Proponowane sytuacje dydaktyczne:
- WSZYSTKIE
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
5. Pielęgniarka, położna – to zawody czy misja? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Cel główny: poznawanie specyfiki zawodów pielęgniarki i położnej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- charakteryzuje zawody pielęgniarki i położnej,
- porządkuje zadania i czynności zawodowe,
- określa przykładowe ścieżki uzyskiwania zawodów pielęgniarki i położnej.
Metody pracy:
- rozmowa kierowana,
- praca w grupach,
- puzzle,
- uzupełnianka,
- praca w parach,
- dyskusja.
Środki dydaktyczne:
- Czym zajmuje się pielęgniarka? (załącznik nr 1 – po jednym dla dwóch grup),
- Co robi położna? (załącznik nr 2 – po jednym dla dwóch grup),
- Puzzle – zadania pielęgniarki i położnej (załącznik nr 3 – po jednym dla każdej grupy),
- Przykładowa ścieżka do zawodu (załącznik nr 4 – po jednym dla każdej pary),
- przybory do pisania,
- nożyczki,
- klej.
Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min.
Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.
Podpowiedź dla nauczyciela: należy wcześniej przygotować koperty z pociętymi na części elementami z załącznika nr 3. Puzzle – zadania pielęgniarki i położnej.
1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z celem, tematem zajęć i wprowadza w problematykę lekcji. Informuje, że na dzisiejszej lekcji będą mieli okazję bliżej poznać zawód pielęgniarki i położnej. Tematyka zajęć związana jest z obchodzonym 12 maja Międzynarodowym Dniem Pielęgniarek i Położnych.
Przykładowe pytania do uczniów:
- Jakie znacie zawody związane z pracą w szpitalu lub w przychodni?
- Czy ktoś z was miał ostatnio kontakt z pielęgniarką w przychodni lub szpitalu?
- Z czym kojarzy się wam praca pielęgniarki?
- Z czym kojarzy się wam praca położnej?
- Na czym polega praca w tych zawodach?
- Czy mieliście okazję poznać kogoś, kto pracuje w tych zawodach? Jeśli tak, to czego ciekawego dowiedzieliście się o jego pracy?
W podsumowaniu nauczyciel podkreśla znaczenie funkcji społecznej zawodu pielęgniarki i położnej oraz ich wkład w ochronę życia i zdrowia ludzi.
Dla prowadzącego: Są to zawody cieszące się wysokim zaufaniem społecznym. Dają duże możliwości rozwoju i satysfakcji, w szczególności dla osób, które interesują się medycyną i naukami o zdrowiu. Warto podkreślić, że pielęgniarka często odgrywa bardzo ważną rolę w zespole terapeutycznym i wspiera koordynację procesu leczenia pacjenta. Położna może samodzielnie prowadzić ciążę i porody fizjologiczne. Pielęgniarki i położne otrzymały w ostatnim czasie wiele dodatkowych uprawnień. Są to np.: badanie fizykalne pacjenta, przepisywanie niektórych leków oraz wystawianie skierowań na badania diagnostyczne. Osoby pracujące w tych zawodach zobowiązane są do profesjonalnego wykonywania swoich zadań, zgodnie z obowiązującymi standardami oraz kodeksem etyki zawodowej.
2. Uczniowie łączą się w cztery grupy. Dwie z nich otrzymują załącznik nr 1 – Czym zajmuje się pielęgniarka? Pozostałe dwie załącznik nr 2 – Co robi położna? Zadaniem uczniów jest uzupełnienie załączników – wymienienie: czym zajmuje się pielęgniarka i co robi w pracy położna. Po zakończeniu przedstawiciele dwóch grup omawiają efekty swojej pracy. Pozostałe grupy uzupełniają wypowiedzi o swoje propozycje.
3. Uczniowie pozostają w grupach. Każda z nich otrzymuje kopertę z pociętymi na części zadaniami z załącznika nr 3. Puzzle – zadania pielęgniarki i położnej. Zadaniem uczniów jest uporządkowanie zadań pielęgniarki i położnej. Następnie uczniowie prezentują efekty pracy. Nauczyciel zachęca uczniów do wymiany refleksji na temat prezentowanych informacji.
Źródła informacji o zawodzie pielęgniarki i położnej:
- ustawa z 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2022 r. poz. 2702 ze zm.)10.
- Zawód Pielęgniarka, https://praca.medycyna.pl/artykuly/zawod-pielegniarka-wyksztalcenieobowiazki-zarobki-praca [dostęp: 22.03.2023].
- O zawodach pielęgniarki i położnej, https://www.gov.pl/web/zdrowie/o-zawodach-pielegniarki-i-poloznej [dostęp: 22.03.2023].
- Pielęgniarka, Mapa Karier, https://mapakarier.org/sciezki-kariery/557/k/pielegniarka/ [dostęp: 22.03.2023].
- Zawód położna, https://praca.medycyna.pl/artykuly/zawod-polozna-wyksztalcenie-obowiazkizarobki-praca [dostęp: 22.03.2023].
- Położna, Mapa Karier, https://mapakarier.org/sciezki-kariery/479/k/polozna/ [dostęp: 22.03.2023]..
4. Uczniowie dobierają się w pary. Otrzymują od nauczyciela załącznik nr 4. Przykładowa ścieżka do zawodu. Nauczyciel wyjaśnia, że zadaniem uczniów jest ułożenie i przyklejenie na kartce przykładowej ścieżki do uzyskania zawodu pielęgniarki lub położnej. Wykorzystują do tego wycięte przez siebie odpowiednie elementy. Następnie prezentują efekty swojej pracy.
5. W podsumowaniu nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się refleksjami na temat zajęć. Zwraca uwagę na zawarte w temacie lekcji pytanie. Pomocnicze pytania:
- Czego nowego dowiedzieliście się na temat zawodów pielęgniarki i położnej?
- Czy ktoś z was chce pracować w jednym z tych zawodów? Jeśli tak, dlaczego?
- Jak uważacie: pielęgniarka i położna – to zawody czy misja? Uzasadnijcie swoją odpowiedź.