Samorządność uczniowska – jak samorząd uczniowski uczy aktywności w społeczności szkolnej?

Anna Kiełczewska

Autor: Anna Kiełczewska

Dodano: 29 maja 2025
AdobeStock_1089134345

Nauczyciele coraz bardziej doceniają aktywny udział uczniów w życiu szkoły. Jednak rzeczywiste dzielenie się z nimi decyzyjnością nadal sprawia im trudność. Tymczasem samorządność uczniowska to jeden z ważniejszych elementów edukacji niezbędnej do kształtowania postaw demokratycznych i obywatelskich. Przedstawiamy sposoby przygotowywania społeczności uczniowskiej do samodzielnego i odpowiedzialnego funkcjonowania. Wprowadzając proponowane rozwiązania dyrektor szkoły, wychowawca oraz nauczyciel mogą wpłynąć na zwiększenie potencjału edukacyjnego i wychowawczego funkcjonowania samorządu uczniowskiego w szkole.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jak działa samorząd uczniowski i kto może zostać jego członkiem?
  • Jakie prawa przysługują uczniom w zakresie samorządności?
  • Jak przepisy prawa oświatowego regulują zasady organizacji i funkcjonowania samorządu uczniowskiego?
  • Jakie zasady powinien zawierać regulamin samorządu uczniowskiego?
  • Jakie organy tworzą samorząd uczniowski i jakie pełnią funkcje?
  • Jaką rolę odgrywa nauczyciel-opiekun w pracy samorządu?
  • W jakich sprawach samorząd uczniowski może wnioskować i opiniować?
  • Jakie są korzyści z aktywnej samorządności uczniów dla społeczności szkolnej?
  • W których typach szkół i placówek nie tworzy się samorządu uczniowskiego?

Pozostało jeszcze 93% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
  • atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Anna Kiełczewska

Autor: Anna Kiełczewska

Wychowawca, nauczyciel, trener rozwoju osobistego, autorka licznych publikacji z zakresu wychowania, pedagogiki i psychologii. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i rodzicami w szkołach polskich i holenderskich.