• WSZYSTKIE
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Temat numeru

  • Europejski rynek pracy – co powinien wiedzieć doradca zawodowy?

    Czy europejski rynek pracy ma w sobie coś szczególnego? O czym młody człowiek powinien wiedzieć, wiążąc swoją przyszłość zawodową z rynkiem pracy w różnych krajach Europy? W jaki sposób pandemia zmienia gospodarkę i rynek pracy w Europie? Skąd, w związku z tym, doradca zawodowy powinien czerpać aktualne informacje na ten temat, aby profesjonalnie wspierać młodych ludzi w planowaniu kariery?

Artykuły

  • Europass – uczeń aktywny za granicą

    Kiedy skończę szkołę, to wyjadę. Za granicą to się dopiero zarabia! Doradca zawodowy często spotyka się z takimi wypowiedziami wśród uczniów, kiedy prowadzi konsultacje indywidualne czy zajęcia grupowe. Europejski rynek pracy jest rynkiem otwartym. Mobilność zawodowa jest coraz częstszym zjawiskiem. Co w takiej sytuacji doradca zawodowy powinien wiedzieć, aby stanowić źródło wiedzy dla uczniów w tym zakresie? Ważne jest, aby posiadał elementarną wiedzę z działań z obszaru Europass.
  • 1. Ludzie listy piszą cz. 2

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel główny: zapoznanie uczniów z zawodem listonosza. Cele szczegółowe, uczeń: zapoznaje się z pracą listonosza, charakteryzuje specyfikę pracy zawodów z najbliższego otoczenia.
  • 2. Oj działam

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cel główny: przygotowanie uczniów do podejmowania działania w sytuacjach zadaniowych i opisywania, co z nich wynika dla nich i dla innych. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia zadania z życia codziennego, potrafi opisać, co może wyniknąć z jego działań dla niego i dla innych.
  • 3. Szkolny poker

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel główny: uzasadnianie potrzeby uczenia się i zdobywania nowych umiejętności. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia powody uczenia się, nazywa różne umiejętności związane z uczeniem się, wskazuje czynności, których lubi się uczyć, określa rolę uczenia się w powiązaniu z różnymi aktywnościami zawodowymi.
  • 4. Kim jestem, kim mogę być?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cel główny: określenie swoich zainteresowań i pomysłów na ich rozwijanie. Cele szczegółowe, uczeń: opisuje swoje zainteresowania i określa, w jaki sposób może je rozwijać, zapoznaje się z rolą zainteresowań w rozwoju ścieżki edukacyjno-zawodowej.
  • 5. Co zauważy obcy przybysz we mnie?

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cele: wskazywanie swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju, podejmowanie próby planowania wzmacniania swoich mocnych stron i obszarów do rozwoju.
  • 6. Prezentuję się

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do prezentowania swoich zainteresowań i uzdolnień wobec innych osób z zamiarem zaciekawienia odbiorców. Cele szczegółowe, uczeń: prezentuje swoje zainteresowania/uzdolnienia, wskazuje korzyści z prezentowania własnych zasobów.
  • 8. Czy w białym fartuchu mi do twarzy?

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: porządkowanie i utrwalanie wiadomości na temat zawodów medycznych. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia przykładowe zawody medyczne, opisuje specyfikę pracy w tych zawodach, podaje przykładowe miejsca pracy dla przedstawicieli tych zawodów.
  • 7. Mam mocne strony i już

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do wskazywania swoich mocnych stron oraz możliwości ich wykorzystania w różnych dziedzinach życia. Cele szczegółowe, uczeń: definiuje mocne strony, podaje przykłady mocnych stron, wskazuje swoje mocne strony.
  • 10. O etyce zawodowej

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do wskazywania wartości związanych z pracą i etyką zawodową. Cele szczegółowe, uczeń: definiuje termin etyka zawodowa, potrafi wskazać przykładowe normy moralne w wybranych zawodach.
  • 11. Moja synteza

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do dokonywania syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł. Cele szczegółowe, uczeń: syntetyzuje informacje o sobie, określa znaczenie syntezy informacji o swoich zasobach w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej.
  • 12. Klasowa zawodowa lista przebojów!

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: określanie swoich wstępnych preferencji zawodowych i wskazywanie źródeł informacji na temat interesujących zawodów. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia interesujące go zawody i uzasadnia to, podaje źródła informacji o zawodach.
  • 13. Szkoła z sąsiedztwa – bitwa na argumenty

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: analizowanie informacji na temat oferty szkół ponadpodstawowych w kontekście możliwości dalszego kształcenia. Cele szczegółowe, uczeń: porządkuje i utrwala swoje wiadomości na temat ofert szkół ponadpodstawowych, analizuje oferty szkół ponadpodstawowych pod kątem możliwości dalszego kształcenia.
  • 14. Role grupowe M. Belbina

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: zapoznanie z teorią ról grupowych M. Belbina. Cele szczegółowe, uczeń: charakteryzuje koncepcję ról grupowych, identyfikuje swoje cechy z rolami, wymienia korzyści ze świadomości swoich mocnych stron.
  • 15. Zmiana goni zmianę

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: zapoznanie z czynnikami sprzyjającymi adaptacji. Cele szczegółowe, uczeń: opisuje, czym jest umiejętność funkcjonowania w zmianie, wymienia swoje cechy sprzyjające adaptacji, zna korzyści elastycznej postawy względem zmieniających się warunków rzeczywistości.
  • 16. Żyrafa, szakal i struś, czyli jak ludzie rozwiązują konflikty w pracy

    Scenariusz spotkania rady pedagogicznej. Cel główny: zapoznanie nauczycieli z trzema strategiami rozwiązywania konfliktów. Cele szczegółowe, uczestnik: charakteryzuje trzy strategie rozwiązywania konfliktów – żyrafy, szakala i strusia, podaje przykłady zastosowania w sytuacjach zawodowych, wymienia plusy i minusy stosowania w określonych kontekstach.
  • 17. Mapa Karier jako drogowskaz dla rodziców

    Scenariusz zajęć z rodzicami. Cel główny: zaznajomienie rodziców z zasobami Mapy Karier. Cele szczegółowe, rodzic: zapoznaje się ze strukturą strony internetowej Mapa Karier, podaje ciekawe fakty ze strony, podaje korzyści z poszukiwania informacji edukacyjno-zawodowej.

Aktualnie przeglądasz

Grudzień 2020 - Nr 16
Nowoczesne Doradztwo Zawodowe w Szkole Podstawowej