• WSZYSTKIE
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020

5. Pielęgniarka, położna – to zawody czy misja? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII–VIII

Autor: Agnieszka Kośkiewicz

Dodano: 21 kwietnia 2023

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.


Cel główny: poznawanie specyfiki zawodów pielęgniarki i położnej.
Cele szczegółowe:
Uczeń:

  • charakteryzuje zawody pielęgniarki i położnej,
  • porządkuje zadania i czynności zawodowe,
  • określa przykładowe ścieżki uzyskiwania zawodów pielęgniarki i położnej.

Metody pracy:

  • rozmowa kierowana,
  • praca w grupach,
  • puzzle,
  • uzupełnianka,
  • praca w parach,
  • dyskusja.

Środki dydaktyczne:

  • Czym zajmuje się pielęgniarka? (załącznik nr 1 – po jednym dla dwóch grup),
  • Co robi położna? (załącznik nr 2 – po jednym dla dwóch grup),
  • Puzzle – zadania pielęgniarki i położnej (załącznik nr 3 – po jednym dla każdej grupy),
  • Przykładowa ścieżka do zawodu (załącznik nr 4 – po jednym dla każdej pary),
  • przybory do pisania,
  • nożyczki,
  • klej.

Przewidywany czas realizacji: 2 × 45 min.

Scenariusz przeznaczony jest do pracy w parach i grupach przy realizacji następujących treści programowych z zakresu doradztwa zawodowego dla klas VII–VIII, uczeń: wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów oraz charakteryzuje wybrane zawody, uwzględniając kwalifikacje wyodrębnione w zawodach oraz możliwości ich uzyskiwania, Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego.

Proponowane sytuacje dydaktyczne:

Podpowiedź dla nauczyciela: należy wcześniej przygotować koperty z pociętymi na części elementami z załącznika nr 3. Puzzle – zadania pielęgniarki i położnej.

1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z celem, tematem zajęć i wprowadza w problematykę lekcji. Informuje, że na dzisiejszej lekcji będą mieli okazję bliżej poznać zawód pielęgniarki i położnej. Tematyka zajęć związana jest z obchodzonym 12 maja Międzynarodowym Dniem Pielęgniarek i Położnych.

Przykładowe pytania do uczniów:

  • Jakie znacie zawody związane z pracą w szpitalu lub w przychodni?
  • Czy ktoś z was miał ostatnio kontakt z pielęgniarką w przychodni lub szpitalu?
  • Z czym kojarzy się wam praca pielęgniarki?
  • Z czym kojarzy się wam praca położnej?
  • Na czym polega praca w tych zawodach?
  • Czy mieliście okazję poznać kogoś, kto pracuje w tych zawodach? Jeśli tak, to czego ciekawego dowiedzieliście się o jego pracy?

W podsumowaniu nauczyciel podkreśla znaczenie funkcji społecznej zawodu pielęgniarki i położnej oraz ich wkład w ochronę życia i zdrowia ludzi.

Dla prowadzącego: Są to zawody cieszące się wysokim zaufaniem społecznym. Dają duże możliwości rozwoju i satysfakcji, w szczególności dla osób, które interesują się medycyną i naukami o zdrowiu. Warto podkreślić, że pielęgniarka często odgrywa bardzo ważną rolę w zespole terapeutycznym i wspiera koordynację procesu leczenia pacjenta. Położna może samodzielnie prowadzić ciążę i porody fizjologiczne. Pielęgniarki i położne otrzymały w ostatnim czasie wiele dodatkowych uprawnień. Są to np.: badanie fizykalne pacjenta, przepisywanie niektórych leków oraz wystawianie skierowań na badania diagnostyczne. Osoby pracujące w tych zawodach zobowiązane są do profesjonalnego wykonywania swoich zadań, zgodnie z obowiązującymi standardami oraz kodeksem etyki zawodowej.

2. Uczniowie łączą się w cztery grupy. Dwie z nich otrzymują załącznik nr 1 – Czym zajmuje się pielęgniarka? Pozostałe dwie załącznik nr 2 – Co robi położna? Zadaniem uczniów jest uzupełnienie załączników – wymienienie: czym zajmuje się pielęgniarka i co robi w pracy położna. Po zakończeniu przedstawiciele dwóch grup omawiają efekty swojej pracy. Pozostałe grupy uzupełniają wypowiedzi o swoje propozycje.

3. Uczniowie pozostają w grupach. Każda z nich otrzymuje kopertę z pociętymi na części zadaniami z załącznika nr 3. Puzzle – zadania pielęgniarki i położnej. Zadaniem uczniów jest uporządkowanie zadań pielęgniarki i położnej. Następnie uczniowie prezentują efekty pracy. Nauczyciel zachęca uczniów do wymiany refleksji na temat prezentowanych informacji.

Źródła informacji o zawodzie pielęgniarki i położnej:

4. Uczniowie dobierają się w pary. Otrzymują od nauczyciela załącznik nr 4. Przykładowa ścieżka do zawodu. Nauczyciel wyjaśnia, że zadaniem uczniów jest ułożenie i przyklejenie na kartce przykładowej ścieżki do uzyskania zawodu pielęgniarki lub położnej. Wykorzystują do tego wycięte przez siebie odpowiednie elementy. Następnie prezentują efekty swojej pracy.

5. W podsumowaniu nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się refleksjami na temat zajęć. Zwraca uwagę na zawarte w temacie lekcji pytanie. Pomocnicze pytania:

  • Czego nowego dowiedzieliście się na temat zawodów pielęgniarki i położnej?
  • Czy ktoś z was chce pracować w jednym z tych zawodów? Jeśli tak, dlaczego?
  • Jak uważacie: pielęgniarka i położna – to zawody czy misja? Uzasadnijcie swoją odpowiedź.
Autor: Agnieszka Kośkiewicz
Słowa kluczowe:
klasy VII-VIII

Aktualnie przeglądasz

Maj 2023 - Nr 45
45