Bierność i trudności z wejściem młodzieży na rynek pracy, zagrożenie wykluczeniem zawodowym bądź edukacyjnym stają się problemem, który powoduje długoterminowe konsekwencje dla jednostek, grup społecznych oraz całych gospodarek. Jednocześnie generuje potrzebę projektowania działań edukacyjno-poradniczych wspierających osoby zagrożone przywołanymi zjawiskami. Celem niniejszego artykułu jest przekazanie podstawowych informacji dotyczących wspomnianych zagadnień oraz wskazanie kierunków działań edukacyjno-doradczych, mających charakter prewencyjny.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie czynniki społeczne, zdrowotne i ekonomiczne wpływają na wykluczenie edukacyjne?
- Jakie są skutki przedwczesnego kończenia nauki (ESL) dla jednostki i społeczeństwa?
- Jakie różnice w kapitale kulturowym rodziców wpływają na edukację ich dzieci?
- Jakie są aktualne statystyki dotyczące bezrobocia młodzieży i odsetka NEET w Polsce i UE?
- Dlaczego niektóre dzieci mają mniejsze szanse na poprawę swojego statusu społecznego?
- Jakie interwencje edukacyjno-poradnicze mogą pomóc młodym ludziom w wejściu na rynek pracy?
- Jakie działania mogą zapobiegać bierności zawodowej i wykluczeniu młodzieży?
- Jakie kompetencje kariery są kluczowe dla młodych ludzi w kontekście zawodowym?