• WSZYSTKIE
  • 2021
  • 2020
  • 2019

Spis treści wydania drukowanego

Artykuły

  • Uczniu, bądź przedsiębiorczy!

    Każdy z nas, niezależnie od tego, czy jest nauczycielem, doradcą zawodowym, dyrektorem szkoły, lekarzem, sprzedawcą czy prowadzi własną działalność gospodarczą, nieraz zastanawiał się, co to znaczy być przedsiębiorczym. Od dziecka uczymy się zarządzania kieszonkowym, niektórzy stypendium, w życiu dorosłym wynagrodzeniem. Czy i dlaczego na zajęciach z doradztwa zawodowego warto nawiązywać do tematu przedsiębiorczości? O tym w niniejszym artykule.
  • 1. Idzie zebra przez zebrę

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas I-III. Cel główny: rozwijanie kreatywności i twórczości jako element przedsiębiorczości. Cele szczegółowe, uczeń: rozwija innowacyjne podejście do rozwiązywania sytuacji problematycznych, potrafi wyjść poza schematy myślenia.
  • 2. Będzie o pracy

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas II-III. Cel ogólny: przygotowanie uczniów do opisywania, czym jest praca, i omawiania jej znaczenia w życiu człowieka na wybranych przykładach. Cele szczegółowe, uczeń: opisuje, czym jest praca, wskazuje motywy podejmowania pracy przez człowieka.
  • 3. Zawody, które w nas drzemią…

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas I-III. Cel główny: przygotowanie uczniów do poznania własnych zainteresowań zawodowych. Cele szczegółowe, uczeń: wyobraża sobie swój wymarzony zawód, opisuje zawód i argumentuje swój wybór.
  • 4. Listy ludzie piszą. Część 1

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klasy III. Cel główny: opisanie specyfiki zawodu listonosza. Cele szczegółowe: Uczeń: nabywa wiedzę o zawodach na rynku pracy, poznaje specyfikę pracy listonosza.
  • 5. Informacje mile widziane

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: przygotowanie uczniów do samodzielnego docierania do informacji i korzystania z różnych źródeł wiedzy. Cele szczegółowe: Uczeń: wskazuje różne źródła wiedzy, określa swoją gotowość do samodzielnego poszukiwania informacji.
  • 6. Droga, która prowadzi do…

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas IV-VI. Cel: przygotowanie uczniów do planowania swoich działań lub działań grupy, wskazując szczegółowe czynności i zadania niezbędne do osiągnięcia celu.
  • 7. By niejadek zjadł obiadek…

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cel główny: uczeń planuje działania, wskazując zadania potrzebne do osiągnięcia celu. Cele szczegółowe, uczeń: wie, jakie znaczenie dla osiągnięcia celu ma planowanie, stosuje metodę planowania, wyznacza zadania prowadzące do osiągnięcia celu.
  • 8. Żywiołowe zawody

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas IV-VI. Cele: poznawanie zawodów wykonywanych w różnych warunkach pracy, opisywanie podstawowej specyfiki pracy w tych zawodach, podawanie innych przykładowych miejsc pracy dla przedstawicieli tych zawodów.
  • 9. Co ja tutaj robię?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: analiza informacji o zawodach i ich wyróżnikach oraz wskazanie kwalifikacji niezbędnych do ich wykonywania. Cele szczegółowe: dopasowanie opisów czynności do właściwych zawodów, analiza informacji z materiałów źródłowych na temat wskazanych zawodów wskazanie kwalifikacji niezbędnych do wykonywania danych zawodów.
  • 10. Czy moją pracę zabierze mi robot

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: analiza zawodów, które uczniowie chcą w przyszłości wykonywać, pod kątem ich replikacji przez roboty na bazie strony Will robots take my job (https://willrobotstakemyjob.com/). Cele szczegółowe: określenie listy czterech zawodów, które uczniowie chcieliby wykonywać w przyszłości, określenie poziomu zastąpienia miejsc pracy przez roboty na bazie analiz i algorytmu ze strony https://willrobotstakemyjob.com.
  • 11. Gotowi na podróż w czasie?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla klas VII–VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej. Cele szczegółowe, uczeń: identyfikuje swoje cele edukacyjno-zawodowe, planuje ścieżkę kariery edukacyjno-zawodowej z uwzględnieniem swoich zasobów.
  • 12. No stress! – część 2

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla klas VII–VIII. Cel główny: zapoznanie uczniów z pojęciem stresu w pracy zawodowej i przeciwdziałanie jego wystąpieniu. Cele szczegółowe, uczeń: rozpoznaje czynniki wpływające na pojawienie się stresu, zna sposoby na przeciwdziałanie stresowi w kontekście pracy zawodowej.
  • 13. Porównam

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do porównywania własnych zasobów i preferencji z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawców. Cele szczegółowe, uczeń: wyszukuje przykładowe oferty pracy, analizuje informacje ujęte w ofertach pracy, porównuje swoje zasoby z wymaganiami rynku pracy, wskazuje sposoby rozwijania własnych zasobów.
  • 14. Umiejętności interpersonalne: sztuka negocjacji

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: zaznajomienie z pojęciem umiejętności interpersonalnych, w tym umiejętności negocjowania. Cele szczegółowe, uczeń: opisuje, czym są umiejętności interpersonalne, określa, na czym polega umiejętność negocjowania
  • 15. Czterech królewiczów temperamentu

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel ogólny: określanie czynników wyboru zawodu i cech różnych osób w powiązaniu z charakterem pracy. Cele szczegółowe, uczeń: podaje definicję temperamentu, identyfikuje swoją osobowość w powiązaniu z temperamentem, określa związek roli osobowości w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
  • 16. Częste podróże służbowe czy renoma firmy?

    Karta pracy przeznaczona dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: wskazywanie wartości związanych z pracą i uzasadnianie jej znaczenia. Cele szczegółowe, uczeń: wymienia korzyści, jakie przynosi praca, wymienia wartości związane z wymarzoną pracą.
  • 17. Kiedy się kończy?

    Scenariusz zajęć przeznaczony dla uczniów klas VII-VIII. Cel główny: przygotowanie uczniów do określania znaczenia uczenia się przez całe życie. Cele szczegółowe, uczeń: wskazuje formy uczenia się przez całe życie, określa znaczenie całożyciowego uczenia się w życiu człowieka.
  • 18. Wachlarz realizacji doradztwa, czyli co wszyscy i tak robimy

    Scenariusz spotkania rady pedagogicznej. Cel ogólny: zapoznanie nauczycieli z treściami doradztwa zawodowego, wynikającymi z podstaw programowych. Cele szczegółowe, uczestnik: określa treści realizacji doradztwa zawodowego na przedmiotach szkolnych, podaje przykłady tematów związanych z doradztwem zawodowym na swoich przedmiotach, wymienia korzyści ze świadomej realizacji doradztwa zawodowego.  

Aktualnie przeglądasz

Listopad 2020 - Nr 15
ADQ 15-1-1-1_page-0001