• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Umiejętności komunikacyjne w indywidualnej rozmowie doradczej

    Umiej ę tno ś ci komunikacyjne to zdolno ść efektywnego wyra ż ania my ś li i uczu ć , kt ó ra pozwala na przedstawianie siebie w spos ó b jasny, zrozumia ł y i skuteczny. Umiej ę tno ść komunikacji obejmuje wszystkie elementy wymiany informacji, takie jak m ó wienie, s ł uchanie, pisanie, czytanie i rozumienie. Uwa ż a si ę , ż e s ą niezb ę dne do efektywnej wsp ół pracy i zarz ą dzania. Z artyku ł u dowiesz si ę , w jaki spos ó b powinien komunikowa ć si ę doradca zawodowy i jakich barier unika ć podczas indywidualnej rozmowy doradczej.

Artykuły

  • Konstruktywny feedback, czyli skuteczna informacja zwrotna w pracy doradcy zawodowego

    Doradcy zawodowi stale poszukują skutecznych sposobów motywowania i wspierania w rozwoju uczniów. Warto przypomnieć więc, że ważnym narzędziem pracy doradcy (i każdego innego nauczyciela) jest udzielanie informacji zwrotnej. Dużo łatwiej jest uczniowi planować przyszłość, korygować błędne decyzje, modyfikować zachowania czy rozwijać kompetencje, jeśli otrzymuje informacje zwrotne. Istotny jest jednak sposób jej przekazania. Warto więc wiedzieć, czym ona jest, a czym nie jest. Ważne też jest odróżnienie sprzyjają jego rozwojowi feedbacku od destruktywnej krytyki. Jak zatem udzielać konstruktywnej informacji zwrotnej w doradztwie? Lektura artykułu będzie też okazją do poznania rodzajów i funkcji informacji zwrotnej. Z artykułu dowiesz się m.in.: Czym jest feedback? Czemu służy przekazywanie informacji zwrotnej? Jakie są rodzaje i funkcje informacji zwrotnej? Jak przekazywać konstruktywną informację zwrotną w doradztwie zawodowym? Jakie umiejętności związane z udzielaniem informacji zwrotnej powinni mieć uczniowie?
  • 1. Kocie usługi? Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Cel główny: opisywanie podstawowej specyfiki pracy w przykładowych zawodach w bliższym otoczeniu.Cele szczegółowe:Uczeń: podaje zawody wykonywane w jego otoczeniu związane z kotami, wymienia narzędzia, atrybuty pracy w tych zawodach, omawia znaczenie niektórych zawodów związanych z kotami w codziennym życiu ludzi. Metody pracy: praca w parach, układanka, rozmowa kierowana, praca w grupach, makieta, prezentacja. Środki dydaktyczne: Tajemniczy bohater (załącznik nr 1 – po jednym dla każdej pary, do pocięcia do pobrania ze strony www.doradztwoszkolne.pl), materiały do wykonania makiety: duże arkusze tektury lub brystolu, pudełka po lekarstwach; po paście do zębów, kremach, rolki po papierze, drewniane patyczki, papier kolorowy dla każdej czteroosobowej grupy2, Uwielbiam koty – gdzie mogę pracować? (załącznik nr 2 – po jednym dla każdej grupy), nożyczki, taśma dwustronna lub klej, markery. Przewidywany czas realizacji: 2×45 min.
  • 2. Naśladujemy zawody. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Cel główny: odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie.Cele szczegółowe:Uczeń: podaje zawody wykonywane w jego otoczeniu, wymienia dźwięki związane z wykonywaniem danego zawodu, rozwija motorykę dużą, rozwija umiejętność pracy w grupie. Metody pracy: praca indywidualna, praca w grupach, zabawy ruchowe. Środki dydaktyczne: podłużny przedmiot przypominający pałeczkę sztafetową (jedna dla każdej grupy). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 3. O pogodzie. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Cel główny: przybliżenie uczniom zawodu meteorologa.Cele szczegółowe:Uczeń: omawia zadania zawodowe meteorologa, posługuje się wybranymi pojęciami związanymi z pracą meteorologa, doskonali umiejętności pracy w grupie. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca w grupach, praca w dwójkach, dyskusja. Środki dydaktyczne: flipchart, dostęp do komputera5/smartfona, arkusz papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, karta pracy Prawda/Fałsz (załącznik nr 2 – jeden dla każdej dwójki), masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 4. Być handlowcem. Karta pracy dla uczniów klas IV–VI

    Cel główny: przybliżenie uczniom zawodu technika handlowca.Cele szczegółowe:Uczeń: omawia zadania zawodowe technika handlowca, posługuje się wybranymi pojęciami związanymi z pracą technika handlowca, rozwija umiejętność współpracy w grupie i dzielenia się zadaniami. Metody pracy: miniwykład, praca indywidualna, praca w grupach. Środki dydaktyczne: dostęp do komputera, Informator o zawodach szkolnictwa branżowego ORE – Technik handlowiec, s. 433, https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2021/01/informator-o-zawodach-szkolnictwa-branzowego.pdf, Czym zajmuje się technik handlowiec? (załącznik nr 1 – dla każdej pary), Zaprezentuj handlowca (załącznik nr 2 –jeden pasek dla każdej grupy, do wycięcia), klej, nożyczki, arkusze flipchart, kolorowe papiery, flamastry, kredki, plastelina. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 5. Zimowe zawody sportowe. Scenariusz zajęć dla uczniów klas IV–VI

    Cel główny: przygotowanie uczniów do wymiany informacji o zawodach związanych z branżą sportową.Cele szczegółowe:Uczeń: wyszukuje zawody, których przedstawiciele pracują ze sportowcami rywalizującymi zimą, współpracuje w grupie. Metody pracy: plakat, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: Z nimi współpracują – załącznik nr 1 (jeden egzemplarz dla nauczyciela), smartfony10, arkusz papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, małe karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego ucznia, masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 6. Mam wpływ na… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: dokonanie selekcji czynników wpływających na wybór szkoły ponadpodstawowej.Cele szczegółowe:Uczeń: podaje czynniki, które mogą mieć wpływ na wybór szkoły ponadpodstawowej, charakteryzuje czynniki, na które uczeń może mieć wpływ, rozwija umiejętność selekcjonowania informacji, kształtuje umiejętność argumentowania swojego zdania. Metody pracy: Q-sort, bank pomysłów, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: Wybór czynników (załącznik nr 1 – jeden na parę, do wycięcia), Piramida ważności (załącznik nr 2 – jeden na ucznia), przybory do pisania i kolorowania, nożyczki, klej, tablica. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 7. Myśleć pozytywnie. Karta pracy dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: rozwijanie umiejętności pozytywnego myślenia.Cele szczegółowe:Uczeń: charakteryzuje czynniki, które wpływają na pozytywne myślenie, rozwija umiejętność dbania o pozytywne myślenie, rozumie rolę pozytywnego myślenia w życiu zawodowym, rozwija empatię. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, miniwykład. Środki dydaktyczne: Moje sposoby na pozytywne myślenie (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Pozytywny list (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), długopisy. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 8. Moje puzzle – ja społecznie… Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: rozpoznawanie swoich zasobów (silnych stron) związanych z wpływem społecznym i inteligencjąemocjonalną.Cele szczegółowe:Uczeń: potrafi określić swój wpływ na innych, potrafi wskazać, które cechy powodują inspirowanie innych do działań proaktywnych, potrafi przeanalizować i wyciągnąć wnioski z wyników kwestionariusza dotyczącego inteligencji emocjonalnej, potrafi zbudować listę własnych mocnych stron. Metody pracy: praca indywidualna, kwestionariusz, dyskusja, prezentacja na forum (również w nauczaniu zdalnym). Środki dydaktyczne: aplikacja Puzzle Kariery zainstalowana na urządzeniach osobistych uczniów i nauczyciela (z podłączeniem do źródła dźwięku), aplikacja jest dostępna za darmo dla użytkowników systemu Android15, projektor podłączony do tabletu z systemem Android z dostępem do Internetu, Co ja takiego mam? (załącznik nr 1 – dla każdego ucznia), Moja inteligencja społeczna (załącznik nr 2 – dla każdego ucznia), Moja inteligencja społeczna – ściągawka (załącznik nr 3 – dla nauczyciela). Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 9. Wymyśl historię. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: przygotowanie uczniów do planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej.Cele szczegółowe:Uczeń: układa historię, która pokazuje ścieżkę dojścia głównego bohatera do opisanego zakończenia, określa, co i kto wpływa na podejmowane przez niego decyzje, analizuje swoje decyzje o dalszej drodze edukacyjno-zawodowej, wymienia korzyści wynikające z bardziej świadomego podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Metody pracy: praca w grupach, praca z tekstem, autorefleksja, rozmowa kierowana. Środki dydaktyczne: Wymyśl historię (załącznik nr 1 – po jednym dla kilkuosobowej grupy, do wycięcia), kartki A4 (po jednej dla każdej kilkuosobowej grupy), przybory do pisania. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 10. Moje mocne strony. Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

    Cel główny: analizowanie swoich mocnych stron w odniesieniu do wybranych zawodów.Cele szczegółowe:Uczeń: podaje przykłady mocnych stron, które może mieć człowiek, potrafi określić swoje mocne strony, podaje przykłady zawodów, podczas wykonywania których mógłby wykorzystać swoje mocne strony, wyjaśnia, w jaki sposób można odkrywać swoje mocne strony oraz je pielęgnować, doskonalić. Metody pracy: praca indywidualna, praca w parach, autorefleksja. Środki dydaktyczne: Moje mocne strony (załącznik nr 1 – po jednym dla każdego ucznia), Zawody (załącznik nr 2 – po jednym dla każdego ucznia), przybory do pisania, komputer z rzutnikiem, tablica, markery. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 11. Praca w szpitalu. Scenariusz zajęć dla uczniów klas I–III

    Cel główny: poznanie zawodu pielęgniarki.Cele szczegółowe:Uczeń: charakteryzuje zawód pielęgniarki, wymienia atrybuty, którymi posługuje się pielęgniarka, współpracuje w grupie. Metody pracy: praca w parach, praca w grupach. Środki dydaktyczne: Praca w szpitalu (załącznik nr 1 – jedna sztuka na parę), pisaki, czarne kartki, biały papier kredowy, klej, kolorowe kartki, akcesoria ozdobnicze (koraliki, tasiemki, brokat, filc), kawałki białej waty, kolorowe guziki, farby i pędzle, nożyczki (dla każdej pary), kartka A4. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 12. Które szkoły interesują naszych uczniów? Scenariusz rady pedagogicznej

    Cel główny: przygotowanie nauczycieli do gromadzenia informacji o ofertach edukacyjnych i zawodowychszkół ponadpodstawowych.Cele szczegółowe:Uczestnik: ma wiedzę o szkołach, którymi interesują się uczniowie klas VIII, planuje konkretne działania, których celem jest zgromadzenie informacji o ofertach edukacyjnozawodowych wybranych szkół ponadpodstawowych. Metody pracy: bank pomysłów, plakat, praca w grupach, dyskusja. Środki dydaktyczne: tablica/flipchart, arkusze papieru flipchart – jeden dla każdej grupy, masa mocująca, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.
  • 13. Co za nami? Co przed nami? Scenariusz zajęć z rodzicami uczniów klas VIII

    Cel główny: przygotowanie rodziców do wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.Cele szczegółowe:Rodzic: omawia formy wsparcia udzielanego dziecku, planuje działania pomocowe dla dziecka z zakresu doradztwa zawodowego. Metody pracy: bank pomysłów, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja. Środki dydaktyczne: Co za nami? Co przed nami? (załącznik nr 1 – dla każdego rodzica), arkusz papieru flipchart – 1 sztuka dla nauczyciela, karteczki samoprzylepne – dwie dla każdego rodzica, pisaki. Przewidywany czas realizacji: 45 min.

Aktualnie przeglądasz

Luty 2023 - Nr 42
Doradztwo 42