Bullying – nie tylko przemoc fizyczna

dr Piotr Rycielski

Autor: dr Piotr Rycielski

Dodano: 4 lipca 2024
AdobeStock_213029725

Bullying to nie tylko fizyczna przemoc, ale cały wachlarz zachowań, które uderzają w godność i poczucie własnej wartości uczniów. To problem, który przybiera różne formy, dlatego wymaga nie tylko dostrzegania, ale i zrozumienia jego subtelniejszych, często ukrytych form. W artykule poruszona została tematyka ukrytej przemocy rówieśniczej, obejmującej zachowania takie jak wykluczenie, plotkowanie czy nękanie internetowe (cyberprzemoc). Przedstawiono charakterystyczne cechy bullyingu, jego długofalowe skutki dla ofiar oraz strategie, które mogą pomóc nauczycielom w identyfikacji i zapobieganiu temu zjawisku wśród dzieci i młodzieży. Autor udziela również wskazówek, jak tworzyć bezpieczne i wspierające środowisko edukacyjne, promując jednocześnie kulturę szacunku i tolerancji.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czym jest bullying?
  • Jakie cechy odróżniają bullying od innych konfliktów rówieśniczych?
  • Jakie mogą być skutki długotrwałego bullyingu dla ofiary?
  • Jakie sygnały powinny zaniepokoić nauczycieli i rodziców?
  • W jaki sposób szkoły mogą walczyć z problemem bullyingu?
  • Dlaczego w przypadku bullyingu interwencje powinny obejmować całą społeczność szkolną?
  • Jakie działania profilaktyczne mogą podjąć nauczyciele, aby przeciwdziałać przemocy rówieśniczej?
  • Jakie kroki powinien podjąć nauczyciel, gdy dostrzeże sytuacje przemocy rówieśniczej?

Pozostało jeszcze 77% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Jeśli nie masz jeszcze dostępu, załóż konto, a otrzymasz m.in.:

  • praktyczne wskazówki, które pomogą Ci w realizacji doradztwa zawodowego w Twojej placówce
  • atrakcyjne graficznie materiały – scenariusze i karty pracy
Sprawdź ofertę »
       
               

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
dr Piotr Rycielski

Autor: dr Piotr Rycielski

Doktor psychologii, pracownik Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS w Warszawie, absolwent międzywydziałowych interdyscyplinarnych studiów doktoranckich prowadzonych w Instytucie Studiów Społecznych im. prof. R.B. Zajonca na Uniwersytecie Warszawskim, stypendysta University of Michigan. Przez wiele lat adiunkt i członek rady naukowej w Instytucie Badań Edukacyjnych, wieloletni wykładowca akademicki, autor i współautor licznych badań naukowych i publikacji z zakresu psychologii edukacji.
Słowa kluczowe:
przemoc w szkole

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 61

Nowoczesne Doradztwo Zawodowe nr 61
Dostępny w wersji elektronicznej