozumie wartość pracy nad sobą, autorefleksji, zauważa różnorodność swoich cech osobowościowych, poznaje i stara się zrozumieć cechy osobowości innych uczniów. Metody pracy: panel dyskusyjny, praca indywidualna, praca w grupie. Środki dydaktyczne: długopis i po kilka mazaków – dla każdego ucznia, kartka B6 i dwie kartki A4 – dla każdego ucznia, Plakat „Okno Johari” (załącznik nr 1) [1], Szablon „Okno Johari” (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia) [2], lista cech charakteru [3]. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 10. Jak wesprzeć dziecko przed egzaminem ósmoklasisty i rekrutacją do szkoły ponadpodstawowej? Scenariusz zajęć z rodzicami

    Cel główny: poznanie działań wspierających dziecko w okresie zmian i stresogennych wydarzeń edukacyjnych. Cele szczegółowe: określenie pożądanego przez rodziców i uczniów sposobu przeżywania okresu egzaminów i rekrutacji, zapoznanie rodziców z możliwymi formami udzielenia dziecku wsparcia. Metody pracy: praca grupowa, praca indywidualna, miniwykład, burza mózgów. Środki dydaktyczne: flipchart i pisaki, kartki samoprzylepne, kartki. Przewidywany czas realizacji: 45–60 min (w zależności od liczby uczestników).
  • Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy!

    Konkurs dla doradców zawodowych – zapraszamy do zabawy! Sprawdź swoją wiedzę i rozwiąż rebus znajdujący się w załączniku. Do wygrania:książka Pedagog w klasie. Scenariusze zajęć profilaktycznych i doradczych, książka Pedagog w klasie. Warsztaty edukacyjne, psychoedukacyjne oraz scenariusze na zajęcia i uroczystości szkolne, torba płócienna na ramię.
  • Plakat: Curriculum vitae, czyli jak pokazać się na kartce?

    Plakat pt. „Curriculum vitae, czyli jak pokazać się na kartce?” w czytelny sposób przedstawia najważniejsze informacje, przydatne w trakcie tworzenia dokumentów aplikacyjnych, szczególnie CV. Może zostać wykorzystany do szkolnej gazetki informacyjnej lub jako notatka-wklejka do zeszytu ucznia.

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2023 - Nr 52
52